فولاد مبارکه، رکن اصلی تولید فولاد کشور
«احمدعلی هراتی نیک» پیش از نشستن بر صندلی ریاست ایمیدرو به عنوان بزرگترین نهاد سیاست‌گذار بخش معدن و صنایع معدنی کشور،‌ تجربه مدیریت فولاد خوزستان، فولادمبارکه، شرکت ملی فولاد و... را داشته و از مهرماه سال 84 به عنوان رییس هیات‌عامل ایمیدرو فعالیت کرده است. براساس این گزارش، افتتاح بزرگترین واحد تولید آلومینیوم کشور، افتتاح طرح کوره بلند شماره سه ذوب‌آهن،‌ افزایش ظرفیت تولید فولاد به بیش از 17 میلیون تن، بهره‌برداری از بخش احیای فولاد هرمزگان، احداث کارخانه زغال‌شویی طبس، کک سازی زرند و... از جمله فعالیت‌هایی بوده است که برخی از آنها از زمان مدیران گذشته آغاز شده، اما «هراتی نیک» در زمان مدیریت‌اش در سازمان توسعه آنها را به بهره‌برداری رسانده است. برخی می‌گویند که از سال 84 تا پایان سال 88 بیش از 7100 میلیارد تومان از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری صورت گرفته و 66 طرح معدنی نیز به بهر‌ه‌برداری رسیده و این در نوع خودش برای یک مدیر بازنشسته «کارنامه» است. احمدعلی هراتی‌نیک در حالی در سال 1389 از سمت خود در ریاست ایمیدرو کنار رفت که پیش از آن در سمت‌هایی مانند مدیرعامل شرکت ملی فولاد و مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان فعالیت کرده بود. او که سابقه همکاری با سه رئیس‌جمهور پیشین (هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد) را دارد هم‌اکنون رئیس هیات مدیره شرکت فولاد کاوه جنوب است. وی در پاسخ به این سؤال که "در پایان 32 سال و نیم خدمت چه نمره ای به خود می‌دهید" گفت : دیگران باید نمره بدهند اما من به خودم نمره 18 می‌دهم و از عملکرد خودم راضی هستم.هراتی نیک اظهار داشت : بعد از 32 سال و نیم کار، سهم خودم را به صنعت ادا کردم و خمس و زکات علمم را دادم اما باز هم در بخش صنعت فعالیت خواهم کرد، اما نه در بخش دولتی و البته صد درصد خصوصی هم فعالیت نمی‌کنم چون معتقدم منافع فعالیتم باید به جمع زیادی برسد تا به شخص خاصی.
هراتی نیک بعنوان یکی از مدیران پیشین مجتمع فولاد مبارکه معتقد است:
زیربنای امور نیروی انسانی در فولاد مبارکه براساس ساختاری هدفمند و موازی با بهره‌وری روزافزون تعریف شده بنابراین کمافی السابق باید با تکریم و حفظ کرامت این نیروی کارآمد در شرکت به گونه‌ای عمل کنیم که ارتقای تعلق خاطر سازمانی نزد فرد فرد کارکنان در بخشهای امانی و پیمانی به اعتلای شرکت و نهایتاً دستیابی به ظرفیتهای تعریف شده سالانه منجر شود، ضمن اینکه ایجاد یک کارگروه مشترک با دیگر شرکتها و کارخانه‌ها می‌تواند برای هماهنگی و تبادل تجارب در این زمینه کارساز باشد.
هم اکنون رقبای ما در منطقه در حال افزایش ظرفیتهای خود هستند و کورس رقابت در این زمینه به میدان نبرد شبیه شده که ضرورت دارد با همدلی و به‌کارگیری تمام توان خود تولید فولادخام در کشور را بهبود بخشیم و به تعبیری در این میدان نبرد پیروز شویم.

تحقق چشم انداز صنعت فولاد با اجرای طرحهای توسعه‌ی فولاد مبارکه
از آنجا که فولاد مبارکه قدرتمندترین فولادساز کشور و در عین حال خاورمیانه است برای صنعت فولادکشور مهم است که این مجموعه با اجرای طرحهای توسعه‌ی خود در آسیا نیز قدرت نمایی کند،امیدواریم با اجرای طرحهای توسعه ای ازنظر کمی‌و کیفی به جایی برسد که در آینده‌ی نزدیک به سند چشم انداز صنعت فولاد کشور دست یابیم. عزیزان در فولاد مبارکه نباید فراموش کنند که توجه به موارد یاد شده لازمه و اساس انجام کارهای سنگین است چرا که گامهای بزرگ و ضمانت اجرای آنها بیش از انگیزه‌های مادی به انگیزه‌های معنوی نیاز دارد که امیدواریم این همبستگی بین مجموعه ی مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه حفظ و تحکیم یابد و دوستان در همه ی نواحی بدون حاشیه و با حرکتی مستحکم سیستم و خطوط تولید را اداره نمایند.

توسعه‌های فولاد مبارکه اصفهان از پیشرفت خوبی برخورداراست
فولاد مبارکه اصفهان درحال حاضر تولید خود را کماکان ادامه می‌دهد و مشکلی از لحاظ تولید ندارد و در بحث پروژه‌های توسعه پروژه‌های متعددی چه در زیرسقف موجود و چه پروژه‌های تکمیلی به عنوان تأسیسات جنبی در حال اجرا دارد که به جرأت می‌توان گفت پیشرفت آن خوب است و امیدوار هستیم با همین سرعت طرحهای توسعه اجرا و به زودی آثارش را در افزایش تولید این شرکت ببینیم.بومی‌سازی صنعت فولاد بعنوان یک استراتژی و سیاستی است که ایمیدرو طی چند سال گذشته دنبال می‌کند که اثرات آن در فولاد مبارکه و در بقیه واحدها بخوبی مشاهده می‌شود.
فولاد مبارکه اصفهان دارای ساختارهای بسیار مناسبی برای رسیدن به ظرفیت‌های بالاتر می‌باشد بطوریکه در حال حاضر در خاورمیانه رتبه اول را دارا است ولی در مقیاس جهانی باید تلاش گسترده‌تری انجام شود تا ظرفیت این شرکت بیش از بیش افزایش یابد.فولاد مبارکه حاصل تلاش و کوشش کسانی است که از دوران ساخت تاکنون درجهت پیشرفت و توسعه آن فعالیت نموده‌اند و امروز بعضاً بازنشسته شده یا در شرف بازنشستگی هستند. امروز فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یک غول عظیم فولادساز کشور الگوی دیگر شرکت‌ها می‌باشد و کسانی که هم اکنون به این صنعت وارد شده‌اند و نسلهای آینده که به استخدام این شرکت درخواهند آمد باید تلاش کنند تا همچنان این شرکت پویا، توانمند و سرآمد دیگر صنایع کشور باشد. قطعاً در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که فولاد مبارکه اصفهان برنامه‌ها و اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور را در این بخش محقق خواهد ساخت و سهم خود را در تولید فولاد کشور همچنان حفظ خواهد نمود.
اقدامات فولاد مبارکه در اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه‌ها قابل تقدیر است ولی آنچه مسلم است اینکه شرکت فولاد مبارکه باید تلاش نماید روی نهاده‌های انرژی باتوجه به طرح تحول اقتصادی کشور فعالیت‌های گسترده‌ای انجام دهد بطوریکه در صورت افزایش قیمت گاز و برق بتواند در بازار رقابت خودش را حفظ نماید و قیمت‌های تمام شده محصول را کاهش دهد. با تلاش و کوششی که در بین مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه وجود دارد قطعاً این شرکت مشکلی در آینده نخواهد داشت چرا که زیربنا و ساختارهای خوبی در این شرکت وجود دارد.
به دلیل کرامت نیروی انسانی حفظ جان کارکنان در اولویت قرار دارد و سیستم باید با اتخاذ تدابیر مناسب و حتی استفاده از ابزارهای الزام آور جان کارکنان را در فضای ایمن تر حفظ نماید چراکه نیروی انسانی در همه سازمان نقش اصلی و اساسی را در پیشبرد اهداف آن سازمان ایفا می‌نماید و محوریت دانش فنی ، بهره وری و تعالی سازمانهای پویا را بر عهده دارد بر هیچ کس پوشیده نیست و چنانچه غیر از این تعریف نسبت به این قشر تلاشگر تعبیری صورت گیرد، قطعاً این ریشه در باورهای رشد نیافته آن سازمان دارد.