6 روش قدردانی مدیران بزرگ از کارمندان

مترجم: امیرعلی رمدانی

در مورد یک رهبر عالی که به او احترام می‌گذارید و در مورد فرصت‌هایی که او می‌تواند به‌طور ویژه از کارکنان تشکر کند، فکر کنید. تشخیص و قدردانی از سختکوشی کارکنان، یکی از اولین پاداش‌هایی است که می‌توانید به آنها بدهید. چنانچه ابراز قدردانی دلیل کافی برای این موضوع نباشد، حداقل می‌تواند به‌عنوان یک کار خوب در نظر گرفته شود. طبق مطالعه انجمن روانشناسی آمریکا، تقریبا همه کارمندانی (۹۳ درصد) که احساس ارزشمند بودن دارند، می‌گویند انگیزه دارند بهترین کار را انجام دهند. خوشبختانه شما به یک برنامه قدردانی رسمی نیاز ندارید. نیاز نیست یک فرآیند ابتکاری خلق کنید. فقط باید تشکر کنید - گاهی اوقات به‌طور صریح اما اغلب به‌صورت ضمنی. در اینجا چند راه ساده برای نمایش قدردانی و تشکر از کارمندان به‌خاطر سختکوشی آنها ارائه شده است.

1) خیلی واضح و صریح بگویید «متشکرم»

بسیاری از مدیران تصور می‌کنند که قدردانی از کارمندان به‌صورت پرداخت حقوق یا چک است. آنها فکر می‌کنند «چرا باید از شما برای انجام کارتان تشکر کنم؟» این درحالی است که چنین کاری از نظر تکنیکی صحیح است. وقتی یک کارمند گزارشی را تحویل می‌دهد، بگویید متشکرم. وقتی یک کارمند مشکلی را شناسایی می‌کند، بگویید متشکرم. تا جایی که می‌توانید تشکر کنید. با این کار نه تنها کارمندانتان خوشحال می‌شوند، بلکه این ساده‌ترین راه برای ایجاد فرهنگ احترام و قدردانی است. برای هر کار کوچکی که کارمندانتان انجام می‌دهند تشکر کنید و منتظر نمانید. هرچه زمان بیشتری بین عملکرد عالی و قدردانی بگذرد، اثر آن قدردانی کمتر است. همیشه سریع و فوری تشکر کنید.

2) با دادن آزادی و استقلال بیشتر، تشکر کنید

سازمان‌های بزرگ، فرآیندها و روش‌های کار را بهینه می‌کنند. با این حال، رضایت و مشغولیت در همان زمان، تا حد زیادی براساس خودمختاری و استقلال است. وقتی چیزی مال من باشد به آن اهمیت می‌دهم. من احساس می‌کنم مختار هستم که کار صحیح را انجام دهم. وقتی یک کارمند تصمیم بزرگی می‌گیرد، با دادن آزادی عمل به او از او تشکر کنید تا تصمیم بهتر و بیشتری در آینده بگیرد. «متشکرم برای کمک به ارسال آن سفارش... وقتی دوباره چنین موردی پیش آمد می‌توانی خودت تصمیم بگیری.» نشان دادن اعتماد راهی عالی برای تشکر است که شما هم از آن سود می‌برید، زیرا کارمندانی که اختیار دارند تقریبا همیشه راه‌هایی برای بهتر انجام دادن کارهایشان پیدا می‌کنند.

3) از طریق انرژی واقعی مصرف‌شده تشکر کنید

کارمندان ایده‌هایی دارند؛ اگر به آنها فرصت ندهید پیشنهاد کنند یا توجهی به ایده‌های آنها نکنید، آنها دست از کار می‌کشند. وقتی تشکر می‌کنید، به کارمندان اجازه می‌دهید پیشنهادهای خود را ارائه کنند. اگر آنها مساله‌ای را حل کردند، بپرسید آیا می‌توانند تضمین کنند این وضعیت دوباره اتفاق نمی‌افتد. اگر یک کارمند به کارمند دیگر در حل یک مشکل میان فردی کمک می‌کند، بپرسید باید چه کار کنید تا موقعیت بهتر شود. خلاصه اینکه با نمایش احترام و اعتماد به نیروی مصرف‌شده ازسوی کارمند، تشکر کنید. به این ترتیب فقط برای کاری که انجام داده‌ام از من تقدیر نشده، به‌خاطر شخصیتم از من تقدیر شده است.

4) با در خواست کمک تشکر کنید

درخواست کمک احترام را نشان می‌دهد. تو چیزی می‌دانی که من نمی‌دانم. این موضوع اعتماد شما به دیگران را نشان می‌دهد؛ به دلیل اینکه آسیب‌پذیر هستید و اقرار می‌کنید به کمک نیاز دارید. در نوبت بعدی که کارمند کاری برای شما انجام می‌دهد فقط نگویید «متشکرم.» بپرسید چطور آن کار را انجام داده است. نشان دهید می‌خواهید از او یاد بگیرید. در این فرآیند، آسیب‌پذیری، احترام و تمایل برای گوش کردن را نشان می‌دهید که ویژگی‌های یک مدیر عالی هستند. و شما ثابت می‌کنید که تشکر شما فقط زبانی نبوده است.

5) با پیشنهاد کمک کردن تشکر کنید

وقتی یک کارمند تلاش بیشتری می‌کند، تشکر راهی عالی برای تقدیر از تلاش اوست. کمک کردن هم همین‌طور است. اما فقط نگویید آیا کاری هست که من بتوانم برای شما انجام دهم؟ بیشتر کارمندان به شما می‌گویند نه من مشکلی ندارم. خاص باشید. کاری را انتخاب کنید که می‌توانید انجام دهید. بگویید من چند دقیقه زمان دارم و می‌توانم کمک کنم این کار را انجام دهید. به‌گونه‌ای پیشنهاد دهید که به معنای همکاری باشد، نه پشتیبانی یا کار اضافی. رفتاری که می‌خواهید کارمندانتان نشان دهند را مدل‌سازی کنید. سپس آستین‌هایتان را بالا بزنید و کمک کنید. کمک کردن راهی عالی است تا ثابت کنید می‌دانید یک تکلیف سخت است- و شما قدر سختکوشی را می‌دانید.

6) با گفتن «خواهش می‌کنم» تشکر کنید.

به زمانی فکر کنید که هدیه دادید و گیرنده خوشحال نبود. واکنش او شما را دلسرد کرد، این‌طور نبود؟ همین می‌تواند هنگام تشکر کردن از شما نیز اتفاق بیفتد. فقط باید رودررو شوید و تشکر کنید یا بگویید «خواهش می‌کنم، خوشحال شدم این کار را کردم.» هر وقت کسی از شما تشکر می‌کند، به همان صورت پاسخ دهید. از قدردانی او تشکر کنید. به کارمندانتان نشان دهید می‌خواهید آنها راحت بتوانند قدردانی شما را بپذیرند. چون کارها باید انجام شود.

منبع: Inc