جدال برندها برای سهم‌گیری

بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۱ ماه سال‌جاری در مجموع ۶۱ هزار و ۷۷ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۶/ ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد.براساس این آمار، ارزش دلاری خودروهای وارد شده به کشور طی این مدت یک میلیارد و ۵۹۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴/ ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس واردات ۱۱ ماهه خودرو در حالی روند صعودی داشته که دولت در اوایل دی‌‌ماه واردات خودرو از نمایندگی‌های واسطه‌ای و شرکت‌های متفرقه را ممنوع اعلام کرد. موضوعی که به عقیده کارشناسان اثر جدی بر آمار واردات خودرو به کشور دارد. با وجود این واردات ۵ هزار و ۷۵۵ دستگاهی خودرو در بهمن‌ماه نشان از رشد ۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته دارد. آنگونه که به نظر می‌رسد، اصلی‌ترین دلیل در روند رشد واردات خودرو در بهمن‌ماه وجود ثبت‌سفارش‌هایی است که از ماه‌های گذشته باقی مانده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند واردات خودرو در اسفندماه نیز به دلیل ثبت سفارش‌های باقی مانده افزایشی است اما افت در میزان واردات به‌دلیل ممنوعیت فعالیت متفرقه‌ها در سال ۹۶ اثرات خود را نشان خواهد داد.همچنین بنابر آمار ۱۱ ماهه سال‌جاری در مجموع ۱۷ هزار و ۳۹۸ دستگاه انواع خودروهای هیوندایی وارد شده است که این موضوع نشان از رشد ۱/ ۱۲ درصدی این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

از سوی دیگر این آمار نشان‌دهنده مقام اولی هیوندایی در واردات خودرو به کشور است. به این ترتیب این برند توانسته به‌تنهایی سهم نزدیک به ۴/ ۲۸ درصدی از کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در میان مدل‌های مختلف هیوندایی، سانتافه با ۷ هزار و ۶۸۲ دستگاهی سهم ۵/ ۱۲ درصدی از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کرده است. پس از این خودرو، هیوندایی ix۳۵ با واردات ۴ هزار و ۱۶۰ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن سوناتا با ۲هزار و ۲۲۷ دستگاه در رتبه سوم قرار دارد. دومین رتبه متعلق به کیا است؛ به‌طوری‌که طی ۱۱ماهه سال‌جاری ۱۱هزار و ۹۶ دستگاه انواع محصولات کیا به کشور وارد شده است؛ بنابراین میزان واردات این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد بیش از ۸/ ۶۰ درصدی این برند دارد. نکته مهم دیگر اینکه محصولات کیا توانسته‌اند سهم ۱۶/ ۱۸ درصدی از کل واردات خودروی کشور را به خود اختصاص دهند.

از خانواده کیا، مدل اپتیما با واردات ۳ هزار و ۳۵۸ دستگاه توانسته نسبت به سایر خودروها پیشتاز باشد؛ رتبه دوم نیز به سورنتو با واردات ۲هزار و ۸۰۴ دستگاه اختصاص یافته است. پس از این خودرو، مدل سدان سراتو نیز در رتبه سوم ایستاده است و اسپورتیج و ریو جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند.پس از این دو شرکت کره‌ای، رنو فرانسه توانسته با واردات ۸ هزار و ۵۰۴ دستگاهی در رتبه سوم جای بگیرد که نشان از رشد ۲۳۱ درصدی واردات این برند نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. رنو با افزایش واردات در ۱۱ ماه گذشته توانسته سهم ۹/ ۱۳ درصدی از میزان واردات خودرو به کشور را از آن خود کند. در میان محصولات این شرکت، داستر با واردات ۲ هزار و ۳۱۳ دستگاهی توانسته رتبه اول را از آن خود کند. بعد از آن فلوئنس با واردات ۲‌ هزار و ۶۷ دستگاهی در رتبه دوم جای گرفته است و کپچر نیز با یک‌هزار و ۵۴۰ دستگاه رتبه سوم را از آن خود کرده است.

بعد از رنو، تویوتای ژاپن در رتبه چهارم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است. تویوتا طی این مدت ۷ هزار و ۳۸ دستگاه خودرو به کشور وارد کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد نزدیک به ۱۲ درصدی را به ثبت رسانده است. بر این اساس سهم این برند در واردات خودروی سواری به کشور ۵/ ۱۱ درصد است. تویوتا پریوس هیبریدی با واردات ۲ هزار و ۶ دستگاهی توانسته رتبه اول واردات این برند را به خود اختصاص دهد. رتبه دوم در این میان به تویوتا RAV۴ رسیده است و این مدل با واردات یک هزار و ۷۲۹ دستگاهی، توانسته سهم نزدیک به ۳ درصدی از واردات خودروی کشور را از آن خود کند. نکته جالب توجه اینکه تویوتا کرولا که محبوب‌ترین مدل این برند در سال جاری بوده است با واردات یک هزار و ۶۸۹ دستگاهی در رتبه سوم جا گرفته است. پس از این خودرو مدل‌های کمری هیبریدی و یاریس در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.

اما در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، لکسوس با مجموع واردات ۳ هزار و ۳۲۲ دستگاه خودرو طی۱۱ ماهه سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ است. بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۱۳ درصدی را کسب کند. از سوی دیگر این برند سهم ۴/ ۵ درصدی از واردات را به خود اختصاص داده است. در این میان مدل NX۳۰۰ توانسته با واردات یک‌هزار و ۷۸۵ دستگاهی در رتبه اول قرار بگیرد و پس از آن به ترتیب، NX۲۰۰T و ES۲۵۰ قرار دارند. رتبه دوم برترین برندهای لوکس از آن ب‌ام‌و شده است؛ به‌طوری‌که این برند در مجموع دو هزار و ۶۱۶ دستگاه در ۱۱ماهه سال‌جاری به کشور وارد کرده است. براین اساس واردات این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۱۹ درصدی داشته است. همچنین این برند سهم ۲/ ۴ درصدی از واردات خودرو به کشور را از آن خود کرده است. بیشترین سهم در میان خودروهای وارد شده از این شرکت به X۴ اختصاص دارد که یک هزار و ۳۲۷ دستگاه از آن به کشور وارد شده است. پس از آن مدل‌های X۳، ۵۲۸I و ۴۲۸I در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

پس از ب‌ام‌و، برند مرسدس بنز در رتبه سوم واردات برندهای لوکس جای گرفته است. درمجموع ۹۳۱ دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در ۱۱ ماهه نخست سال‌جاری وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۴/ ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. این برند سهم ۵/ ۱ درصدی از میزان واردات خودرو به کشور را از آن خود کرده است. در این میان مدل اسپرینتر با واردات ۶۷۱ دستگاهی در رتبه اول جای دارد و بعد از آن مدل‌های Eکلاس و پس از آن C در رتبه‌های بعدی جای دارند. همچنین در ۱۱ ‌ماه نخست سال‌جاری تعداد ۳۵۴ دستگاه پورشه نیز وارد کشور شده است تا برند پورشه سهم اندک یک درصدی را از بازار خودروهای لوکس وارداتی از آن خود کند.

جدال برندها برای سهم‌گیری