آینده تبلیغات در فضای دیجیتالی
چه بخواهیم چه نخواهیم و چه اعتقاد داشته باشیم چه نداشته باشیم، فضای مجازی در حال گسترش است. دراین میان اگر شرکتی هستیم که در فضای واقعی صاحب برند ایم و احساس می‏کنیم به فضای مجازی نیاز نداریم و نمی خواهیم به این حوزه وارد ‏شویم، این نشان از ناکارآمدی خود ماست؛ چراکه از این پس تمام تفکرات افراد در فضای مجازی شکل می‏گیرد و بعد به فضای واقعی منتقل می‏شود. به این ترتیب پرداختن به این فضا یک «باید» است و باید توجه ویژه‏ای به آن داشت. وقتی زندگی افراد را در کشورهای مختلف و از جمله کشور خودمان بررسی می‏کنیم، متوجه می‏شویم که این روزها بیشتر وقت آدم ها در فضای مجازی صرف می‏شود. امروز اطلاعات و اخبار را از فضای مجازی می‏گیریم، سرگرمی در فضای مجازی صورت می‏گیرد، ارتباطاتمان با دیگران در فضای مجازی رخ می‏دهد و حتی ذخایر و آلبوم‏هایمان نیز در فضای مجازی است. بنابراین بخش زیادی از ذهن ما به فضای مجازی اختصاص دارد.
این در حالی است که به‏رغم تمام این اتفاقات وقتی به بودجه شرکت‏ها نگاه می‏کنیم، می‏بینیم بخش زیادی از بودجه خود را به رسانه‏های سنتی اختصاص داده‏اند. درحالی‏که این رسانه‏ها در حال رقابت با یکدیگر هستند، برنده این بازی، فضای مجازی است. رقابت این رسانه‏ها با هم در اختصاص زمان بیشتری از ما به خودشان است. در حال حاضر بیشتر وقت افراد صرف فضای مجازی می‏شود و این برخلاف سال‏های گذشته است که بیشتر زمان افراد به تلویزیون اختصاص می‏یافت. شرکت‏های پیشرو در دنیا به این موضوع توجه داشته‏اند و به همین دلیل ردپای آنها را درفضای مجازی مثلا در سایتها، وبلاگها، صفحه فیس‏بوک، اینستاگرام و ... بسیار می‏بینیم. اما در ایران شرکت‏های بزرگ کمتر به این فضا توجه نشان داده‏اند و شرکت‏های کوچک هم درست به این حوزه وارد نشده‏اند.

در این شرایط کنفرانس تبلیغات دیجیتالی تلاش می‏کند آمادگی الکترونیکی افراد، سازمان‏ها و اصناف را بالا ببرد و علاوه بر افزایش آمادگی الکترونیکی، فعالیت‏های فضای مجازی را بیشتر برای آنان تبیین کرده و نشان دهد که پلتفرم فضای مجازی به اشکال مختلف از جمله اطلاع‏رسانی، تبلیغات، ارتباطات و ... می‏تواند مورد استفاده قرار گیرد. پلتفرم فضای مجازی همچنین دارای قابلیت‏های بسیاری است و برخلاف رسانه‏هایی مانند تلویزیون یک پلتفرم کاملاً تعاملی است؛ یعنی هم سکوی تبلیغاتی ماست و هم سکوی خبری و اطلاع‏رسانی و مهم‏تر از همه سکوی تحقیقات بازار است و می‏توان در همان مکانی که تبلیغات صورت می‏گیرد و اطلاع‏رسانی انجام می‏شود، تحقیقات بازار را هم انجام داد؛ زیرا افراد نظرات، دیدگاه‏ها و تفکرات خود را در آنجا به اشتراک می‏گذارند. این درحالی است‏که بعضی از شرکت‏ها و برندها از این پلتفرم صرفاً برای تبلیغ به صورت ساده استفاده می‏کنند. برگزاری نظرسنجی و رویداد سرآمدی دیجیتال (digital excellence) در حاشیه این همایش، یک نقطه قوت است، چرا که نشان می‏دهد چه شرکت‏هایی در کشور ما بیشتر و بهتر از فضای دیجیتال بهره‏برداری می‏کنند. نشان سرآمدی دیجیتال می‏تواند به مرور جای خود را بیش از پیش باز کند تا زمانی که شرکت‏ها هنگام صرف بودجه برای تبلیغات خود به فضای مجازی فرصت بیشتری داده و توجه لازم و کافی به آن نشان دهند.

دکتر محمود محمدیان
دبیر علمی کنفرانس