چرایی وحدت اصلا‌ح‌طلبان و انشقاق اصولگرایان
دنیای اقتصاد، عاطفه چوپان- در آستانه نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، مشهد به‌عنوان یکی از حوزه‌های انتخابیه بسیار مهم کشور شاهد لیست‌های متنوع و اختلافات اصولگرایان است، این در حالی است که اصلاح‌طلبان با یک لیست واحد ائتلاف حامیان دولت و اصلاح‌طلبان به میدان آمده‌اند. آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با فعالان سیاسی دو جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب در خصوص چرایی این موضوع است.
مردم جبهه پیروان را به عنوان اصولگرایی می‌شناسند
جواد رضویان‌راد اظهار می‌کند: بزرگترین اتفاقی که در مورد انشقاق به‌وجودآمده در بین اصولگرایان وجود دارد، این است که ابتدا باید یک‌نفر به‌عنوان محور اصولگرایان در استان موردپذیرش کل اصولگرایان قرار بگیرد تا اتحاد به‌وجود بیاید. اما زمانی‌که به‌عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری پیشنهاد کردیم که تمام اصولگرایان حکمیت و داوری آیت‌الله طبسی را به‌عنوان نماینده ولی فقیه و همچنین بزرگتری آیت‌الله علم‌الهدی و موحدی کرمانی را به‌عنوان جامعه روحانیت مبارز بپذیرند این اتفاق نیفتاد و جبهه پایداری این مسأله را قبول نکرد.عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گوید: ما در مورد کاندیداهای مورد ممیزی به این نتیجه رسیدیم که چند نفر در لیست قرار بگیرند و سایرین انصراف بدهند اما اعضای جبهه پایداری اصرار داشتند که ما خودمان می‌توانیم تشخیص دهیم و لیست‌ها را بدون توجه به نظر سایر اصولگرایان بستند و ما شاهد اتفاقی بودیم که در حال حاضر افتاده است. وی می‌گوید: از طرف دیگر نکته‌ای که وجود دارد این است که امروز در جمع‌های مردمی تنها یک مجموعه به عنوان اصولگرایی شناخته می‌شود و آن هم جبهه پیروان خط امام ورهبری است اما به دلیل فضای به هم ریخته سیاسی امروز شاهد این هستیم که هرکس یک لیست درست کرده است درحالی‌که این‌ها کشوهایی است که با فرارسیدن انتخابات بالا می‌روند و پشت این کشوها تنها یکی دو نفر حضور دارند. رضویان‌راد در ادامه می‌افزاید: چهره‌های شاخص اصولگرایان کاملا به موضوع رهبری پایبند بودند و به محض اینکه لیست اصولگرایی توسط جبهه پیروان تنظیم شد بسیاری از افراد سرشناس انصراف دادند. این فعال سیاسی اصولگرا ادامه می‌دهد: در مورد وحدت نسبی اصلاح‌طلبان نکته قابل‌توجه این است که در حال حاضر فضای سیاسی به نفع آنان است و اصلاح‌طلبان از فضای سیاسی به‌وجود آمده استفاده می‌کنند، اصلاح‌طلبانی که انصراف دادند در صورت حضور رأی نداشتند.

رضویان‌راد در ادامه در خصوص حضور اصولگرایانی از جمله لاریجانی، مطهری و جلالی در لیست اصلاح‌طلبان، اظهار می‌کند: برخی از بازی‌های سیاسی به نوعی فقط جنگ زرگری است و برای داغ کردن تنور انتخابات است، شما در فضای رسانه‌ای و مجازی اگر در همین حد دعوا طرح نکنید، نمی‌توانید مردم را متوجه انتخابات کنید، این‌ها شگردهایی است که برای داغ کردن تنور انتخابات به‌کار می‌رود و باعث می‌شود ما در این میان بیکار نباشیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم. عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری می‌گوید: مردم در انتخاب اصولگرایان به لیست‌هایی توجه کنند که سابقه شکل‌گیری آن‌ها قدیمی و معتبر است. سابقه ۹ دوره مجلس به ما نشان می‌دهد افرادی که متکی به لیست‌های مطمئن و باسابقه هستند، می‌‌توانند در مجلس هم تاثیرگذار باشند و فراکسیون‌ها را به شکل صحیح تشکیل دهند.

اصولگرایان ساماندهی دقیقی ندارند
سرپرست سازمان عدالت و آزادی در خراسان رضوی اظهار می‌کند: تصور من از تعدد لیست‌های اصولگرایان به‌رغم وحدت نسبی اصلاح‌طلبان در لیست‌ها این است که اصلاح‌طلبان با سازماندهی دقیقی وارد انتخابات شده است ما بیش از یک سال روی رسیدن به وحدت کار کردیم.ناصر آملی می‌افزاید: این درحالی بود که اصولگرایان طرحی برای وحدت نداشتند اما پاسخ این سوال که آیا اگر طرحی برای وحدت وجود داشت آن‌ها به آن تن می‌دادند یا نه را من نمی‌دانم و به خودشان مربوط است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا تعدد اصولگرایان دلیلی بر انشقاق آن‌ها بود، اظهار می‌کند: اصلاح طلبان نیز با تعدد روبه‌رو بودند اگرچه به‌خاطر ردصلاحیت‌ها تعداد کاندیداها به اندازه اصولگرایان نبود اما تعداد اصلاح‌طلبان نیز در کمیته انتخابات کم نبود ما ۳۰ کاندیدای اصلاح‌طلب را مورد بررسی قرار دادیم و ۵ نفر انتخاب شدند و تا جایی‌که اطلاع دارم حداقل ۱۳ نفر خارج از لیست انصراف دادند. وی خاطرنشان می‌کند: امیدوارم طرفین در رقابت ضوابط مدنی را رعایت کنند و هیچ جریانی از حقوق مقرر در روند انتخابات تخطی نکنند.یک فعال سیاسی اصولگرا و جبهه پایداری در خراسان رضوی در خصوص انشقاق موجود در بین اصولگرایان می‌گوید: عده‌ای اصرار به وحدت شکنی دارند. مجموعه‌ای از احزاب و اصولگرایان به وحدتی رسیدند و شورای ائتلاف را تشکیل دادند همین موضوع در مشهد و استان اتفاق افتاده است و تمام جریان های اصولگرا در استان به نتیجه خوبی رسیدند اما متاسفانه برخی نتیجه وحدت اصولگرایان را برنتابیدند و بنا را بر اختلاف افکنی گذاشتند این افراد قطعا در بین مردم اثرگذار نخواهند بود. فاطمی ارفع می‌گوید: اکثریت قریب به اتفاق جریان اصولگرا وحدت اعلام شده را پذیرفتند و آنچه از نظرسنجی‌ها برمی‌آید مردم نیز به لیست وحدت اعتماد کردند و به ائتلاف رأی خواهند داد.

برخی اصولگرایان را وصول‌گرا می‌دانم
سخنگوی جبهه پایداری در خراسان رضوی در خصوص این انشقاق، اظهار می‌کند: ما در همه دوره‌ها شاهد لیست‌های متعدد بوده‌ایم، در هر دوره مجمع و یا جامعه براساس سلایق خود لیست ارائه می‌کند، اما هر تشکلی می‌تواند کاندیدای خود را معرفی کند چراکه ما معتقدیم شورای اصولگرایان جای خود را میان مردم باز کرده و اختلاف‌افکنی‌ها نتیجه‌ای نخواهد داد.مجید فاطمی ارفع در ادامه می‌گوید: طرف مقابل ما همیشه به‌دنبال ایجاد تفرقه در بین اصولگرایان است، یک عده در جریان اصولگرا که من آن‌ها را وصول‌گرا می‌دانم، حاضرند برای رسیدن به مجلس هر اقدامی حتی حضور در لیست جریان مقابل انجام دهند، وحدتی که در حال حاضر در لیست اصلاح‌طلبان مشاهده می‌شود صرفا برای رسیدن به کرسی‌های مجلس است و مردم استقبالی از لیست‌های تشکیل شده بر مبنای منافع حزبی نخواهند کرد. وی در ادامه با اشاره به این که در مشهد عده‌ای اصرار بر ایجاد اختلاف در بین اصولگرایان دارند، خاطرنشان می‌کند: دولت محترم، فرمانداری و استانداری خراسان رضوی مراقب باشند که بی‌طرفی خود را در این میان اثبات کنند ما از ارائه لیست‌های مختلف در جریان اصولگرایی ناراحت نیستیم، چون اعتقاد داریم انتخابات ما یک انتخابات آزاد است اما اگر دولت بخواهد نقش جانبدارانه نسبت به برخی از احزاب داشته باشد اعتماد مردم از دولت سلب خواهد شد. فاطمی ارفع در پاسخ به این سوال که آیا علت وحدت موجود در بین اصلاح‌طلبان به‌دلیل تعداد کمتر آن‌هاست، می‌افزاید: معتقدم کاندیداهای اصلاح‌طلب اگر بیشتر از اصولگرایان نباشند کمتر نیستند. اصلاح‌طلبان در حال حاضر خود را به بدنه دولت چسبانده‌اند و دولت برای نجات اصلاح‌طلبان از چاه طناب انداخته اما می‌ترسیم که دولت خود نیز به این چاه فرو رود.

درگذشت شخصیت‌های بزرگ، اصولگرایان را با خلأ رهبری مواجه کرد
استاندار خراسان در دولت اصلاحات درخصوص دلایل موجود برای انشقاق میان اصولگرایان، اظهار می‌کند: درگذشت شخصیت‌های تاثیرگذار از جریان اصولگرایی مثل آیت‌الله مهدوی‌کنی و مرحوم عسگراولادی اصولگرایان را دچار خلاء رهبری تشکیلاتی کرد.سیدحسن رسولی می‌افزاید: اجماع‌سازی و انسجام‌بخشی این جریان وسیع و منطبق با جریان گذشته کار بسیار دشوار و پرمانعی است، کسانی که بعد از فوت این دو شخصیت بزرگ در جهت مدیریت راهبردی یکپارچگی اصولگرایان قرار گرفتند از لحاظ میزان نفوذ معنوی و مدیریت کارآمد نتوانستند جای این دو شخصیت را پر کنند. وی بیان می‌کند: کارنامه و گفتمان اصولگرایی به خصوص با نحوه عمل و رفتار دولت‌های نهم ودهم و همچنین مجالس هشتم و نهم وحتی هفتم از منظر افکار عمومی مردم نمره قابل‌قبولی نمی‌گیرد و ناکارآمدی این گفتمان و تئوری کشورداری این دو مجموعه از اعتبار کافی برخوردارنیست، لذا از لحاظ نظری نیز زمینه فکری و تئوری تداوم انسجام اصولگرایان فراهم نیست.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: به‌دلیل حضور 12ساله این تفکر در جایگاه اکثریت مجلس هفتم، هشتم و نهم و نیز در اختیار داشتن قوه مجریه طی یک دوره هشت ساله باعث شده این جریان گمان کند، می‌تواند در میدان بی‌رقیب برنده باشد. وی خاطرنشان می‌کند: غرور سیاسی و احساس بی‌نیازی از انسجام عامل دوم افتراق موجود در بین اصولگرایان است. این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص وحدت نسبی موجود در بین اصلاح طلبان نیز تصریح می‌کند: در جامعه اصلاح طلب ایران شرایط از هر جهت کاملا مساعد است اولا اینکه همه اصلاح طلبان نسبت به وضعیت موجود اصولگرایان شرایط متفاوتی دارند چرا که اصلاح طلبان امروز رهبری معنوی و سیاسی آقای خاتمی را به‌عنوان چهره اخلاقی، فرهنگی و نظریه‌پرداز بین‌المللی پذیرفته‌اند. وی با بیان اینکه شخصیت‌های اصلاح‌طلب نسبت به خاتمی متفق‌القول هستند، عنوان می‌کند: اجتماع اصلاح‌طلبان علیرغم اینکه سال‌هاست حضوری در عرصه حکومتی قدرت ندارند همچنان در حوزه مدنی و در بطن جامعه اجتماع برتر محسوب می‌شود و کارنامه عملکردی جریانات اصلاحات در مجالس و دولت‌ها نیز نشان‌دهنده پایبندی این جریان است.