کربن سیمرغ، رقابت پذیر و کارآفرین

مهندس هوشنگ زینالی/ مدیرعامل شرکت کربن سیمرغ

دوده صنعتی، کربنی به صورت ذرات بسیار ریز و دارای ساختار مولکولی بی شکل است. بیشترین دوده صنعتی که در دنیا تولید می‌شود با استفاده از روش کوره ا ی و به صورت گرانول شده تولید می‌شود.روش کوره ای تولید صنعتی در مقایسه با سایر روش‌های تولید دارای مزیت است، طوری که با این روش تولید انواع مختلفی از دوده صنعتی با کاربردهای مختلف امکان پذیر می‌شود.انتخاب یک نوع خاص از دوده صنعتی اثر بسزایی در کیفیت کامپاند لاستیک تولید شده خواهد داشت. صنعت تولید دوده صنعتی ارتباطی تنگاتنگ با صنعت تایر دارد و هر دو، واسط صنایع پتروشیمی و خودرواند.

باتوجه به تقاضای شرکت‌های تایرساز برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود، شرکت کربن سیمرغ با به کارگیری مدرنترین و جدیدترین کارخانه تولید دوده صنعتی دارای توجیه اقتصادی بالا تاسیس شد؛ کارخانه‌ای که با به کارگیری فناوری شرکت فیلیپس که از جدیدترین فناوری‌های روز جهان است، شروع به فعالیت کرده و تولید عملی خود را از سال ۱۳۸۷ با ظرفیت ۴۰هزار تن در سال و اخذ پروانه بهره برداری از سازمان صنایع معادن آغاز کرد. دوده صنعتی ( Carbon Black ) بنابر ترکیب شیمیایی، خواص رنگ دهی،‌اندازه ذرات و خواص کلوئیدی آن در صنایع مختلف به خصوص صنعت لاستیک به طور گسترده و وسیع کاربرد دارد. حدود ۳۰ تا۳۵ درصد وزن لاستیک را کربن تشکیل می‌دهد. بیشترین استفاده کربن پس از صنعت تایر در صنایع ساخت قطعات لاستیکی خودرو، مرکب سازی، رنگ سازی و پلاستیک است. دوده صنعتی اغلب در پلاستیک و تولیدات وابسته به آن برای رنگ بخشیدن، محافظت در مقابل حرارت، محافظت در مقابل فساد ناشی از تشعشعات ماوراء بنفش، خصوصیات هدایت الکتریکی و همچنین خاصیت استحکام بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تولیدات شرکت کربن سیمرغ تأمین کننده دوده صنعتی بیش از ۲۰۰ تولید کننده داخلی و خارجی در صنایعی همچون تایر خودرو، تیوب، قطعات لاستیکی خودرو، کفش، کابل لوله، باطری، رنگ ،کفپوش ،تسمه نقاله و .... است.

شرکت کربن سیمرغ در حال حاضر اشتغالزایی بالغ بر ۱۶۰ نفر پرسنل متخصص به طور مستقیم در کارخانه و ۲۰ نفر نیروی مالی و پشتیبانی در دفتر مرکزی را فراهم کرده و علاوه برآن اشتغالزایی غیرمستقیم ۱۲۰ نفر در شهرستان محلات و استان مرکزی را ایجاد کرده است. این درحالی است که سهامداران شرکت کربن سیمرغ از بزرگترین و برجسته ترین تولیدکنندگان صنعت تایر ایران هستند.درحال حاضر جایگاه شرکت در بازار دوده کشور به این گونه است که باتوجه به مزایای چشمگیر دوده تولیدی این شرکت از جنبه‌های مختلف مانند کیفیت ،قیمت ،تنوع محصولات، کربن سیمرغ توانسته سهم قابل توجهی از بازار مصرف را به خود اختصاص دهد.همچنین این شرکت پس از گذشت ۸ سال از آغاز فعالیت با دریافت گواهینامه‌های استاندارد ملی و زیست محیطی و عضویت در شبکه جهانی کیفیت، در سال ۱۳۹۵ واحد نمونه صنعتی استان مرکزی شناخته شد و هیچ افقی از موفقیت و پیشرفت این شرکت دور از دسترس نخواهد بود. در این شرکت، انواع گریدهای دوده صنعتی مورد نیاز صنایع تایر و قطعه سازی و دیگر صنایع نیازمند به استفاده از دوده، با برترین کیفیت ممکن، تولید می‌شود.

حضور موفق شرکت کربن سیمرغ در بازار و مطرح شدن آن به عنوان یک سازمان موفق در تولید اقتصادی، مستلزم داشتن خط‌مشی مشخص در زمینه‌های مختلف از جمله نوآوری، سازماندهی، منابع انسانی، مشتریان و فرآیند مالی و اقتصادی است. بهره مندی از محیط کار ایمن و بهداشتی باعث افزایش انگیزه و تعلق خاطر کارکنان و تقویت روحیه مشارکت آنان در تولید با بهره‌وری بیشتر می‌شود. بنابراین مدیریت ارشد شرکت کربن سیمرغ، به موازات توجه به سایر جنبه‌های مدیریت از قبیل کیفیت،جنبه‌های زیست محیطی و فناوری اطلاعات به جنبه‌های ایمنی و بهداشت نیز توجه داشته و با شناسایی مخاطرات ایمنی و بهداشت کلیه فعالیت‌های جاری شرکت، برنامه ریزی گسترده ای را برای کاهش خطرات بالقوه صورت داده و در حال پیگیری دارد.دوده به عنوان ماده پرکننده، تقویت کننده و تصحیح کننده خواص فیزیکی و شیمیایی آمیزه‌های لاستیکی، از مهمترین و اصلی‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در فرمولاسیون تایر است.

با توجه به کاربرد مورد انتظار از دوده در ساخت تایر یا قطعه لاستیکی با در نظر گرفتن اینکه تایر یا قطعه لاستیکی در چه موارد و شرایطی استفاده خواهد شد، گریدهای مختلف دوده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. دوده صنعتی در شرکت کربن سیمرغ با استفاده از پسماند پالایشگاههای روغن و پتروشیمی و قطران زغال سنگ و با استفاده از روش کوره ای تولید می‌شود.در شرکت کربن سیمرغ، امکان تولید طیف متنوعی از گریدهای دوده وجود دارد، ولی با توجه به نیاز بازار و تقاضای مشتریان، گریدهای دوده N-۳۲۶، N-۳۳۰، N-۳۳۹، N-۳۷۵، N-۵۵۰ و N-۶۶۰ بیشترین سهم را در سبد تولیدات این شرکت دارند.عمده محصولات شرکت شامل گروه‌های مختلف کربن صنعتی در داخل به فروش رسیده، اما از اواسط سال ۱۳۹۴ برنامه صادرات شرکت به کشورهایی از جمله ترکیه ،لهستان،ایتالیا و انگلستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد .

سرمایه گذاری انجام گرفته در شرکت کربن سیمرغ بابت خرید دانش فنی و تجهیزات وارداتی کارخانه از محل تسهیلات اخذ شده به مبلغ ۵/ ۱۹میلیون یورو از محل حساب ذخیره ارزی و ۵/ ۲میلیون یورو از محل آورده سهامداران تامین شده است. سایر منابع نقدینگی نیز توسط سهامداران به صورت آورده نقدی طی سنوات فعالیت به شرکت تزریق و موجب شده که در حال حاضر سرمایه ثبتی شرکت بالغ بر ۴۴۰ میلیارد ریال شود.در خصوص نحوه تسویه تسهیلات اخذ شده از حساب ذخیره ارزی، به رغم حمایت‌های مجلس و دولت در خصوص ابلاغ آیین‌نامه تولید رقابت پذیر برای حمایت از صنایع ،هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که امید است با تلاش تمامی دستگاههای اجرایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، نتیجه نهایی درخصوص تعیین تکلیف نحوه تسویه بدهی‌های ارزی با رعایت صرفه و صلاح بخش تولید و بقای شرکتها حاصل شود، چرا که در صورت عدم اجرایی شدن صحیح قانون رفع موانع تولید مصوب مجلس شورای اسلامی وافزایش فشار روز افزون به صنایع تولیدی برای تسویه تسهیلات با نرخی خلاف متن صریح قانون، موجبات ورشکستگی شرکتها را فراهم خواهد کرد.

براساس آئین نامه اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و اصلاحیه بعدی آن مصوب هیات دولت که مغایر با متن صریح تبصره یک ماده ۲۰قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی است، واحد ارزی بانک‌ها اقدام به محاسبه مبلغ بدهی بابت تسهیلات ارزی اخذ شده در سنوات گذشته از محل حساب ذخیره ارزی به نرخ مندرج در آییننامه اجرایی کرده‌اند. همانگونه که اشاره شد، مفاد تبصره یک ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید تأکید بر اعمال نرخ روز گشایش به عنوان ملاک محاسبه تسویه بدهی واحدهای دریافت کننده تسهیلات از حساب ذخیره ارزی را دارد. با این حال بانک‌ها براساس آئین‌نامه مذکور بدهی این شرکت را با نرخی مغایر با متن صریح قانون مصوب مجلس شورای اسلامی محاسبه کرده‌اند( حدودا سه برابر اصل مبلغ بدهی به نرخ روز گشایش ). در شرایط فعلی اقتصادی کشور اینگونه برخورد با شرکت‌های تولیدی موجبات تعطیلی واحدها از جمله تعطیلی این شرکت و بیکاری حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان شاغل آن را در پی خواهد داشت.

کربن سیمرغ، رقابت پذیر و کارآفرین