7 نکته مدیریت مالی برای جوانان

مترجم: مریم رضایی

متاسفانه، مدیریت مالی شخصی هنوز به واحدی الزامی در مدارس تبدیل نشده و بنابراین وقتی افراد بعد از مدرسه وارد جامعه می‌شوند، نمی‌دانند چطور باید پولشان را مدیریت کنند. برای شروع، چند نکته مهم را معرفی می‌کنیم تا بدانید چطور باید با پولتان رفتار کنید و زندگی راحت و پررونقی از لحاظ مالی داشته باشید.

خودکنترلی را یاد بگیرید

اگر خوش‌شانس باشید، والدین‌تان از بچگی مهارت خودکنترلی را به شما یاد می‌دهند. اگر نه، هر چه زودتر این هنر را یاد بگیرید، راحت‌تر می‌توانید به امور مالی شخصی خود نظم بدهید. ممکن است لحظه‌ای که از چیزی خوشتان می‌آید و می‌خواهید آن را بخرید، راحت بتوانید پول آن را بپردازید. اما بهتر است صبر کنید تا هم ببینید واقعا به آن چیز نیاز دارید و هم ببینید بعد از خرید آن، پول اضافه برای پرداخت‌ قبض‌های آخر ماه خواهید داشت یا نه.

آینده مالی خود را کنترل کنید

اگر یاد نگرفته‌اید چطور پولتان را مدیریت کنید، دیگران این کار را برای شما انجام می‌دهند یا حتی شما را گمراه می‌کنند. برخی از این افراد ممکن است نیت سوء داشته باشند؛ مثل واسطه‌ها. برخی دیگر ممکن است نیت خوبی داشته باشند، اما ندانند چه چیزی برای شما خوب است. به جای اینکه به توصیه دیگران متکی باشید، خودتان دست به‌کار شوید و چند کتاب مرجع در مورد امور مالی شخصی تهیه کنید. وقتی به دانش اولیه این کار مجهز شدید، به هیچ‌کس اجازه دخالت ندهید؛ چه کسانی که می‌گویند در بانک حساب باز کنید و چه کسانی که دوست دارند آخر هفته‌ها با آنها باشید و پول خرج کنید. اینکه بدانید با پولتان چه کارهایی می‌توانید انجام دهید، اولین قدم به سوی مدیریت بهینه آن است.

بدانید پولتان کجا خرج می‌شود

وقتی چند کتاب مدیریت مالی شخصی خواندید، به این نتیجه می‌رسید که چقدر مهم است هزینه‌هایتان از درآمدتان بیشتر نشود. بهترین راه برای داشتن چنین مدیریتی، بودجه‌بندی است. وقتی ببینید در طول یک ماه چطور خرج می‌کنید، متوجه می‌شوید اعمال تغییرات بسیار کوچک و قابل مدیریت در هزینه‌های روزانه چه تاثیری بر موقعیت مالی شما دارد؛ حتی به اندازه یک افزایش حقوق. به علاوه، اگر بتوانید هزینه‌های تکرارشونده خود در طول ماه را تا جایی که ممکن است پایین نگه دارید، در درازمدت به پس‌اندازی قابل توجه می‌رسید. مثلا اگر پولتان را صرف اجاره یک آپارتمان لوکس و بسیار شیک نکنید، ممکن است بتوانید یک آپارتمان کوچک معمولی بخرید.

هرچه زودتر حساب اضطراری باز کنید

یکی از شعارهای مدیریت مالی شخصی این است که «اول بدهکار خودتان باشید.» هر قدر بدهی یا قسط دارید و هر قدر حقوق می‌گیرید، کار عاقلانه این است که مبلغی هر چند اندک را ماهانه در یک حساب پس‌انداز اضطراری ذخیره کنید. پس‌انداز پول در یک حساب بانکی برای استفاده در مواقع ضروری می‌تواند یک پشتیبان واقعی باشد و باعث شود شب‌ها راحت‌تر بخوابید. همچنین، اگر به پول پس‌انداز کردن عادت کنید و آن را یک «هزینه» غیرقابل چانه‌زنی در ماه به حساب آورید، خیلی زود بیشتر از مخارج اضطراری، پول خواهید داشت که می‌توانید در دوران بازنشستگی، تعطیلات و حتی خرید خانه و غیره روی آن حساب کنید. البته پول‌های اضافی را در بالشتتان پنهان نکنید. حسابی با بیشترین نرخ بهره باز کنید، وگرنه تورم ارزش پولتان را پایین خواهد آورد.

بر مالیات کنترل داشته باشید

مهم است بدانید چقدر از حقوق شما به مالیات اختصاص می‌یابد؛ حتی اگر به تازگی استخدام شده‌اید و می‌خواهید اولین حقوقتان را دریافت کنید. وقتی شرکتی مبلغی را به‌عنوان حقوق پیشنهاد می‌کند، باید محاسبه کنید دریافتی خالص شما از این مبلغ چقدر خواهد بود تا بدانید اهداف مالی و تعهداتتان محقق می‌شود یا نه. در هر کشوری تا مبلغ مشخصی از حقوق از مالیات معاف می‌شود که باید از این قوانین آگاه باشید. همچنین اگر می‌خواهید شغلتان را تغییر دهید و مبلغ حقوقتان تغییر می‌کند، باید بدانید درصد مالیات چه تاثیری بر دریافتی‌ خواهد داشت.

مراقب سلامتی خود باشید

اگر فکر می‌کنید پرداخت حق بیمه درمان به صورت ماهانه برایتان غیرممکن است، به این فکر کنید که برای یک عمل جراحی یا درمان یک شکستگی استخوان ساده که ممکن است ناگهان رخ دهد، چقدر پول باید بپردازید. پس اگر بیمه نیستید، یک لحظه هم صبر نکنید. البته می‌توانید با اقدامات ساده مثل تغذیه سالم، نگه داشتن وزن ایده‌آل، ورزش کردن، سیگار نکشیدن و حتی رانندگی بی‌خطر، خودتان را از هزینه‌های بهداشت و درمان تا حد ممکن دور نگه دارید.

مراقب ثروتتان باشید

اگر می‌خواهید مطمئن شوید پول‌هایی که به زحمت به دست آورده‌اید، به یکباره از دست نمی‌رود، باید اقداماتی برای محافظت از آن انجام دهید. اگر مکان یا چیزی را اجاره داده‌اید، آن را بیمه کنید تا در صورت غفلت موجرین، در برابر حوادثی مثل سرقت یا آتش‌سوزی در امان باشید. همچنین بیمه عمر و از کار افتادگی، از باارزش‌ترین دارایی شما - یعنی توانایی پول درآوردن - محافظت می‌کند. در این صورت، اگر به‌دلیل بیماری یا آسیب جسمی دیگر نتوانستید پول درآورید، درآمد ثابتی خواهید داشت. اگر می‌خواهید پولتان را درست مدیریت کنید، از یک برنامه‌ریز مالی کمک بگیرید که بدون جانبداری به شما توصیه‌های مفید و آن چیزی که واقعا به نفعتان است ارائه کند، نه اینکه از مشاوره‌ای که به شما داده و نفعی که به شرکتش با سرمایه‌گذاری شما رسانده، بخواهد کمیسیون دریافت کند.

نتیجه‌گیری

فراموش نکنید که اگر می‌خواهید در مدیریت امور مالی خودتان کارشناسی خبره شوید و به کمک هر کسی که از راه می‌رسد نیاز نداشته باشید، لازم نیست مدرک تحصیلی کسب کنید یا سوابق شغلی ویژه داشته باشید. اگر قوانین مالی مطرح شده در بالا را در زندگی‌تان به خوبی مورد استفاده قرار دهید، می‌توانید به اندازه کسی که مدرک MBA دارد، در زندگی شخصی خودتان به رفاه برسید.

منبع: اینوستوپدیا