اجتماعی

مترو هنوز در اولویت رییس شورا

رضا امینی برای چهارمین سال متوالی در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان توانست با 14 رای و بدون هیچ رقیبی همچنان بر صندلی ریاست شورای اسلامی شهر اصفهان با 2600 میلیارد تومان بودجه بنشیند. او پس از ریاست شورا برای چهارمین بار در نشستی خبری اعلام کرده است: در این شورا به نتیجه رسیدیم که قطار شهری اولویت اصفهان است و عقل و منطق هم حکم می‌کند که شوراهای بعدی نیز قطار شهری را در اولویت داشته باشند. وی که دسته بندی های سیاسی را یک اتفاق درون خانوادگی شورای شهر می داند، ادامه می دهد: در هر فضای انتخاباتی و رقابتی حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود و هیچ فضای انتخاباتی از آن مستثنی نیست. در انتخابات هیات رئیسه شورای شهر اولین چیزی که مورد توجه ما بود منافع مردم بود. تحقق این امر با تعامل ممکن است و ایجاد جریانات منفی در این راستا تنها منجر به باخت می‌شود. باید توجه داشته باشیم که رقابت‌های سیاسی در شورا داخلی است و البته تنش‌هایی که وجود دارد طبیعی است چرا که ۲۱ نظر و شخصیت وجود دارد اما محصول این انتخابات به نفع مردم بوده است.

فرهنگ

مرگ هنر کاشی مینا

شاید تا قبل از خبر فوت علی والیان، کسی از حتی از حضورش در اصفهان هم خبرنداشت. شاید کسی نمی دانست که هنرمند مینیاتوریست ۹۴ ساله اصفهانی در گوشه ای از این شهر غریبانه زندگی می کند، اما خبر فوتش حالا به خبر اول بخش فرهنگ و هنر رسانه ها در هفته گذشته بدل شده است. خبر درگذشت مردی که به دلیل آشنایی با هنرهای مینیاتور و مینا توانست هنر کاشی مینای اصفهان را که به فراموشی سپرده شده بود احیا کند، شوکی بود که هنرمندان صنایع دستی اصفهان را غافلگیر کرد. همچون وضعیت صنایع دستی اصفهان که سال ها است هنرمندانش را یکی پس از دیگری از دست می دهد و رسته به رسته رازهای مگو و فوت و فن های استادانه هنرهای صنایع دستی با آنها به زیر خروارها خاک می روند.

سیاسی

دغدغه همیشگی آب

آب، همین دو حرف ساده، برای اصفهان پر است از حرف های ناگفته؛ دغدغه سال های سال استان اصفهان که زرگرپور برای رفع این مشکل استاندار اصفهان شد، حالا سه سال از سکانداری زرگرپور بر استان اصفهان می گذرد، اما هنوز دغدغه اصلی همان دو حرف معروف باقی مانده است و "استاندار آبی" اصفهان را هم کلافه کرده است. تا جایی که در نشست وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با نخبگان، تشکل‌های مردم‌نهاد و اقشار تخصصی استان اصفهان می گوید: اگر اجرای طرح احیا زاینده‌رود و پروژه بهشت آباد به اصفهان واگذار شود از همین فردا کار را با منابع مالی استان آغاز می‌کنیم. سخنان استاندار اصفهان اینگونه ادامه پیدا می کند: دو جلسه شورای عالی آب برای احیای زاینده‌رود برگزار شده است اما نمی‌دانم چرا طرح بهشت‌آباد بعد از ۳ سال که همه بر آن صحه گذاشتند و چهار استاندار بر آن تأکید کردند، اجرایی نمی‌شود؛ این را به ما واگذار کنید تا از همین فردا اجرای آن را آغاز کنیم و نیاز به بودجه هم نداریم و خودمان بودجه آن را تأمین می‌کنیم. ما آماده هستیم تا اختیارات به ما واگذار شود تا به کمک استان‌های هم‌جوار که اکنون ارتباط خوبی نیز برقرار شده است، ظرف چند سال آینده زاینده‌رود را احیا کنیم و در این راه نیز نیازی به بودجه دولتی نداریم. وی ادامه می دهد: استان اصفهان ظرفیت حل مشکلات استانی را دارد اما جایی که تصمیمات به تهران گیر می‌کند، متوقف می‌شود و به همین دلیل سرعت کار گرفته می‌شود.

اقتصاد

سوزنبان قطار پیشرفت

انتخاب نعمت الله اکبری به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان هر چند با کش و قوس های فراوان و با صرف زمان همراه بوده است، اما انتصاب یک دکترای اقتصاد شهری و منطقه ای و توسعه و برنامه ریزی در این سمت و بعد از مدیرانی که سازمانی مثل برنامه و بودجه را بی ارزش تلقی می کردند ، نوید روزهایی را می دهد که شاید اصفهان در تعریف پروژه و اجرای آن بهتر عمل کند. هرچند پروژه آمایش سرزمین اصفهان به عنوان اولین پروژه آمایش برش استانی که از اتفاق توسط تیم دکتر نعمت الله اکبری تهیه شده است مدت ها ست که مسیر حرکت را مشخص کرده، اما حالا مدیری که خود سوزنبان قطار پیشرفت اصفهان است می تواند با برنامه ریزی های عالی موانع پیشرفت را نیز از میان ببرد. هرچند او پس از حضور بر صندلی ریاست سازمان برنامه و بودجه اصفهان مصاحبه ای نداشته، اما در اظهارنظری گفته: شناسایی عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی در استان های کشور می تواند به برنامه ریزان اقتصادی و منطقه ای در تنظیم برنامه های توسعه اقتصادی کمک کند تا از طریق تخصیص منابع، عدم تعادل منطقه ای و شکاف رشد اقتصادی بین استان های کشور از بین رود و همچنین شکاف بین وضعیت موجود منطقه و وضعیت ایده آل کاهش یابد. یکی از عوامل مهمی که برنامه ریزان باید به آن توجه داشته باشند ، توجه به متغیرهای جغرافیایی - اقتصادی یک منطقه است. متغیرهای جغرافیایی - اقتصادی هر منطقه، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای یک منطقه را که بر رشد اقتصادی آن منطقه اثرگذار است نشان می دهد.

ورزشی

خالدان و قهرمانی پرهزینه

شاهین خالدان با قهرمانی مجدد در جایزه بزرگ تنیس اصفهان توانست چهره ورزشی این هفته اصفهان شود. این جوان ۲۴ ساله اصفهانی امروز برترین تنیسور ایران است و به نظر می‌رسد بهترین روزهای دوران ورزشی‌اش را سپری می‌کند. خالدان به شدت به آغاسی تنیسور مشهور آمریکایی علاقه دارد تا جایی که سعی می کند همه حرکاتش شبیه به او باشد. او در مصاحبه ای اعلام کرده است: متاسفانه پولی که در فوتبال و ورزش‌های دیگر هزینه می‌شود در تنیس اصلا وجود ندارد. ما خودمان در خیلی از موارد از جیب خود خرج می‌کنیم، مگر اینکه در تیم ملی بازی کنیم. بنابراین این کار هزینه‌بر است. اگر ما بخواهیم به کمپی در اسپانیا و یا حتی یک کمپ معمولی برویم، با این وضعیت دلار خیلی برای‌مان سنگین درمی‌آید. در سنی هستم که حضور در کمپ دیگر شاید آنقدر برایم مهم نباشد. در حال حاضر مسابقه بیشتر به درد من می‌خورد. اگر پول داشته ‌باشم، ترجیح می‌دهم در مسابقات مختلف حضور پیدا کنم تا اینکه به کمپ بروم. وی پس از آخرین قهرمانیش اظهار کرده است: اصفهان در چند سال اخیر خیلی خوب کار کرده و بیشتر جام هایی که برگزار شده به میزبانی اصفهان بوده و همین باعث پیشرفت تنیس اصفهان شده است و اگر این پیشرفت همین طور ادامه پیدا کند تا چند سال آینده اصفهان بسیار بهتر خواهد شد.