طرح نوسازی خودروهای فرسوده جان گرفت
طرح خروج خودروهای فرسوده در حالی نزدیک به 2 سال است به حالت نیمه تعطیل درآمده که خودروسازان و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت مدتی است برای جبران عقب‌افتادگی‌های این طرح‌ برنامه‌هایی را در دست اجرا دارند. بر این اساس، خودروسازان و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت تفاهم‌نامه‌هایی را برای آغاز همکاری خود به امضا رساندند. طبق این تفاهم‌نامه‌ها گروه خودروسازی سایپا 20 تا 30 هزار دستگاه سواری را تا پایان امسال نوسازی خواهد کرد و گروه خودروسازی ایران‌خودرو نیز مسوولیت نوسازی 90 هزار دستگاه تاکسی را در سراسر کشور تا پایان سال آینده برعهده گرفته است.به این ترتیب به نظر می‌رسد اگر تفاهم‌نامه‌های یاد شده طبق‌برنامه‌ اجرایی شوند، تعداد زیادی از افرادی که به دلیل مشکلات مختلف و با وجود اسقاط خودروی خود از جایگزین کردن آن با یک خودرو نو محروم بوده‌اند، بتوانند صاحب خودرو شوند.
رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت در همین زمینه با اشاره به افزایش سرعت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در چند هفته اخیر گفت: در سال گذشته دولت تنها ۷۰ هزار خودرو را از رده خارج کرد اما امسال با ضوابطی که برای بخش خصوصی تعیین کرده‌ایم، ۱۸۰ هزار خودرو از رده خارج شده و تنها در ۲۲ هفته اخیر، ۱۳۰ هزار خودرو فرسوده توسط بخش خصوصی از رده خارج شده است.
به گفته وی، برنامه‌ریزی‌ها برای جبران عقب‌ماندگی خروج 800 هزار خودرو فرسوده است. اما یکی از مشکلات اساسی که سرعت نوسازی خودروهای فرسوده را به شدت کاهش داد، افت تولیدات خودروسازان طی نزدیک به دو سال گذشته و همچنین رشد قیمت‌ها بود، به همین دلیل طی دو سال گذشته طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تقریبا متوقف بود و طرح خروج نقدی این خودروها نیز با کندی اجرا می‌شد.
به این ترتیب با توجه به عدم توانایی خودروسازان در تامین خودروهای مورد نیاز برای طرح جایگزینی، رشد قیمت خودروهای داخلی، ناچیز بودن مبلغ دریافتی بابت اسقاط خودرو فرسوده و نامناسب بودن تسهیلات پرداختی، بسیاری از صاحبان خودروهای فرسوده ترجیح دادند به جای اسقاط کردن خودرو فرسوده خود، آن را برای خود حفظ کنند.
اما حالا تولیدات خودروسازان با رشد همراه شده است، براساس آمار منتشر شده خودروسازان از ابتدای امسال رشدی بیش از 62 درصدی را تجربه کرده‌اند. در پی این میزان رشد تولید و در حالی که طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان تاکسیرانی مدت‌ها به حال خود رها شده بود، خودروسازان برای از سر گرفتن اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند. اعلام آمادگی خودروسازان در کنار افزایش تسهیلات پرداختی و همچنین افزایش بهایی که برای اسقاط خودرو پرداخت می‌شد، باعث شد تا هم‌اکنون نوسازی خودروهای فرسوده با شتاب بیشتری همراه شود. بر این اساس، طبق برنامه‌های جدید ستاد سوخت، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی با ۳ میلیون تومان پول نقد و ۲۰میلیون وام ازسر گرفته شد و سود وام تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز از 22 به 15 درصد کاهش یافت.
در پی فعال شدن این طرح، کمک بلاعوض دولت به خودروهای مختلف نیز با افزایش همراه شد. بر این اساس از مهر ماه سال گذشته کمک بلاعوض برای خودرو‌های فرسوده سواری از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان افزایش یافت. کمک بلاعوض برای تاکسی شخصی نیز از ۳ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان رسید. اما خودروسازان برای نوسازی خودروهای فرسوده چه برنامه‌هایی دارند؟
جایگزینی فرسوده‌ها در 20 روز
در شرایطی که خودروسازان عقیده دارند برای جایگزینی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آمادگی دارند اما به شرطی که دولت تسهیلات کافی و ارزان برای افراد فراهم کند، آنها برای کوتاه‌مدت دست به اقداماتی در ابعادی کوچک‌تر برای جایگزینی خودروهای فرسوده زده‌اند.
برای مثال، سایپا طرح جدیدی را در دست اجرا دارد که بر اساس آن نیمی از مبلغ خودرو انتخابی برای نوسازی را به صورت وام به افراد پرداخت می‌کند و خودرو مورد نظر را نیز حداکثر یک ماهه تحویل می‌دهد.
آن‌طور که مدیر طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سایپا خبر می‌دهد، آن‌دسته از متقاضیانی که طی دو تا سه سال گذشته بنام شرکت سایپا ثبت نام و خودرو خود را اسقاط کرده‌اند اما به دلایل مختلف موفق به تحویل خودرو نو خود نشده‌اند؛ می‌توانند با در دست داشتن برگه اسقاط خود به نمایندگی‌های مجاز فروش گروه سایپا مراجعه کنند. به این ترتیب اگر کد ملی این افراد در لیست ارسالی از ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت موجود باشد، آنها می‌توانند با انتخاب خودرو جایگزین مورد نظر خود وارد فرآیند اخذ تسهیلات شوند.به گفته تقوی تسهیلات این طرح تا سقف ۱۲ میلیون تومان بوده و مدت زمان بازپرداخت آن نیز ۴۸ ماهه است. این تسهیلات با شرایط ویژه و بدون ضامن است. همچنین به گفته مدیر فروش و بازاریابی سایپا نرخ سود تسهیلاتی که از سوی سایپا برای جایگزینی خودروهای فرسوده پرداخت می‌شود، زیر ۲۰ درصد خواهد بود. طبق گفته‌های «حسن فروزانمهر »گواهی‌های اسقاط افراد متقاضی نیز به مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی سایپا خریداری می‌شود.
فروزانمهر ابراز امیدواری می‌کند که از نزدیک به 27 تا 28 هزار نفری که سایپا برای جایگزینی خودروهای فرسوده فراخوان کرده است، تعداد 20 تا 30 هزار نفر برای شرکت در این طرح مراجعه کرده و خودرو خود را تحویل بگیرند. فروزانمهر تاکید دارد که افراد شرکت‌کننده در این طرح خودرو خود را به موقع تحویل خواهند گرفت، زیرا ظرفیت خاصی برای این طرح در نظر گرفته شده است تا تحویل با تاخیر همراه نشود.
تاکسی‌هایی که بالاخره نو می‌شوند
تاکسی‌های فرسوده نیز که نوسازی آنها طی نزدیک به دو سال گذشته با مشکلات فراوانی از جمله نبود خودرو برای نوسازی همراه بود، با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان ایران‌خودرو و ستاد مدیریت سوخت فرصت نوسازی پیدا کردند.
به این ترتیب، محصولات سایپا که (به دلیل کوچک بودن) برای تاکسی مناسب ارزیابی نشده بودند به نوسازی خودروهای شخصی اختصاص داده شدند و یکی از محصولات ایران‌خودرو نیز برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده در نظر گرفته شدند. عبدالله بابایی در رابطه با نوسازی تاکسی‌های فرسوده به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ما این آمادگی را داریم که تا پایان سال آینده ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده را نوسازی کنیم. گفته‌های بابایی در حالی است که رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت نیز پیش از این اعلام کرده بود: با اجرایی شدن تفاهم‌نامه سه‌جانبه ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با ایران خودرو و بانک صادرات، طرح نوسازی ۶۰ هزار تاکسی فرسوده به‌زودی محقق خواهد شد.