فرش قرمز را  از زیرپای  سرمایه‌گذاران  داخلی نکشیم
دنیای اقتصاد: چهارمین نمایشگاه تخصصی بانکداری، بیمه، بورس و فرصت های سرمایه گذاری با حضور 60 مشارکت کننده در اصفهان برگزار شد. مشارکت کنندگان این دوره از نمایشگاه از استان های اصفهان، تهران، گیلان، زنجان، اردبیل و خوزستان در فضایی به مساحت 3500 مترمربع حضور داشتند اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، بانک کشاورزی، اداره کل اقتصاد و دارایی اصفهان و مرکز خدمات سرمایه گذاری استان اصفهان، توکا فولاد، بانک قرض الحسنه مهر ایرانیان، اداره کل فرودگاه های استان اصفهان، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان و صندوق ضمانت صادرات ایران از مشارکت کنندگان شاخص چهارمین دوره نمایشگاه بانک، بیمه، بورس و فرصت های سرمایه گذاری بودند.

همچنین در کنار شرکت‌کنندگان داخلی، شرکت سرمایه‌گذار اماراتی در حوزه ساختمان‌سازی و مجتمع‌های تجاری نیز حضور داشت که از لحاظ بعد بین‌المللی نمایشگاه حائز اهمیت است.

قرار گرفتن موضوع فرصت های سرمایه گذاری در عنوان امسال این نمایشگاه و تلاش برای جذب مشارکت کنندگان به صورت تخصصی تر، تفاوت چهارمین دوره نمایشگاه بانک، بیمه، بورس و فرصت های سرمایه گذاری با دوره های گذشته بود.

معاون اقتصادی سازمان امور اقتصاد امور دارایی استان اصفهان در حاشیه برپایی نمایشگاه در جمع خبرنگاران، گفت: مقوله سرمایه گذاری در راستای افزایش توان اقتصادی، ثروت آفرینی، درآمدهای خانوار، رفاه شهروندان و ... است و تمام پارامترهای این نمایشگاه نیز حول محور سرمایه گذاری است.

شهرام رئیسی دهکردی هدف این نمایشگاه را افزایش توان سرمایه گذاری دانست و بیان کرد: در حال حاضر آنچه در پساتحریم ها در خصوص آن صحبت می شود افزایش سرمایه گذاری با رویکرد خارجی است.

وی جایگاه وزارت اقتصاد، امور دارایی در حوزه پول، سرمایه، بانک های دولتی و نیمه دولتی و همچنین سازمان بورس اوراق بهادار زیرمجموعه این وزارتخانه را یکی از دلایل حضور سازمان اقتصاد و امور دارایی در این نمایشگاه دانست و گفت: با توجه به مقوله سرمایه گذاری و به خصوص سرمایه گذاری خارجی زیر مجموعه این وزارتخانه، سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی شکل گرفته که متناظر آن در استان ها فعال است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سخت گیری سازمان امور مالیات برای سرمایه گذاران، بیان کرد: سازمان امور اقتصاد و امور دارایی وظیفه ای متفاوت با سازمان امور مالیاتی دارد و ادارات هر دو مستقل هستند.

رئیسی دهکردی در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی، تاکید کرد: کشور برای رسیدن به توسعه پایدار راهی به جز وابستگی به درآمدهای مالیاتی ندارد.

به گفته معاون اقتصادی سازمان با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، همانند دیگر کشورهای دنیا، مسیر توسعه ایران از طریق مالیات می گذرد البته دریافت آن همانند شمشیری دو لبه عمل می کند. وی در پایان با تشکر از همکاری هایی که در استان اصفهان بین بخش های دولتی و نهادها و تشکل های بخش خصوصی برای برگزاری نمایشگاه بانک، بیمه، بورس و فرصت های سرمایه گذاری صورت گرفته است، گفت: هم اکنون با محوریت استانداری، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و مرکز خدمات سرمایه گذاری ۱۳۱ فرصت سرمایه گذاری جدید به ارزش ۱۶ میلیارد یورو و همچنین نقشه راه تأمین مالی آنها تهیه شده که قابل عرضه به سرمایه گذاران است. به گفته رئیسی دهکردی، این فرصت ها را با رویکرد خارجی به سرمایه گذاران معرفی می کنیم اما اگر سرمایه گذاران داخلی برای آنها اعلام آمادگی کنند ممانعتی وجود ندارد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مشکلات اصفهان در جذب سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گریز بودن این استان، بیان کرد: همه نهادهای دولتی و خصوصی و بخش خصوصی استان برای رفع این مشکلات در راستای جذب سرمایه گذاران و فرصت های سرمایه گذاری در تلاش هستند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه نمایشگاه محل تبلیغ زنده داشته‌هاست، اظهار کرد: اثرات تبلیغی کالاها بر اساس تحقیقات صورت گرفته حداقل تا دو سال در ذهن مخاطبان ماندگار است. به گفته امیر حاجی پور، حضور در نمایشگاه کم هزینه‌ترین روش بازاریابی است و از آنجایی که بخش قابل توجهی از صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند به معرفی آنها کمک کند. وی با اشاره به اینکه ۹۲ درصد از صنایع استان اصفهان صنایع کوچک و متوسط است، گفت: بر این اساس پس از تکمیل زیرساخت‌ها در شرکت‌های صنعتی استان طی پنج سال گذشته نسبت به توسعه فعالیت‌های نرم افزاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مدیر اجرایی چهارمین نمایشگاه بانک، بیمه، بورس و فرصت های سرمایه گذاری اصفهان در ادامه این نشست معرفی فرصت های سرمایه گذاری را دلیل اصلی برپایی نمایشگاه دانست و اظهار کرد: بزرگترین مشکل حوزه سرمایه گذاری در استان فعالیت موازی چند نهاد و ارگان از جمله اتاق بازرگانی، شهرداری، مرکز خدمات سرمایه گذاری، میراث فرهنگی و ... است.

مجتبی متقی بر ضرورت واحد کردن فرصت های سرمایه گذاری در استان اصفهان تاکید کرد. وی به تلاش سه ماهه شرکت نمایشگاه های اصفهان برای حضور سرمایه گذاران خارجی در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: تا زمانی که برای حضور سرمایه گذاران داخلی فرش قرمز پهن نکنیمنمی توانیم سرمایه گذاران خارجی را جذب کنیم.

این درحالیست که در شرایط حاضر ما فرش قرمز را از زیرپای سرمایه گذاران داخلی می کشیم!

مدیر اجرایی چهارمین نمایشگاه بانک، بیمه، بورس و فرصت های سرمایه گذاری اصفهان همچنین از عدم حضور سازمان بورس اوراق بهادار با وجود پیگیری های بسیار در این نمایشگاه انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این سازمان اعلام کرده که اولویت آنها حضور در نمایشگاه های استانی نیست. معاون بانک قرض الحسنه رسالت استان اصفهان نیز در این نشست، گفت: این بانک به عنوان نخستین قرض الحسنه خصوصی کشور فعالیت می کند. صادق جعفریان با اشاره به مشتری فردی و بانکداری اجتماعی به عنوان روش های بانکداری قرض الحسته رسالت، بیان کرد: در بانکداری اجتماعی خدمات به مشتریان به صورت گروهی ارائه می شود به این صورت که به جای اینکه تک تک کارکنان یک نهاد یا موسسه به بانک مراجعه کنند ما در محل کار آنها خدمات را ارائه می کنیم.

به گفته وی بانکداری اجتماعی در کاهش هزینه های رفت و آمد و محیط زیست تاثیربسزایی دارد.