نگرانی‌های یک رئیس

امروز بریتانیایی‌ها تصمیم می‌گیرند که آیا در اتحادیه اروپا بمانند یا از آن خارج شوند. «نه» گفتن به اتحادیه اروپا می‌تواند یک سونامی اقتصادی برای اتحادیه اروپا درست کند. کما اینکه از نظر سیاسی نیز تبعات فراوانی خواهد داشت و ممکن است رویای اروپای یکپارچه را فرو بریزد. به نوشته روزنامه گاردین، براساس آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته مهم‌ترین نگرانی اروپایی‌ها و خود مردمان بریتانیا از همه‌پرسی، رکود اقتصادی است که همین امر می‌تواند موجبات بروزمحافظه‌کاری را در روز رای‌گیری رقم بزند. در میان نگرانی‌های موجود پایین‌ترین نگرانی مربوط به رابطه بریتانیا و اتحادیه اروپا است، اما آنچه مردم این کشور را نگران کرده است، بازگشت رکود به این کشور پس از جدایی است. اگر قرار باشد که مساله جدایی بریتانیا را از اتحادیه اروپا از نگاه اصناف و گروه ها بررسی کنیم، تجار مهم‌ترین مخالفان این جدایی محسوب می‌شوند. تجار بر این باور هستند جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بازار را نامطمئن خواهد کرد و ممکن است تجار و سایر صنوف بازرگانی بخشی از بازار خود را در اتحادیه اروپا از دست بدهند. جیمز ایند، مدیر گروه «GLG» می‌گوید: تنها برخی از صنایع هستند که از این جدایی سود می‌برند، باقی تجار مطمئنا ذی‌نفع نیستند و متضرر خواهند شد.

چندی پیش اتاق فکر «مرکزی برای اصلاحات اروپا» در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا می‌تواند با بریتانیا قدرت از دست رفته خود را در اقتصاد مجددا به دست آورد. این گزارش تاکید می‌کرد جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا قطعا به ضرر هر دو طرف خواهد بود و بازی از پیش «باخت-باخت» است. فیلیپ ری گرین، مشاور سابق اقتصادی کمیسیون ریاست اتحادیه اروپا می‌گوید: استدلال موافقان جدایی این است که فردای جدایی، بریتانیا آزادتر و ثروتمندتر خواهد شد. آنها تاکید می‌کنند با «برگزیت» (خروج از اتحادیه اروپا) بریتانیا می‌تواند سریعا مذاکرات اقتصادی خود را با اتحادیه اروپا آغاز کند و از مزایای تجارت آزاد سود ببرد. اما به گفته فیلیپ ری گرین همه این استدلال‌ها ناشی از توهم است. او می‌گوید: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای بریتانیا هزینه‌های فراوانی در پی خواهد داشت. تزلزل و اختلال در بازار بریتانیا، نخستین عایدی این جدایی خواهد بود. جدایی بریتانیا می‌تواند در سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور نتیجه معکوس دهد و به رشد اقتصادی لطمه بزند، رقابت را از بین ببرد و از استانداردهای زندگی کم کند.

نگرانی‌های یک رئیس

در حالی که برخی بریتانیایی‌ها نگران جدایی هستند، رئیس این اتحادیه نیز به شدت نگران نتایج همه‌پرسی امروز است. برای رئیس پارلمان اتحادیه اروپا این یک مسأله مربوط به عقل سلیم است و پاسخ آن تنها می‌تواند «ماندن در اتحادیه اروپا» باشد. در صورتی که قرار باشد مارتین شولتس در این مورد شرطی ببندد، او در این مورد ایستادگی می‌کند که بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند. در این ارتباط برای رئیس پارلمان اتحادیه اروپا دست‌کم سه دلیل خوب وجود دارد.شولتس می‌گوید: «بریتانیا دومین اقتصاد ملی بزرگ در درون بازار اتحادیه اروپاست، از کشورهای گروه «جی ۷» و عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این سه معیار نشان می‌دهند که بدون بریتانیا اتحادیه اروپا از نگاه اقتصادی و همچنین سیاست بین‌المللی مطمئنا ضعیف‌تر خواهد شد.»علاوه بر این، نگرانی از آن وجود دارد که سایر کشورهای عضو از بریتانیا پیروی کنند. با جدایی جزیره (بریتانیا)، فرو ریختن اتحادیه اروپا نیز شروع می‌شود. مارتین شولتس بر این باور است که نگرانی از «بیرون رفتن» از اتحادیه اروپا تنها نباید صرفا معطوف به این اتحادیه باشد. او می‌گوید: «چرا بریتانیای کبیر یک عضو کشورهای گروه «جی ۷» است؟ زیرا دسترسی نا محدود به بازار درونی این اتحادیه دارد، هرگاه آن را ترک گوید، با اطمینان کامل برای بریتانیا ناگوار تمام می‌شود.» بریتانیا بیش از نصف کالاهایش را به اتحادیه اروپا صادر می‌کند و بیش از ۵۰ درصد کالاهایی را که خریداری می‌کند از کشورهای اتحادیه اروپا است. این نشان می‌دهد که چقدر اقتصاد اتحادیه اروپا و بریتانیا با هم پیوند تنگاتنگ دارند. بیرون رفتن از اتحادیه اروپا برای بریتانیا به معنای بیرون رفتن از بازار داخلی اتحادیه اروپا نیز هست. در آن صورت باید قراردادهای متعدد جدید بسته شوند. مارتین شولتس رئیس پارلمان اتحادیه اروپا می‌گوید که این در درازمدت دشوار می‌شود.

شولتس می‌گوید: «بریتانیا در صورت بیرون رفتن از اتحادیه اروپا باید برای دسترسی به بازار اروپایی به مذاکره و توافق بپردازد. من معتقدم که امتیاز مالیاتی خاص برایش وجود نخواهد داشت.»ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا به دلیل بازار درونی این اتحادیه، اقتصاد ملی و سیاست بزرگ، بیشتر به ازدواج مصلحتی می‌ماند تا از روی شور و شوق. این مربوط به احساس بریتانیایی‌ها می‌شود که آیا می‌خواهند به حیث اروپایی بودن، در یک اروپای متحد زندگی کنند؟شولتس می‌گوید: «من معتقدم که اکثریت می‌خواهند در اتحادیه اروپا باقی بمانند. اما احتمالا این کار را به خاطر عملگرایی و نه به دلایل عاطفی انجام می‌دهند. این هم چیز بدی نیست که در زندگی عملگرا باشیم نه صرفا عاطفی.»در صورتی که بریتانیایی‌ها عملگرایانه تصمیم بگیرند، این کشور در اتحادیه اروپا باقی می‌ماند، چنانکه ۳۴سال در این اتحادیه بوده است. به مثابه نخستین اقدام برای توسعه اتحادیه اروپا این کشور همراه با دانمارک و ایرلند عضو آن شد. در صورتی که بریتانیایی‌ها عاطفی تصمیم بگیرند، این جزیره امکاناتی را که دارد از دست می‌دهد و استفاده نمی‌کند. مارتین شولتس رئیس اتحادیه اروپا چنین موضعی را سیاست غلط می‌داند.

شولتس می‌گوید: «در قرن بیست و یکم به باور من دیگر جایی برای برقراری روابط دوجانبه متعدد نیست که صدها کشور با همدیگر مناسبات دو جانبه برقرار کنند. در درازمدت یک رقابت و همکاری میان مناطق مطرح است.» این رقابت تنها در صحنه سیاسی و اقتصادی نیست، بلکه همچنان در میدان سبز فوتبال نیز هست که در آنجا همه چیز در اطراف یک توپ می‌چرخد. حتی در صورتی که بریتانیا از اتحادیه اروپا بیرون هم برود، تیم ملی فوتبالش باز هم در مسابقات قهرمانی فوتبال اروپایی ادامه می‌دهد. مارتین شولتس امیدوار است که آلمان در مسابقات قهرمانی فوتبال در فرانسه برنده شود، اما همچنان علاقه‌مند به تیم ملی انگلستان است.شولتس می‌گوید: «چنانکه من چند بار دیده‌ام انگلیسی‌ها بسیار شگفت‌زده بودند که تیم انگلیس با تکنیک درخشانش چقدر مدرن و غیرمعمول بازی می‌کرد. استعدادهای خوب زیادی در این تیم وجود دارد.از این رو من معتقدم که در جام ملت‌های اروپا تیم انگلیس نیز یک پدیده غیرمنتظره است.» نتایج همه‌پرسی نیز می‌تواند غیرمنتظره باشد. هم از نگاه طرفداری و هم از نگاه مخالفت با اتحادیه اروپا. اکنون توپ در میدان بریتانیاست.