ابرخودرو الکتریکی
روند گرم شدن کره زمین که با تغییرات شدید آب و هوایی همراه بوده است را می‌توان یکی از عوامل رشد و توسعه شرکت‌هایی با شعارهای محیط زیستی و پیشتاز قلمداد کرد. آنچه مشخص است اینکه شرکت‌های تازه‌تاسیس با درک نگرانی‌های زیست محیطی و با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی‌های موجود با ارائه خودروهای هوشمند و کاملا پاک توجه عاشقان تکنولوژی را به خود جلب کرده‌اند.
در این میان شرکت فارادی فیوچر (Faraday Future) با رونمایی از خودرو مفهومی و تمام الکتریکی خود به نام FFZERO۱ در نمایشگاه CES ۲۰۱۶ باعث شگفتی بازدید‌کنندگان و صنایع خودرو‌ شده است. در این نمایشگاه FFZERO۱ که خودرویی مفهومی مجهز به چهار الکتروموتور با توان ۱۰۰۰ اسب بخار و سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است باعث شگفتی بازدیدکنندگان و خبرنگاران شد. این سوپر خودرو برقی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها به سه ثانیه زمان نیاز دارد. از نکات قابل توجه در این خودرو، تک‌سرنشین بودن آن است که ظاهر و طراحی خیره‌کننده آن حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. بدنه این خودرو مانند تمام خودروهای مفهومی که این روز‌ها خبر‌ساز می‌شوند از فیبرکربن ساخته شده و اصل مهم در استفاده از موارد سبک وزن را به خوبی رعایت کرده است و از دیگر خصوصیات طراحی بدنه فوق مدرن این خودرو می‌توان از تونل‌های هوا برای خنک کردن باتری‌هایش نام برد که سوپر خودرو بودنش را همراه باسایر تجهیزات مدرن تکمیل می‌کند. اما آنچه این خودرو را متمایز می‌کند نوع طراحی آن است که بر پایه معماری پلت‌فرم متغیر (Variable Platform Architecture)طراحی و ساخته شده است. بسیاری از خودرو‌های موجود بر اساس یک پلت‌فرم واحد که میان شرکت‌ها مشترک هستند طراحی می‌شوند که مزایای بسیاری برای آنها به همراه دارد یکی از مهم‌ترین‌ مزیت‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد کاهش هزینه‌های تولید است.

اما شرکت فارادی فیوچر با استفاده از پلت‌فرمی مادولار که در خودروهای تسلا مدل S هم می‌توان نمونه‌اش را یافت، در واقع دستش را برای کم و زیاد کردن فاصله بین چرخ‌ها باز گذاشته است که این ویژگی باعث می‌شود در آینده بتوانند فضای مورد نیاز برای کم یا زیاد کردن باتری‌ها یا تغییرات لازم در بدنه را در اختیار داشته باشند. باتری‌ها در این خودرو در زیر قرار گرفته‌اند که تاثیر مهمی در تقسیم متناسب وزن در آن دارد. در نمایشگاه CES ۲۰۱۶، این شرکت در قالب فایلی تصویری تنظیمات متعدد پیشرانه در حالت‌های تک‌موتوره با حالت چرخ‌های جلو محرک، سیستم موتور دوقلو برای حالت چهار چرخ محرک و مدل سه‌موتوره را در معرض نمایش قرار داده است. معرفی حالت‌های مختلف در این خودرو به دلیل پلت‌فرم متغیر آن است که طراحی با انعطاف بالا را در اختیار طراحان این خودرو‌ساز پیشتاز قرار می‌دهد که نوید دهنده حضور خودروهایی با مشخصات کاملا متفاوت در آینده هستند. شرکت فارادی فیوچر به شدت در حال تحقیق و کار کردن روی خودرو‌های خودران و مستقل از راننده است که باعث می‌شود این شرکت در برابر دوستداران خودروهای تسلا قرار گیرد. این شرکت که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است در حال حاضر با داشتن ۵۰۰ کارمند به‌دنبال افزایش سرمایه ۷۰۰ میلیون یورویی است و قصد دارد تعداد کارمندان و طراحانش را به ۴۵۰۰ نفر برساند. در تیم این خودرو ساز سبز، چهره‌ها و طراحان مطرحی حضور دارند که در گذشته سابقه کار با خودرو‌سازان بزرگ را در کارنامه ثبت کرده‌اند.

از جمله افراد مطرح می‌توان به نیک سمپسون اشاره کرد که در حال حاضر در سمت معاون تحقیق و توسعه این شرکت ایفای نقش می‌کند که قبلا با شرکت تسلا همکاری داشته است. از دیگر چهر‌های معروف می‌توان ریچارد کیم را نام برد که در گذشته طراحی خودروهای بی‌ام‌و i۳ و i۸، را بر عهده داشته است و در این شرکت وظیفه‌‌ طراحی خودرو مفهومی FFZERO۱ را بر عهده داشته است. شرکت‌هایی مانند فارادی فیوچر برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود در مدت زمان کوتاه نیاز به سرمایه‌های عظیمی دارند. به نظر می‌رسد این شرکت به‌خوبی توانسته در مدت زمانی کوتاه سرمایه لازم برای تحقیق، توسعه و ساخت محصولاتش را تامین کند. هزینه‌ها و سرمایه اصلی فارادی فیوچر توسط شرکت تلویزیونی Letv تامین شده است که مالکیت چینی دارد و مالک آن میلیاردری به نام ژیلا‌یتینگ است. به نظر می‌رسد رقابت در دنیای خودروهای الکتریکی با سرعت زیادی در حال افزایش است و زودتر از آنکه پیش‌بینی شده است شرکت‌های تازه تاسیس بازار خودرو دنیا را با تغییرات اساسی مواجه کنند و تعلل در ورود به این بازار برای برخی خودرو سازان بزرگ جبران ناپذیر خواهد بود.