پیش‌نیازهای افزایش سهم گردشگری کرمانشاه

گردشگری یکی از مهمترین پتانسیل‌های توسعه کرمانشاه است و همواره گفته می‌شود اگر از این پتانسیل به خوبی استفاده شود می‌توان بخش قابل توجهی از بیکاری استان را کاهش داد. در همین راستا در اتاق بازرگانی کرمانشاه کمیسیونی در خصوص گردشگری آغاز به کار کرده تا برنامه‌های گردشگری استان با جدیت بیشتری پیگیری شود. گفت و گویی با بابک ترابی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمانشاه و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمانشاه داشتیم که در ادامه می خوانید.

کرمانشاه چه جاذبه‌های گردشگری ای دارد که می‌توان برای ایجاد شغل روی آنها سرمایه گذاری کرد؟

استان کرمانشاه دارای چهار هزار اثر تاریخی است که از این تعداد ۱۹۰۰ مورد آن به ثبت رسیده است. ما کتیبه بیستون را داریم که از بزرگترین و بی‌نظیرترین کتیبه‌های سنگی در جهان است. طاق بستان کرمانشاه بعد از تخت جمشید یکی از وسیع ترین و با‌قدمت‌ترین آثار ایران است. همچنین آثار دیگری هم مانند معبد آناهیتا، تاق گرا، بزرگترین غار عمودی آسیا یعنی غار پرآو، غار قوری قلعه، ده‌ها سراب و جاذبه گردشگری طبیعی و تاریخی دیگر داریم. همه اینها پتانسیل‌های بالقوه‌ای اند که می‌توان برای جذب گردشگر و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از آنها استفاده کرد. با توجه به برنامه ششم توسعه دولت که باید تا افق ۱۴۰۴ تعداد گردشگران ایران در سال به ۲۰ میلیون نفر برسد، کرمانشاه می‌تواند با این همه جاذبه تاریخی، طبیعی، مذهبی و حتا ورزشی سهم قابل توجهی از این عدد را به خود اختصاص دهد.

به علاوه ، فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه را داریم که از برترین فرودگاه‌های کشور است. راه‌های استان دسترسی مناسبی به عراق، کربلا، نجف و بغداد دارند و ما از قدیم شاهراه مسیر کربلا بوده ایم.پایانه خسروی کرمانشاه بزرگترین پایانه مرزی مسافربری خاورمیانه است و زیرساخت‌های خوبی دارد. پتانسیل دیگر ما طبیعت چهار فصل کرمانشاه است. در این استان شهرستان‌های سردسیر در شمال و شمال غرب داریم، در فصل زمستان قصرشیرین هوای گرم دارد، در برخی از نقاط طبیعت معتدل و مرطوب جنگلی داریم و هر یک از این نقاط پوشش گیاهی خاص خود را دارند. به دلیل نزدیکی به عراق و پتانسیل‌های درمانی که داریم، توریسم درمانی یکی از بهترین پتانسیل‌های کرمانشاه است. در بعد ورزشی هم جاذبه‌های قابل توجهی داریم، کشتی، گلایدر، پاراگلایدر و... در کرمانشاه شناخته شده هستند و می‌توانیم میزبان مسابقات بین‌المللی در این عرصه‌ها باشیم که مشابه آن را در مسابقات سنگ نوردی بین‌المللی بیستون دیدیم. در بعد مذهبی هم جاذبه داریم، بقعه احمد ابن اسحق، ویس القرن، کوسه هجیج و ... .

چرا با وجود اینهمه پتانسیل تا کنون نتوانستیم به خوبی از آنها استفاده کنیم؟

ما هشت سال درگیر جنگ بودیم. جنگ از کرمانشاه آغاز و در کرمانشاه ختم شد و در زمانی که استان‌های دیگر مانند اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و یزد در حال تکمیل زیرساخت‌های گردشگری خود بودند، ما درگیر جنگ تحمیلی بودیم و این امر باعث شد ۱۰ سال از سایر استان‌ها عقب بمانیم. از سوی دیگر مراکز نظامی ‌و پادگان در کرمانشاه بیشتراز مناطق دیگر است و بسیاری از مناطق گردشگری ما به دلیل اینکه در محدوده نظامی ‌واقع شده اند، امکان توسعه چندانی ندارند.

به چالش‌های پیش روی بخش گردشگری استان اشاره کنید.

یکی از مهمترین چالش‌ها، عدم باور اقتصادی به گردشگری است که هم بین مردم و هم مسوولان وجود دارد و باور ندارند که می‌توان از گردشگری درآمد حاصل کرد. ما توریسم کشاورزی، گیاهان درمانی، ورزشی، توریسم درمانی و... داریم و همه اینها می‌تواند درآمدزا باشد. چون این باور وجود ندارد، آموزش‌های لازم هم ارائه نمی‌شود،.هم از بعد اختصاصی و هم از بعد عمومی ‌و فرهنگ سازی، هنوز بخش‌های خدماتی، شرکت‌های گردشگری و... نمی‌دانند چگونه باید به درستی با توریست‌ها برخورد کنند و برخی از آنها زبان‌خارجی هم بلد نیستند. در بعد عمومی ‌هم بسیاری از مردم از جمله رانندگان، مغازه‌داران، مامورین انتظامی، بخش های درمانی و... نمی‌دانند شیوه برخورد صحیح با گردشگران چگونه است.

دانشگاه‌های ما نیز به این بحث ورود نکرده‌اند و کشور ما در بعد علمی‌گردشگری بسیار جوان است. به علاوه ارتباط خوبی هم بین بخش های علمی، عملی و تجربی برقرار نشده است و دانش آموختگان این عرصه با وجود این همه پتانسیل بیکارند. چالش دیگر اطلاع‌رسانی ضعیف است؛ پتانسیل‌های خوبی داریم، اما در خصوص آنها اطلاع‌رسانی نکرده ایم و راه مناسب برای ارتباط با دنیا و معرفی این پتانسیل‌ها را نمی‌دانیم. این در حالی است که بسیاری از کشورهایی که قطب گردشگری هستند مانند ترکیه، سنگاپور، تایلند و ... روی این موضوع بسیار کار کرده اند. نداشتن تاریخ، رویداد، مناسبت و برند از دیگر چالش‌های ماست. کرمانشاه باید به سمت برندسازی برود، روغن حیوانی، نان برنجی، تخمه سنقر، چاقوی کرند، انجیر ریجاب، دنده کباب و خورش خلال، سازهای سنتی دف و تنبور، صنایع دستی، گلین، گبه و ... می‌توانند برای گردشگری کرمانشاه برند باشند، اما روی آنها کمتر کار شده است.

برای استفاده از توانایی‌های گردشگری کرمانشاه چه بایدکرد؟

هنوز نتوانسته ایم از بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری‌ای که داریم به خوبی استفاده کنیم. استفاده از این پتانسیل‌ها عزم جدی مسوولان استانی و ملی و به علاوه همکاری سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه را می‌طلبد. یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود تکمیل راه آهن کرمانشاه تا مرز است که می‌تواند به گردشگری بسیار کمک کند و در سفر اخیر رئیس جمهور نیز آن را مطالبه کردیم. ما نیازمند توسعه راه‌ها و مراکز خدماتی و رفاهی هستیم، هتل‌ها و اقامتگاه‌های ما باید مدرن و به روز شوند و در عین حال ساختار طبیعی و سنتی خود را حفظ کنند.