جنرال موتورز و چالش استقلال از انرژی فسیلی

موضوع انرژی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی دنیای آینده خواهد بود و بسیاری از محققان و برنامه ریزان سرگرم تحقیق و تفحص در این رابطه هستند تا با تامین انرژی مورد نیازانسان‌ها این خطر را از کره زمین دور کنند. تولید انرژی پاک با هزینه کم هدفی بسیار سخت است که رسیدن به آن مدت‌ها زمان نیاز دارد. شرکت جنرال موتورز در همین راستا از تمام مراکز خود در ۵۹ کشور دنیا خواسته است تا به تولید انرژی پاک تا ۲۰۵۰ اقدام کنند. جنرال موتورز با بسیج کردن ۳۵۰ شرکت خود تکالیف آنها را مشخص کرده است تا به دنبال تولید انرژی‌های ۱۰۰درصد تجدید پذیر باشند و کارخانه‌های خود را فقط با این نوع انرژی‌ها اداره کنند. جنرال موتورز در حالی به‌دنبال تولید انرژی کاملا پاک است که به سرعتش در ساخت و طراحی خودروهای برقی سرعت بخشیده است.

رسیدن به خودروهایی با مصرف بهینه مهم‌ترین هدف شرکت‌هایی است که در آمریکا و اروپا محصولات خود را عرضه می‌کنند و جنرال موتورز هم در این رابطه تلاش‌های زیادی کرده است؛ اما غول‌هایی که این برند می‌سازد اشتهای سیری ناپذیری دارند. تغییرات آب و هوایی در سال‌های اخیر نشانه‌ها و هشدارهایی را داده‌اند که نشان می‌دهد پیش بینی‌های گذشته می‌تواند درست باشد و این موضوع زنگ خطری برای محیط زیست و حیات کره زمین خواهد بود. جنرال موتورز تخمین زده است که اداره این کارخانه‌ها و مراکز در سراسر دنیا نیاز به ۹ تراوات برق در هر ساعت دارد تا خودروها و مراکزش بتوانند سرپا بایستند. البته این محاسبه‌ای در مقیاس جهانی است و در نقاط مختلف دنیا الگوی مصرف متفاوتی دارند. استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر می‌تواند تا سالی ۵ میلیون دلار صرفه‌جویی را به‌دنبال داشته باشد. به‌صورت آزمایشی ۴ شرکت جنرال موتورز قرار است با استفاده از صفحات خورشیدی و انرژی باد نیروی مورد نیاز خود را تامین کنند و البته رسیدن به ۳۵۰ کارخانه زمان زیادی می‌طلبد و راه زیادی برای طی شدن وجود دارد.

صنعت خودرو در همان روزهای آغاز از انرژی باتری و برق برای حرکت بسیار محدود بهره برده است؛ اما به دلیل مشکلات زیاد و قابل شارژ نبودن باتری‌ها و ارزان بودن سوخت‌های فسیلی تا سال‌ها مورد توجه قرار نگرفتند. با آغاز بحران‌های اقتصادی و نوسانات قیمت نفت و و مطرح شدن مباحث زیست محیطی خودرو‌سازان به فکر ساخت خودروهای برقی افتادند و این موضوع با روندی بسیار کند تا دهه ۹۰ میلادی حرکت کرد و به‌تدریج خودروهای برقی و هیبریدی توانستند به مرحله تولید انبوه برسند و نگاه‌ها را به آینده محیط زیست امیدوار کنند.

خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰ افزایش چشمگیری خواهند داشت و موضوعی که در رابطه با این تولید برق این خودروها اهمیت دارد این است که تمام مراحل تولید انرژی باید سبز و پاک باشد. تنها در این صورت است که می‌توان گفت خودروهای سبز هیچ نوع آلودگی ندارند. مقررات محیط زیستی در سراسر دنیا برای کاهش گازهای آلوده‌کننده وضع شده است که تنها به خودروسازانی اجازه تولید داده می‌شود که حداقل‌های لازم را رعایت کرده باشند. این قوانین در اروپا و آمریکا بسیار سخت‌گیرانه هستند و خودروها باید از نظر تولید و انتشار دی اکسید کربن شرایط لازم را داشته باشد.

تولید انرژی از توربین‌های بادی، مزرعه‌های خورشیدی، امواج دریا و زمین گرمایی از جمله منابع تجدید پذیری هستند که می‌توانند کره زمین را از گرم شدن بیشتر به دلیل تولید افسار گسیخته دی اکسید کربن توسط خودرو‌ها و صنایع آلاینده نجات دهند. در میان خودرو‌سازان رقابت برای ساخت خودروهای برقی با توان بالا و قیمت رقابتی شکل گرفته است و در میان این شرکت‌ها، تسلا بیشتر از سایرین توانسته است دراین مسیر گام‌های اساسی بردارد و محصولاتی کاملا برقی با سرعت و شتاب بالا و فناوری بالا تولید کند که طرفداران خاص خودش را دارد. جنرال موتورز هم همان طور که ذکر شد قصد دارد تا در کنار ساخت خودروهای برقی، انرژی مورد نیاز کارخانه‌های خودش در سراسر دنیا را هم از منابع تجدید‌پذیر تامین کند. آنچه اهمیت دارد شناسایی کشورها و کانون‌های تولید بیشترین آلودگی‌ها است؛ چرا‌که بر‌اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته با افزایش دمای کره زمین تغییرات شدید آب و هوایی باعث می‌شود تا بسیاری از شهرهای ساحلی به زیر آب بروند و توفان‌ها و بلایای طبیعی بخشی از زندگی روزمره انسان‌ها شود. خودرو‌سازان در این دوران نقش حساس و کلیدی را بر عهده دارند و این بخش از صنعت می‌تواند با ایجاد تغییرات اساسی و بنیادی در تولید خودروهای پاک از بروز تغییرات گسترده در شرایط آب و هوایی جلوگیری کنند و به‌عنوان صنعت مادر، سایر بخش‌ها هم می‌توانند به راحتی در این مسیر گام برداشته و تولید دی‌اکسید‌کربن را در جوکره زمین کاهش دهند.

جنرال موتورز و چالش استقلال از انرژی فسیلی

جنرال موتورز و چالش استقلال از انرژی فسیلی