توسعه ناوگان حمل‎ونقل از کانال سرمایه‎گذاری
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- اگر شما هم از ساکنان یکی از کلان‎شهرهای کشور و اهل استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی درون‎شهری باشید، با مشکلات این سیستم آشنا هستید؛ مشکلاتی که شاید بتوان نابسامانی ناوگان، فرسودگی، شلوغی، آلایندگی، ترافیک و ... را از عمده‎ترین آن‌ها دانست؛ حالا تصور کنید در شهری زندگی می‎کنید که سالانه پذیرای حدود 25 میلیون نفر زائر و گردشگر هم هست و ناوگان حمل و نقل عمومی آن باید به این زائران نیز خدمات ارائه دهد؛ در چنین شرایطی چندان هم دور از انتظار نیست که امکانات و زیرساخت‎های موجود در حوزه حمل و نقل مشهد پاسخگوی این نیاز عظیم نباشد. مدیریت شهری مشهد در دوره‎های مختلف اقداماتی را برای بهبود و ساماندهی ناوگان حمل و نقل و توسعه آن انجام داده است؛ برون‎سپاری فعالیت‎های این ناوگان و جذب بخش خصوصی یکی از این اقدامات است که در طول سال‏های گذشته مورد متوجه قرار گرفته است؛ به اذعان صاحب‎نظران این حوزه، پایتخت معنوی ایران ظرفیت‎های بسیاری برای جذب سرمایه‎گذار در بخش حمل و نقل دارد و در واقع لازمه ارائه خدمات بهتر توسط این ناوگان، جذب بخش خصوصی است. سراغی از برخی مدیران شهری مشهد گرفته‎ایم و با آن‎ها درباره اقدامات مدیریت شهری برای جذب بخش خصوصی و راهکارهای تأمین امنیت خاطر سرمایه‎گذاران گفت‎وگو کرده‎ایم. نگاه غیراقتصادی؛ عمده‎ترین چالش
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مشکل عمده شهر در حوزه حمل و نقل را در نگاه غیراقتصادی به این حوزه می‎داند و اظهار می‎کند: امروزه بخش عمده‏ای از مسائل شهری ما از جمله حمل و نقل دارای ذات و ماهیت اقتصادی است و مشکلات از جایی شروع می‏شود که به موضوعی که دارای ذات اقتصادی است، نگاه غیراقتصادی داشته باشیم.
محمود هراتی با بیان اینکه باید نگاه مدیران حوزه حمل و نقل به فعالیت‏ها نگاه یک مدیر اقتصادی باشد، خاطرنشان می‎کند: در حال حاضر نگاه ما به ویژه در تاکسیرانی و اتوبوسرانی یک نگاه کاملا سنتی است.
این عضو شورای شهر مشهد معضل بعدی را گسترش بی‏رویه استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی برمی‎شمارد و تصریح می‎کند: این مسأله چند بعدی است و به مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مربوط می‏شود؛ این امر یکی از چالش‎های اساسی رفتارشناسی است که به نظام‎های مدیریت شهری، شهرسازی و شهروندمداری ما برمی‌‎گردد.
هراتی با بیان اینکه شبکه‎بندی نامناسب خیابان‎ها از دیگر مشکلات حوزه حمل و نقل مشهد است، عنوان می‎کند: این مسأله به دلیل ناهماهنگی بین دو طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع مشهد است؛ باید این طرح‏های جامع به‎گونه‎ای باشد که در آن‏ها مفاهیم غلتانی گنجانده و در طول زمان این مفاهیم به‎روز شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اعتقاد بر اینکه نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی را در سیاست‎های اقتصادی حوزه حمل و نقل شاهد هستیم، می‎افزاید: سرمایه‎گذار تا زمانی که مطمئن نباشد بازگشت سرمایه دارد، اقدام به سرمایه‎گذاری نمی‎کند؛ هر سرمایه‎گذار باید بداند بازگشت سرمایه وی با چه سازوکاری است.
هراتی با تأکید بر اینکه مادامی که نتوانیم به حوزه حمل و نقل نگاه اقتصادی داشته باشیم، مشکلات این حوزه رفع نخواهد شد، می‏گوید: اصل توجه مدیریت شهری در نگاه به حمل و نقل بیشتر معطوف به تأمین منابع مالی بوده است در حالی که این مسأله تنها یک وجه کار است و سازوکارهای هزینه کردن این منابع مسأله دیگری است که باید به آن توجه شود.
این عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه برای تغییر نگاه‏ها در حوزه حمل و نقل باید به سه رکن اساسی شهرداری، دولت و بخش خصوصی توجه شود، اظهار می‎کند: در حال حاضر سند راهبرداری برای یکپارچه کردن این ارکان وجود ندارد.
هراتی با اشاره به اینکه در شهر مشهد ظرفیت‎های بسیاری برای جذب سرمایه‎گذار در حوزه حمل و نقل وجود دارد، یادآور می‎شود: حضور سالانه 25 میلیون گردشگر خود ظرفیت بسیاری در این حوزه ایجاد می‏کند؛ ظرفیت‎ها در مشهد بی‎بدیل است اما برای استفاده از این فرصت‎ها برنامه‌ای نداریم.

سرمایه‎گذاری مادی و معنوی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد ناوگان فرسوده اتوبوسرانی و تاکسیرانی را مهم‎ترین معضلات حوزه حمل و نقل شهر می‎داند و اظهار می‎کند: در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر مشهد فعال است که حدود ۶۰ درصد این ناوگان به بخش خصوصی واگذار شده است.
هوشنگ غلامزاده با اشاره به فرسوده بودن 40 درصد ناوگان اتوبوسرانی که در اختیار شهرداری است، خاطرنشان می‎کند: نوسازی این ناوگان در دستور کار قرار دارد و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است؛ سال گذشته دو قرارداد خرید 100 دستگاه اتوبوس منعقد شده که حدود 60 دستگاه آن وارد مشهد شده و مابقی نیز وارد خواهد شد؛ حدود 100 دستگاه از اتوبوس‎های مربوط به قرارداد سال 92 نیز وارد ناوگان شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان اینکه مطالعات اجرایی خط ۳ بی.آر.تی بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، تصریح می‎کند: در حال حاضر به دنبال این هستیم که بخش خصوصی برای سرمایه‎گذاری در این زمینه وارد شود.
غلامزاده به وجود 6000 دستگاه تاکسی فرسوده در شهر نیز اشاره می‎کند و می‎افزاید: بر اساس مصوبه هیأت دولت در سفر به مشهد قرار بود 5000 دستگاه تاکسی شهر نوسازی شود که سال گذشته 1300 دستگاه آن نوسازی شده است. وی اختلافات ستاد سوخت و بانک عامل را یکی از معضلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی اعلام می‎کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با تأکید بر اینکه دولت و شهرداری به تنهایی بودجه‎ای برای رفع مشکلات حوزه حمل و نقل ندارند، عنوان می‎کند: در سال گذشته حدود ۱۵ طرح مطالعاتی برای ورود بخش خصوصی به این حوزه انجام شده که جذب سرمایه‎گذار برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، احداث خطوط ۲ و ۳ بی.آر.تی، احداث پارکینگ، نصب دوربین‎های نظارتی، احداث پل‎های عابر پیاده و ... بخشی از این طرح‎هاست.
غلامزاده در خصوص تأمین امنیت خاطر سرمایه‎گذار می‎گوید: فکر می‏کنم بستری بهتر از شهرداری برای سرمایه‎گذاری وجود ندارد زیرا متعلق به مردم است و سرمایه‎گذاری در شهر علاوه بر منافع مادی، منافع معنوی نیز دارد؛ قراردادها در این زمینه بر اساس ضوابط منعقد می‎شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با اشاره به اینکه طرح‎های سرمایه‏گذاری متفاوتی در این حوزه وجود دارد، خاطرنشان می‎کند: خرد یا کلان بودن سرمایه‎گذاری بستگی به طرح و توان سرمایه‎گذار دارد.

تبعات ناامنی در حوزه سرمایه‎گذاری
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‎گذاری و مشارکت‎های شورای اسلامی شهر مشهد حوزه حمل و نقل را حوزه‎ای هزینه‎بر و سرمایه‎پذیر می‎داند و معتقد است: این حوزه برای شهر درآمدزایی ندارد و در تمام دنیا هم به همین صورت است.
سید عبدالکریم جوادی با تأکید بر اینکه برای کنترل مشکلات ترافیکی مشهد باید ظرفیت‎های بالایی در حوزه حمل و نقل در شهر ایجاد شود و این حوزه توسعه یابد، اظهار می‎کند: توسعه ناوگان حمل و نقل نیازمند سرمایه‎گذاری‎های متعدد است و باید از تمام ظرفیت‎های موجود در این زمینه استفاده کنیم.
این عضو شورای شهر مشهد به ترافیک هسته مرکزی شهر اشاره می‎کند و می‎افزاید: وجود بارگاه منور رضوی در هسته مرکزی شهر و زائرپذیری این منطقه مشکلات ترافیکی بسیاری ایجاد کرده که نمی‎توان آن‎ها را نادیده گرفت و باید برای رفع این مشکلات تدبیری اندیشید تا از تهدیدهای احتمالی آینده در این حوزه پیشگیری شود.
جوادی توسعه خطوط ریلی درون‎شهری را از راهکارهای رفع مشکلات ترافیکی می‎داند و با اشاره به تسریع عملیات احداث خط ۲ قطار شهری در آغاز فعالیت چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان می‎کند: کلنگ‌زنی خط ۳ قطار شهری نیز همزمان با نیمه شعبان آغاز شد. وی ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی را از دیگر اقدامات مدیریت شهری برای رفع مشکلات حمل و نقل و توسعه ناوگان برمی‎شمارد.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‎گذاری و مشارکت‎های شورای شهر با اعتقاد بر اینکه تا رسیدن به چشم‎انداز درآمدزایی، حوزه حمل و نقل فاصله بسیاری دارد، تصریح می‎کند: در حال حاضر مدیریت شهری در بیش از 50 درصد برون‎سپاری‎های انجام شده به بخش خصوصی یارانه پرداخت می‎کند؛ اگر می‎خواهیم به جایگاهی برسیم که خودروهای تک سرنشین از خیابان‌های شهر حذف شود و آلودگی زیست محیطی شهر کاهش یابد، باید این اتفاق بیفتد و از سایر حوزه‎ها برای حمل و نقل هزینه شود.
جوادی با بیان اینکه نتوانستیم در حوزه حمل و نقل بستری را فراهم کنیم که شرایط به نفع مدیریت شهری باشد و خواسته‎های مردم نیز محقق شود، عنوان می‎کند: دولت هم مشکلاتی دارد و نمی‎توان انتظار چندانی از آن داشت؛ دولت تعهداتی در حوزه حمل و نقل درون شهری دارد که هنوز حداقل‎های آن را هم نتوانسته‎ایم، دریافت کنیم. وی به این نکته نیز اشاره می‎کند که در حوزه حمل و نقل درون شهری تنها بخش کوچکی برون‌سپاری شده است و می‎افزاید: اگر بتوانیم ظرف ۱۰ سال آینده یارانه پرداختی به بخش خصوصی را به حداقل برسانیم، اقدام بزرگی انجام داده‎ایم.
این عضو شورای شهر مشهد در خصوص اقدامات انجام شده در مدیریت شهری برای تأمین امنیت خاطر سرمایه‎گذاران می‎گوید: یکی از معیارهای مهم در زمینه سرمایه‌گذاری، تأمین امنیت سرمایه‌گذار و سود منطقی برای وی است؛ در شورای چهارم سود حداقل 30 درصد برای سرمایه‎گذار پیش‎بینی شده است.
جوادی به وجود بسترهای بسیار برای ایجاد ارزش افزوده در شهر اشاره و خاطرنشان می‎کند: باید از درآمد حاصل از این بسترها، یارانه حمل و نقل پرداخت شود. وی با تأکید بر اینکه باید مشوق‎هایی برای افزایش استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود، عنوان می‎کند: از طرف دیگر باید بستری ایجاد شود که سرمایه‎گذاری در حوزه حمل و نقل سود منطقی داشته باشد و تا زمانی که این امر محقق نشود، باید یارانه آن را به بخش خصوصی پرداخت کنیم.
رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه‎گذاری و مشارکت‎های شورای شهر با بیان اینکه ظرف سال گذشته و امسال در مباحث اقتصادی ناامنی‎های بسیاری در مشهد اتفاق افتاد که شهر را تقریبا با چالش مواجه کرده است، تصریح می‎کند: این چالش‎ها آسیب‎های زیادی را برای شهر ایجاد کرده که مسئولان کشوری، استانی و شهری باید تدبیری کنند تا از وضعیت فعلی و ناامنی موجود در حوزه سرمایه‎گذاری خارج شویم زیرا طولانی شدن این ناامنی در حوزه سرمایه‎گذاری برای شهر تبعات بسیاری دارد که ممکن است غیرقابل جبران باشد.

مبادله چند تفاهم‎نامه اولیه
معاون اقتصادی شهردار مشهد در خصوص ظرفیت‎های شهر برای جذب سرمایه‎گذار در حوزه حمل و نقل اظهار می‎کند: مشهد از جمعیت نسبی بالایی در کشور برخوردار و تردد این جمعیت در شهر ضروری و اجتناب‎ناپذیر است که این مسأله بستر مناسبی برای سرمایه‎گذاری را در حوزه حمل و نقل فراهم کرده است.
محمدرضا مزجی ادامه می‎دهد: علاوه بر جمعیت ساکن در مشهد، حضور زائران در شهر نیز پتانسیل سرمایه‎گذاری در حوزه حمل و نقل را افزایش داده است؛ شهرداری اراده جدی دارد برای اینکه حوزه حمل و نقل را با استفاده از تمام مزیت‌های جهانی موجود در این حوزه سامان دهد و به مردم نیز اعتنای خاص داشته باشد.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‎های شهرداری مشهد به مبادله چند تفاهم‎نامه اولیه با سرمایه‎گذاران حوزه حمل و نقل در شهر اشاره می‎کند و می‎افزاید: بستر سرمایه‎گذاری را در این حوزه مناسب می‎بینیم و چشم‎انداز خوبی برای آن متصور هستیم. مباحث حمل و نقل یک خدمت زیرساختی است و شهرداری مشهد در این زمینه به صورت مستقیم از سرمایه‎گذار حمایت می‎کند برای مثال در خصوص اتوبوسرانی یا قطار شهری، شهرداری درصد قابل توجهی از هزینه‎های بلیت را پرداخت می‎کند تا سرمایه‎گذاری در این حوزه‎ها برای سرمایه‎گذار سود منطقی و توجیه اصولی داشته باشد و به نظر می‎رسد تاکنون موفق بوده است.
مزجی با بیان اینکه شهرداری مشهد به جذب سرمایه‎های خرد در شهر تمایل دارد، عنوان می‎کند: اوراق مشارکت بستر مناسبی برای جذب سرمایه‎های خرد مردمی است زیرا هم ضمانت بانک عامل و هم ضمانت شهرداری را دارد؛ مردم این اطمینان خاطر را می‎‏خواهند که اصل و سود سرمایه آن‎ها به خطر نیفتد و در اوراق مشارکت به این امر توجه شده است و باید فرهنگ سرمایه‌گذاری در شهر برای مردم نهادینه شود؛ به رغم اینکه اوراق مشارکت در بازار ثانویه مشتری خود را دارد اما تمایل داریم مردم سرمایه‎های خرد خود را در شهر به کار گیرند.
معاون اقتصادی شهردار مشهد با بیان اینکه شهرداری در حوزه جذب سرمایه‎های کلان هم برنامه‎های بسیاری دارد، اظهار می‎کند: با وجود رکود در کشور توافق‎های خوبی برای سرمایه‎گذاری‎های بزرگ در شهر مبادله شده اما به دلیل اینکه قطعی نشده است، فعلا اعلام نمی‎کنیم. وی با اشاره به اینکه در سال جاری سرمایه‎گذاری‎های بسیار زیاد و امیدبخشی خواهیم داشت، عنوان می‎کند: تسهیلات بی‎نظیری برای حمایت از سرمایه‎گذاران در نظر گرفته شده است و سرمایه‎گذاران را در فضای کاملا انتخابی و آزاد قرار دادیم.

منابع مالی شهرداری، پاسخگو نیست
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد هم در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» مبحث حمل و نقل را به دو بخش زیرساخت‎ها و ناوگان تقسیم می‎کند و معتقد است: شورای چهارم اقدامات خوب و مؤثری برای تقویت زیرساخت‌ها انجام داده که توجه به گسترش خطوط ریلی در مشهد و تسریع در روند اجرایی پروژه‎های زیرساختی مانند خط 2 قطار شهری، احداث خط 3 قطار شهری و خط 3 بی.آر.تی از جمله این اقدامات است.براتعلی خاکپور با بیان اینکه با توجه به جمعیت مشهد و حضور زائران در شهر، ناوگان فعلی حمل و نقل پاسخگوی نیازهای شهر نیست و باید در جهت پاسخگویی به این نیاز شهروندان و زائران از منابع بخش خصوصی استفاده شود، اظهار می‎کند: منابع مالی مدیریت شهری پاسخگوی خدمت‎رسانی بهتر در زمینه حمل و نقل عمومی نیست و ضرورت ورود بخش خصوصی به بحث حمل و نقل عمومی مشهد احساس می‎شود و مدیریت شهری نیز بستر لازم را برای مشارکت بخش خصوصی و برون‎سپاری کارها در حوزه حمل و نقل فراهم می‎کند.
این عضو شورای شهر مشهد با اعتقاد بر اینکه مدیریت شهری برای توسعه ناوگان حمل و نقل باید به سمت جذب سرمایه‎های کلان برود، عنوان می‎کند: با استفاده از سرمایه‎گذاری‎های خرد می‎توان خدمات کوچکتری را ارائه کرد که شاید با توجه به مقیاس کلان‎شهر مشهد چندان پاسخگوی نیازها نباشد؛ علاوه بر این در زمینه مشارکت سرمایه‎های خرد در مسائل کلان در گذشته با چالش‎هایی مواجه بودیم که این امر ممکن است در جذب سرمایه‎های خرد ما را با مشکل مواجه کند؛ با توجه به شرایط موجود به نظر من می‎توان با جذب سرمایه‎های کلان مشکلات حمل و نقل را در مشهد رفع کرد.
خاکپور با بیان اینکه برخی فضاهای ناخواسته در مشهد ایجاد و همین امر باعث شد عده‎ای بحث سرمایه‏گریزی از شهر را مطرح کنند، می‎افزاید: مصوبات شورای شهر بر اساس اسناد و قوانین بالادستی بوده و به لحاظ قانونی و زیرساختی مصوبات خوبی است اما اگر به لحاظ شرایط رکودی در نظر بگیریم به نظر من برخی مصوبات از نظر زمانی مناسب نبوده و همین مسأله باعث شده است، بحث سرمایه‎سوزی مطرح شود.
این عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه دولت موظف است در کلان‎شهرها یارانه حوزه حمل و نقل را پرداخت کند، می‎گوید: دولت با توجه به مشکلات مالی در تخصیص سهم یارانه بخش حمل و نقل با مشکلاتی مواجه بوده و در نتیجه ناوگان حمل و نقل شهرها نیز با مشکلاتی مواجه شدند؛ در چنین شرایطی هر چقدر بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، می‎توانیم حمل و نقل عمومی بهتر و ارزان‎تری را برای مردم فراهم کنیم اما واقعیت این است که امروزه هزینه جابه‌جایی مسافر در شهر برای مدیریت شهری بیش از مبلغی است که شهروندان پرداخت می‎کنند و مدیریت شهری باید از منابع دولتی و درآمدهای خود در درون شهر این هزینه را تأمین کند.
وی با تأکید بر اینکه باید به دنبال راهکارهایی برویم که بتوانیم هزینه حمل و نقل را از منابع دیگری تأمین کنیم، تصریح می‎کند: افزایش هزینه حمل و نقل به صلاح نیست زیرا فشار بیشتری را به مردم وارد می‎کند و از طرف دیگر افزایش نیافتن آن هم مدیریت شهری را با مشکل مواجه می‎کند.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص تأمین امنیت خاطر سرمایه‎گذاران حوزه حمل و نقل می‎گوید: در شهرهای بزرگ که جمعیت بیشتری دارند، متقاضی لازم برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی وجود دارد و بدون شک سرمایه‎گذاران در این حوزه متضرر نخواهند شد. وی ادامه می‎دهد: از طرف دیگر باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر نهادینه شود؛ اینکه مشارکت بخش خصوصی در شرایط فعلی در حوزه حمل و نقل نشان‎دهنده سودآور بودن این حوزه است؛ بحث عرضه و تقاضاست به عبارت دیگر تا زمانی که تقاضای سفر را در درون شهرها داریم به نظر می‌رسد حوزه حمل و نقل بستر مناسبی برای سرمایه‎گذاران است به ویژه اینکه این نوع سرمایه‎گذاری زودبازده است و بلافاصله به درآمدزایی می‎رسد.