ویژگی‌هایی که برای پیدا کردن شغل دوم  باید در نظر گرفت
میثاق شمشیری فیش حقوقی بسیاری از ما، کفاف هزینه‌های جاری زندگی را نمی‌دهد یا حتی آن میزان رضایت و شادی‌ای را که ما می‌خواهیم نمی‌تواند برآورده کند. راهی که همه پیش روی خودمان داریم، پیدا کردن شغل دوم است. هدف از پیدا کردن شغل دوم به دست آوردن درآمد بیشتر و افزایش میزان رضایت از زندگی است. حال سوال اصلی در اینجاست: آیا هر شغلی می‌تواند رضایت ما را جلب کند؟ برای اینکه بتوانیم راحت‌تر پیشرفت کنیم چه کاری را به‌عنوان شغل دوم انتخاب کنیم؟ یکی از دلایل موفقیت در یک کار، بررسی و مطالعه تجربیات دیگران است. باید ببینیم افرادی که تجربه پیش روی ما را داشته‌اند، در چه مواردی موفق و در چه مواقعی شکست خورده‌اند و دلیل این موفقیت و شکست‌ها چه بوده است. در اینجا نکاتی بسیار مفید برای پیدا کردن شغل دوم آورده شده است که می‌توانید با در نظر گرفتن آنها هرچه سریع‌تر و بهتر شغل دومی مناسب با شرایطتان پیدا کنید.
به‌دنبال کاری باشید که برای شما درآمد خوبی داشته باشد
یکی از مطالعاتی که به‌طور تخصصی روی کارهای پاره وقت صورت گرفته است، نشان می‌دهد که گرایش افراد برای داشتن شغل دوم رو به افزایش است. هر ساله درصد افرادی که به سراغ شغل دوم می‌روند بیشتر می‌شود. تحقیق‌ها نشان می‌دهد که یک‌سوم متقاضیان شغل دوم، میزان درآمد حاصل از شغل دوم را، بیشترین انگیزه برای انتخاب شغل می‌دانند. انتخاب درست شغل شما، روی توان مالی و حتی سبک زندگیتان موثر است.
اگر به‌دنبال شغل دوم هستید، حواستان باشد که هر ساعت از روز شما ارزش بیشتری نسبت به قبل دارد. تعارف نکنید! ساعت روز خودتان را در ازای شغلی خرج کنید که بیشترین درآمد را برای شما به همراه داشته باشد. فقط در این صورت شغل دوم ارزش زحمت‌های شما را خواهد داشت. مثلا اگر وقت آزاد شما به دو ساعت، آن هم بعد از غروب محدود می‌شود، رفتن به سراغ شغل‌های خدماتی سنگین مانند پرستاری بچه، کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد، ولی اگر در همان دو ساعت بتوانید کاری مانند تدریس خصوصی برای خودتان دست و پا کنید، یک نتیجه خوب به دست می‌آورید. در این حالت ارزش ساعت و زحمات شما بیشتر حفظ می‌شود.
اگر کار اصلی شما ساعت‌های واپسین روزتان را پر می‌کند، به سراغ شغلی‌هایی بروید که در حوالی محل زندگی شما به نیروهای سحرخیز نیاز دارد. یکی دیگر از گزینه‌هایی که همه جا می‌تواند مفید باشد، فروش تلفنی است. می‌توانید در منزل گرم و نرمتان بنشینید و با یک تلفن درآمد کسب کنید. در تمام دنیا، روزنامه‌ها در اول صبح پخش می‌شود. اگر بتوانید تنبلی را کنار بگذارید، هم درآمد دارید و هم ورزش صبحگاهی! اگر زمانی که می‌توانید برای شغل دوم اختصاص دهید بیشتر باشد، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارید. مثلا کسی که می‌تواند کل بعد از ظهر خود را به شغل دوم اختصاص دهد، می‌تواند به‌عنوان یک فروشنده پاره وقت هم کار کند.
زمانبندی‌ها را در نظر بگیرید
مورد دوم که در انتخاب شغل دوم بسیار اهمیت دارد، زمانبندی است. بسیاری از فروشگاه‌ها در ایام تعطیل بازارشان داغ‌تر از روزهای کاری است. آن دسته از فروشگاه‌ها نیاز به نیروی بیشتری در این روزهای خاص داشته و می‌تواند برای افرادی که فقط در روزهای تعطیل وقت آزاد دارند بسیار مناسب باشد. یک نگاه متفاوت به زمانبندی، بازارهای فصلی است. به‌نظر شما کدام یک از این دو حالت بهتر است: شهریورماه آجیل بفروشید و عید لوازم التحریر یا اینکه عید آجیل بفروشید و شهریورماه که بازار مداد و خودکار داغ است لوازم التحریر! ایام تابستان هم کسب‌و‌کار موقت پر رونقی در کنار سواحل شکل می‌گیرد که می‌تواند در شرایط مناسب بسیار هم پردرآمد باشد.
تخصص‌تان را گسترش دهید
یکی از دغدغه‌های مشترک در بین عموم افرادی که به دنبال شغل دوم هستند، ارتباط داشتن شغل دوم آنها با شغل اصلی آنهاست. دو سوال در ذهن تمام آنها وجود دارد: آیا این شغل در محدوده توانایی‌های من است؟ و اینکه آیا مهارت‌هایی که در شغل دوم یاد می‌گیرم می‌تواند در رشد کاری حرفه اصلی من، کمکم کند؟ مشاوره و انجام امور تحصیلی در زمینه‌های تخصصی، می‌تواند بسیار مفید باشد. این شغل‌ها دو فایده بسیار خوب دارد. زمان انجام آن کارها بسیار منعطف و قابل تغییر است و می‌تواند دست شما را برای اینکه چه زمانی از روز را به آنها اختصاص دهید باز بگذارد. نکته مثبت دوم، مستقل بودن ماهیت این دسته از پیشه‌ها است.
اگر سابقه تدریس در دوران تحصیل داشته‌اید، فرصت خوبی دارید. فرض کنید شما دو یا سه روز در هفته، بعد از رهایی از کار اصلیتان، مشغول تدریس باشید. تخصصی بودن این کار باعث می‌شود که درآمد حاصل از آن برای شما چشمگیر باشد.
برای جست‌وجوی شغل دوم، می‌توانید از چارچوب بسته کار اصلی خود بیرون بیایید. البته این کار به راحتی می‌تواند در راستای حرفه شما باشد. به‌عنوان مثال آموزگار یک مدرسه، موقعیت‌های فراوانی برای تدریس خصوصی یا شرکت در آموزشگاه‌های عمومی دارد. اگر به‌عنوان یک گرافیست در یک شرکت کار می‌کنید، می‌توانید با گسترش مهارت خود، شروع به آموزش تخصص خود کنید. یک حسابدار ماهر می‌تواند برای مشاوره مالیاتی شرکت‌های بزرگ بسیار مناسب و مفید باشد. علاوه‌بر تمام موقعیت‌های شغلی یاد شده، مهارت‌ها و حتی تولیدات داخل خانه شما هم می‌تواند برای شما درآمدزا باشد. فقط کافی است تا با دید بازتری به مهارت‌های خود توجه کنید.
و اما نکته‌ای که نباید فراموشش کنید! شغل دوم نمی‌تواند نقش شغل اول را برای شما بازی کند. تفاوت‌های آن را با حرفه اصلی خود همیشه مدنظر داشته باشید و انتظارات خود را با شرایط تنظیم کنید.
نویسنده: Meghan Casserly