سطح پایین سرعت!

یکم مرداد‌ماه جاری روزی بود که بعد از ۵ ماه وقفه در برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در رشته سرعت، پیست آزادی تهران بالاخره میزبان اولین مرحله از این سری مسابقات شد. مسابقه‌ای کم رمق و کسل‌کننده که حتی این بار تماشاگران نیز خواب راحت یک روز تعطیل را به آن ترجیح دادند و آن عده‌ای هم که راهی پیست شدند، ناراضی به منزل بازگشتند. رقابت‌هایی که روزی گل سر سبد مسابقات اتومبیلرانی بود حالا کارش به جایی رسیده که قوی ترین خودروهای شرکت‌کننده در آن حدود ۱۶۰ اسب بخار نیرو دارند. مدت‌هاست که در پیست آزادی کسی صدای غرش خودروهای کلاس آزاد را نشنیده است. مدت‌ها است که خبری از کلاس‌های GT نیست. سال گذشته به دلیل عدم تشکیل کلاس‌های جی‌تی انواع و اقسام کلاس‌های اختصاصی از ب ام و سری ۳، سری ۵، هوندا سیویک، هیوندای جنسیس کوپه و کلاس خودروهای توربو که همگی نمونه‌های دریفت بودند و... در پیست آزادی راه‌اندازی شد. اما هیچ یک نتوانست جای یکی از کلاس‌های GT را بگیرد و در آن حد صحنه‌های جذاب ایجاد کند.

رضا پازند مسوول کمیته سرعت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی درخصوص عدم شرکت ورزشکاران در مسابقات به دنیای ماشین گفت: ببینید بعضی از دوستان می‌گویند قوانین تغییر کرده است و... اما قوانین فنی اصلا تغییر نکرده و این قوانین ایمنی هستند که به روز شده‌اند. به هر حال ایمنی و جان یک انسان که شوخی‌بردار نیست. واقعا اگر دلیل دیگری برای عدم حضور عزیزان ورزشکار در مسابقات وجود دارد ما با کمال میل منتظر شنیدنش هستیم و من از طریق هفته نامه شما اعلام می‌کنم که کمیته سرعت با رویی باز پذیرای دوستان ورزشکار است.

در راستای مشکلات جاری مسابقات به سراغ اشکان مسگرها از باتجربه‌های مسابقات اتومبیلرانی کشور رفتیم تا نظراتش را بشنویم. او در این باره به دنیای‌ماشین گفت: ببینید هزینه‌های بالا یکی از دلایل استقبال نکردن ورزشکاران از مسابقات است. ۱۰ سال قبل هم هزینه‌ها بر دوش خودمان بود و کمتر اسپانسری در مسابقات حضور داشت، اما امروز تورم هزینه‌ها با گذشته قابل مقایسه نیست. از طرفی مسابقات حتی پخش تلویزیونی ندارد و اسپانسر رغبتی برای حضور پیدا نمی‌کند. در حالی که سال‌های قبل این مسابقات معمولا پخش زنده می‌شد و همین باعث جذاب‌تر شدن آن بود. این قهرمان کشور ادامه داد: بعضی از کلاس‌ها که دیگر اختصاصی شده است و شرکت‌کنندگانش کلا یک تیم و منتسب به یک تیونر هستند. فدراسیون هم به عقیده من بیش از اینکه قانون‌محور باشد سلیقه‌ای و شخصی در این خصوص عمل کرده است.

نادر جعفری دیگر قهرمان مسابقات اتومبیلرانی و تیونر بنام کشور نیز درخصوص حال و روز مسابقات سرعت با اشکان مسگرها هم عقیده است. او می‌گوید: در موارد ایمنی سخت‌گیری اشکالی ندارد اما سوال اینجاست که با توجه به این هزینه‌ها اگر بنده یک ست کمربند و کلاه و صندلی و... را از سازنده‌ای معتبر در اروپا تهیه کنم این لوازم با چه قیمتی به دست من در ایران می‌رسد؟ آیا صندلی ۸۰۰ هزار تومانی اسپارکو که در تهران فروخته می‌شود دارای ایمنی است؟ فقط کافی است نگاهی به قطعات در سایت‌های سازندگان معتبر بیندازید تا ببینید این قطعاتی که ما در ایران داریم چقدر ایمن هستند. او ادامه می‌دهد: مشکل اینجاست که فدراسیون در سال‌های اخیر هیچ کاری برای ورزشکارانش نکرده است. الان شما نمی‌توانید قطعات مورد نیازتان را به‌طور مستقیم برای این ورزش خریداری و وارد کنید. هزینه‌ها به این روش افزایش می‌یابد. او درخصوص قوانین موجود نیز می‌گوید: تا به حال ندیدم هیچ کشوری این‌قدر قوانین مسابقات اتومبیلرانی را تغییر دهد. به نظر من قوانین کمی شخصی تدوین شده است. این در حالی است که برای مسابقات در جهان قوانین مدون کلی وجود دارد و در ادامه قوانین لوکال (محلی) می‌شوند. عقیده دارم برای اینکه خدای ناکرده شائبه‌ای وجود نداشته باشد عزیزان کمیته فنی نباید خودشان خودروهای شرکت‌کننده را ست‌آپ کنند هر‌چند این دوستان بسیار زحمت می‌کشند.

در پایان اولین مرحله از مسابقه سرعت قهرمانی کشور که در ۴ کلاس برگزار شد، در کلاس ۲۰۶ شروین یگانه، شایان افتخاری و علی ضمیری اول تا سوم شدند. در کلاس BP فرشید طراح، مجید جوانمردی و علیرضا امینی به مقام‌های اول تا سوم رسیدند. کلاس پژو ۴۰۵ با قهرمانی مهرداد صفری، مقام دوم بهرام کمالی و سومی محسن مقرون مفرد به پایان رسید. در کلاس پراید استاندارد نیز خانم لیلا پیکانپور، فرنود شعرباف و امیرحسین خمسه اول تا سوم شدند. به گفته مسوول کمیته سرعت به زودی جلسه‌ای در فدراسیون برقرار خواهد شد که به بررسی مسابقات و به خصوص قوانین کلاس آزاد خواهد پرداخت. به این ترتیب احتمالا رانندگان یک بار دیگر باید منتظر تغییر و تحول در قوانین برگزاری مسابقات سرعت باشند!

سطح پایین سرعت!