تاکاتا همچنان جذاب برای سرمایه‌گذاران

این روزها شرکت تاکاتای ژاپن در شرایط مناسبی قرار ندارد، اما هنوز برخی از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این شرکت هستند. پس از سال‌ها تولید قطعات جانبی و فعالیت در حوزه ایمنی خودروها، مشخص شد که ایربگ‌های ساخت این شرکت دارای نقص فنی هستند. مشکلات تاکاتا با توجه به مسائل مربوط به کیسه‌های هوا افزایش یافته است. ژاپن و آمریکا فشارهای زیادی بر این شرکت وارد کردند تا آنها اعلام کنند که کیسه‌های هوای آمونیوم نیترات ساخت این شرکت اکنون دیگر ایمن هستند. در غیر این صورت ممکن است خودروسازان باز هم مجبور شوند فراخوان‌های بیشتری انجام دهند که این مساله بر اعتبار خودروهای آنها اثر منفی خواهد گذاشت.

اما ماجرای رسوایی شرکت تاکاتا را پایانی نیست و این شرکت همچنان به دلیل نقص خطرناک در کیسه‌های هوایی که در اختیار شرکت‌های متعدد خودرو‌سازی قرار داده است مواخذه می‌شود. تاکاتا شرکتی با ملیت ژاپنی است که از سال ۱۹۳۳ فعالیت خود را شروع کرده است و از دهه ۵۰ میلادی با ورود به عرصه خودروسازی، در حال تولید قطعات خودرو، به‌ویژه تجهیزات ایمنی خودرو در سراسر دنیا و همواره مورد اعتماد خودروسازان معروف و پر تیراژ بوده است. محصولات تاکاتا در بسیاری از برند‌های معروف مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مساله باعث شده است خودروسازان زیادی در این ماجرا درگیر شوند. در حوادثی که برای مالکان خودروهایی با کیسه‌های هوای نقص دار پیش آمده است خود کیسه هوا عامل خطر‌آفرین بوده است و باعث بروز جراحت‌های منجر به مرگ شده است. این شرکت در صدد است تا سهام خود را واگذار کند و با وجود تمام مشکلات موجود ۳۰ شرکت تمایل دارند تا مالکیت این شرکت پر سابقه را در اختیار داشته باشند. سوابق درخشان تاکاتا در تامین لوازم یدکی و تجهیزات ایمنی خودرو‌ها به‌رغم حاشیه‌ها و اخبار منفی پیرامون این شرکت همچنان برای سرمایه‌گذارها جذاب است. تاکاتا با همکاری خودرو سازان هر چند وقت یکبار فراخوان‌های جدیدی را اعلام می‌کند و بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت نسبت به وجود این نقص آگاهی داشته است، اما به تولید خود ادامه داده و اقدامی برای رفع آن انجام نداده است.

شرکت تاکاتا ۲۰ درصد از بازار فروش کیسه‌های هوا را در جهان در اختیار دارد و در چند سال گذشته اقدام به فراخواندن خودروهای مختلفی کرده است تا کیسه‌های هوای آنها مورد بازبینی و تعویض قرار گیرند. از سال ۲۰۱۳ تا به حال گزارش‌های متعددی از جراحت ناشی از باز شدن کیسه هوای این شرکت گزارش شده است و آمار قربانیانی که عموما بر اساس شدت جراحت فوت شده‌اند به ۱۰ نفر هم رسیده است. بر اساس گزارش‌های پلیس این اتفاق‌ها از سال‌ها قبل و شاید یک دهه پیش شروع شده است و در نقاط مختلفی از دنیا نیز مشاهده شده که نشان می‌دهد این اتفاق در جغرافیای گسترده‌ای صورت گرفته است، اما چرا با همه این اوصاف و این سابقه، تاکاتا همچنان مورد توجه سرمایه‌گذاران است. دلیل اصلی آن است که خودروسازان با وجود هزینه مالی و اعتباری که در جریان این رسوایی داده‌اند، به تاکاتا پشت نکرده و همچنان قرار است از محصولات آن استفاده کنند. از سوی دیگر تاکاتا پتنت (حق اختراع)‌هایی را ثبت کرده است که نشان می‌دهد در آینده با تکیه بر این نوآوری‌ها می‌تواند سهم خود از بازار ایمنی صنعت خودرو را بیش از این نیز افزایش دهد. عامل سوم نیز این است که اگر چه اشتباه از سوی تاکاتا بروز کرده است، اما هزینه این اشتباه تنها بر دوش این شرکت نیست و خودروسازانی که از ایربگ‌های این شرکت استفاده کرده‌اند نیز در پرداخت جرایم آن سهیم هستند. به این ترتیب سرمایه‌گذاران جدید با یک شرکت ورشکسته مواجه نخواهند شد.

شرکت تاکاتا در طول تاریخ فعالیتش، بارها به دلیل نقص در قطعات تولیدی، خودرو‌سازان را مجبور به بازبینی و اعلام فراخوان جهت بررسی مشکلات احتمالی کرده است. اولین فراخوان مربوط به کمربند ایمنی در سال ۱۹۹۵ داده شده است که در آن بیش از ۸ میلیون خودرو که در طول سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ تولید شده بودند و از کمربند‌های ایمنی این شرکت استفاده کرده بودند فراخوانده شدند. کمربند‌های استفاده شدند در این سال‌ها در هنگام استفاده خود به خود باز و یا پس از بسته شدن دیگر باز نمی‌شدند. با وجود تمام مسائل و مشکلات مطرح شده زمزمه‌های واگذاری این شرکت به گوش می‌رسد. مانند تمام واگذاری‌ها، نمایندگان شرکت اظهار نظرها درباره امضای قرارداد با سرمایه‌گذاران احتمالی را تکذیب کرده‌اند. نام علاقه مندان به سرمایه‌گذاری هم عنوان نشده است. اکنون تاکاتا به دنبال فروش شرکت‌های فرعی خود است و همچنین به بررسی بخش‌های دارای نقص فنی پرداخته و در حال رفع آنها بر آمده است تا از حوادث در آینده جلوگیری کند. این موضوع مشخص شده است که تاکاتا خود به‌دنبال سرمایه‌گذار می‌گردد تا از این بحران بیرون بیاید، چرا که شرکت نمی‌تواند از پس هزینه‌های تمام فراخوان‌ها موجود در سال‌های پیش رو برآید. این هزینه‌ها در حالی به شرکت تحمیل می‌شوند که شرکت در نقص ایجاد شده مقصر شناخته شود و علاوه بر تعمیر موارد موجود باید خسارت‌های احتمالی را نیز جبران کند. ضمنا، تولید‌کنندگان خودرو موظف به پرداخت هزینه‌های مربوط به این شرایط هستند و همچنین تعویض بخش‌های دارای نقص فنی به عهده کارشناسان بخش خدمات مجاز در نمایندگی‌ها است و سهل‌انگاری خودروسازان در عدم آزمایش کافی در رابطه با کیسه‌های هوا برای آنها گران تمام شده است.

تاکاتا همچنان جذاب برای سرمایه‌گذاران