تازگی رموز موفقیت استیو جابز پس از 40 سال
مترجم: مریم رضایی
بر خلاف آنچه همه فکر می‌کنند، شرکت اپل ۴۰ سال پیش در یک گاراژ تاسیس نشد. استیو جابز، استیو وزنیاک و ران واین در اول آوریل ۱۹۷۶ اپل را در یکی از اتاق‌های خالی خانه پدری جابز بنیان‌گذاری کردند. وقتی دریافت سفارش‌ها به حد قابل توجهی افزایش یافت، فعالیت‌های خود را به میز آشپزخانه و سپس به گاراژ خانه انتقال دادند. همان عادت‌های کسب‌وکاری که استیو جابز در دهه‌های گذشته در یک اتاق کوچک دنبال می‌کرد، امروز بیش از هر زمان دیگری برای رهبران کسب‌وکار کاربرد دارد. استیو جابز در اکتبر ۲۰۱۱ از دنیا رفت، اما هنوز هم وقتی اصول موفقیت او را مرور می‌کنیم، می‌فهمیم جابز تقریبا در هر جنبه‌ای از کسب‌وکار از دوران خودش جلوتر بوده است. تعدادی از اصول موفقیت او را مرور می‌کنیم.
کاری را که دوست دارید انجام دهید
وقتی استیو جابز در سال ۱۹۹۷ بعد از یک وقفه دوباره به اپل بازگشت، خطاب به کارکنانش گفته بود: «افرادی که اشتیاق دارند می‌توانند دنیا را برای بهترین‌ها متحول کنند.» او معتقد بود اگر به کاری که انجام می‌دهید عشق نورزید و از انجام آن احساس شادی نکنید، شکست می‌خورید. تحقیقات هر چه بیشتر اثبات کرده که حق با جابز است. اشتیاق حقیقی نمی‌تواند تقلبی باشد و به همین دلیل به افرادی که در مورد حوزه کاری، محصولات یا شرکت خود اشتیاق خالصانه دارند، واکنش مثبت نشان می‌دهیم. در هر چیزی از مصاحبه‌های شغلی گرفته تا برنامه‌ریزی کسب‌وکار اشتیاق اهمیت دارد.

بر دنیا اثرگذار باشید
«دوست داری بقیه عمر نوشابه بفروشی یا می‌خواهی همراه من شوی و دنیا را تغییر دهی؟» این سوالی بود که استیو جابز سال‌ها پیش برای جان اسکالی، رئیس وقت شرکت پپسی مطرح کرد و عامل تحول او شد. جابز همیشه بینشی بزرگ و جسورانه از آینده داشت؛ بینشی که برای کارمندان، شرکا و مشتریان او مسحور‌کننده بود. رویکرد جابز برای ساخت یک کامپیوتر شخصی برای مصرف‌کنندگان عادی او را به مرکز تحقیقاتی Parc در پالو آلتو سوق داد؛ جایی که شرکت زیراکس کار بر روی اولین واسط کاربر گرافیکی را شروع کرده بود. اگر جابز این بینش را نسبت به سیستم کامپیوتری ساده‌سازی شده و سرگرم‌کننده‌تر نداشت، از این تحقیق صرف نظر می‌کرد. او در عوض آن را در مکینتاش به کار گرفت.

نگاه تیزی به جزئیات داشته باشید
استیو جابز با بیان تقاضاهای نامعقول مهندسان را دیوانه می‌کرد و حتی مسائل ظاهری و زیبایی درون کامپیوتر را به آنها دیکته می‌کرد. آنها می‌گفتند «هیچ‌کس داخل کامپیوتر را نمی‌بیند» و جابز در پاسخ آنها می‌گفت: «ما که می‌دانیم در آن داخل چه خبر است.» جابز اغلب در این موارد نجارهای ماهر را مثال می‌زد که قفسه‌های کشویی زیبا می‌ساختند. یک نجار خوب هیچ‌گاه از تخته‌لایی‌های بی‌کیفیت و ارزان در پشت کار خود استفاده نمی‌کند، حتی اگر هیچ کس آن را نبیند. زیبایی‌شناسی باید درون کل یک محصول یافت شود. وقتی برای کتابی در مورد فروشگاه‌ اپل تحقیق می‌کردم، به اهمیت جزئیات در تجربه مشتری پی بردم. هیچ چیز در فروشگاه‌های اپل نادیده گرفته نشده است. سنگ‌های کف از بهترین جنس ایتالیایی هستند. شیشه‌های فروشگاه برق می‌زنند. لپ‌تاپ‌ها همگی در یک زاویه یکسان چیده شده‌اند و از همه مهم‌تر، در میزهای چوبی که برای چیدن محصولات به کار می‌رود، سوراخ‌های دقیقی تعبیه شده که کابل‌ها و سیم‌ها را درون خود جای می‌دهد تا دیده نشوند. جزئیات بسیار مهم است.

مغز خود را به کار بیندازید
به گفته جابز، رمز خلاقیت در این است که تلاش کنید خودتان را در معرض بهترین چیزهایی که انسان انجام داده قرار دهید و سپس سعی کنید آن چیزها را در کارهایی که خودتان انجام می‌دهید وارد کنید. لری الیسون، مدیر عامل شرکت اوراکل، استیو جابز را «پیکاسوی» زمان ما نامیده است. منظور او این بوده که جابز مثل این نقاش بزرگ روش‌های مختلف انجام کار را بررسی می‌کرد و آنها را فراتر از روش‌هایی برای کارهایی که در دست داشت به کار می‌گرفت. همچنین خلاقیت در ویژگی‌های افرادی که جابز استخدام می‌کرد، یافت می‌شد. «بخشی از دلیلی که مکینتاش را به سیستم‌ عاملی فوق‌العاده تبدیل کرد این بود که افرادی که روی آن کار می‌کردند، موسیقیدان، شاعر، هنرمند و مورخانی بودند که اتفاقا بهترین مهندسین کامپیوتر دنیا هم محسوب می‌شدند.» این گفته جابز سرشار از خرد است. در شماره نوامبر ۲۰۱۴ نشریه HBR، مقاله‌ای منتشر شده بود که «سال‌ها مطالعه در مورد نوآوری» را پوشش داده بود. محققان به این نتیجه رسیده بودند: «گرد آوردن افراد مختلف در رشته‌هایی که با هم فرق دارند، قدرت زیادی را موجب می‌شود.» اگر این محققان تنها به توصیه جابز در تشکیل تیم‌های خلاق توجه کرده بودند، می‌توانستند در تحقیق چندساله خود صرفه‌جویی کنند.

تجربه مشتری فوق‌العاده ایجاد کنید
وقتی بازدیدی از فروشگاه تسلا در سن خوزه کالیفرنیا داشتم، سراغ جورج بلنکنشیپ، مدیر خرده‌فروشی این شرکت رفتم و گفتم «اینجا من را یاد فروشگاه اپل می‌اندازد.» بلنکنشیپ خم شد و با صدایی آهسته گفت: «اینجا همان فروشگاه اپل است. فقط به جای کامپیوتر خودرو می‌فروشیم.» بلنکنشیپ مدت‌ها در کنار استیو جابز کار کرده بود و در افتتاح ۱۵۰ فروشگاه اول اپل به او کمک کرده بود. تسلا اولین شرکت از شرکت‌های متعددی نیست که از تجربه مشتری فروشگاه‌های اپل تقلید کرده‌اند. مایکروسافت، دیزنی، AT&T و بی‌ام‌دبلیو تنها چند شرکت هستند که بیش از یک عامل را از اپل تقلید کرده‌اند. در اوایل سال ۲۰۰۱ جابز دریافته بود که اگر خرده‌فروشان به جای «فروش کالا» و «جابه‌جا کردن جعبه‌ها» زندگی خود را غنی کنند، خریداران با وفاداری خود به آنها پاداش می‌دهند.

رویا بفروشید، نه محصول
استیو جابز در یک سخنرانی عمومی در سال ۱۹۹۷ گفته بود «برخی افراد فکر می‌کنند خریداران مکینتاش دیوانه هستند، اما ما در این دیوانگی نبوغ می‌بینیم.» مخاطبان شما به اندازه خودتان به محصولی که دارید اهمیت نمی‌دهند. آنها به خودشان، اهداف و رویاهایشان اهمیت می‌دهند. به مردم نشان دهید که محصول شما به تحقق رویاهایشان کمک می‌کند. زندگی استیو جابز و تاریخچه اپل به ما یادآوری می‌کند که مهم نیست کارمان را از کجا شروع کنیم؛ از یک اتاق بی‌استفاده، گاراژ یا دفتر کار. آنچه مهم است این است که پیرو قلبمان باشیم تا موفقیت حاصل شود. این راهی است که اپل پیموده است.

منبع: Forbes