دستیابی به رکورد تاریخی فروش در ایران یاسا
شرکت‌های تولیدی به دلیل رکود اقتصادی، انتظار بازار برای کاهش قیمت‌ها در روند فروش و عرضه محصولات خود از اواخر سال گذشته با مشکل مواجه شدند و شرایط سختی را تجربه کردند که شرکت ایران یاسا نیز از این قاعده مستثنی نبود. در این میان، حوزه بازرگانی شرکت در راستای اهداف برنامه‌ریزی شده سازمان از ابتدای سال جاری و به ویژه با تغییر رویکرد مدیریت با تدوین ماموریت‌ها و برنامه‌های متنوع در واحدهای بازاریابی، فروش، صادرات و خرید سعی در عبور از این بحران کرد. احسان عسگری، معاون بازرگانی شرکت ایران یاسا تایر و رابر ، عملکرد این بخش را تشریح کرد.
ابتدا درباره وظایف بخش بازاریابی توضیح دهید.
توجه به رویکرد مطالعات بازار و گروه بندی مشتریان و شناخت نیاز رده های مختلف آنان ، به عنوان اساسی ترین ماموریت واحد بازاریابی تعریف شده است. مطالعات جامع نیاز بازار و مشتریان و پاسخگویی به هنگام با ابزارهایی مانند CRM، شرکت را در دستیابی به اهدافی مانند شناخت روند بازار و فناوری، شناخت رفتار مصرف کننده، مطالعه نقاط قوت و ضعف رقبا و در نهایت دستیابی به بانک جامع اطلاعات که زمینه‌ساز تدوین برنامه‌های راهبردی و تصمیم‌گیری‌های راهبردک است، یاری کرد.

عملکرد شرکت در زمینه فروش چگونه بوده است؟
ایجاد تنوع در طرح‌ها و روش‌های فروش، بهره‌مندی از ابزار و روش‌های غیر حضوری و مجازی، تخصصی کردن فروش به سازمان‌ها و ارگان‌ها و بهره‌مندی از شبکه گسترده فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مهم‌ترین برنامه‌ها و ابزارهای فروش در راستای عبور از بحران رکود و ایجاد رونق نسبی در بازار فروش محصولات شرکت ایران یاسا به‌شمار می‌رود. مهم‌ترین دستاورد سازمان فروش در سال جاری که می توان از آن به عنوان یک رکورد در تاریخ فروش شرکت نام برد، ایجاد تعهد در رسیدن به بودجه فروش سالانه شرکت در پایان آذرماه است.

برنامه صادراتی ایران یاسا چیست؟
کسب عنوان صادرکننده نمونه ملی در چهار سال‌ متوالی به عنوان مهمترین ویژگی صادراتی شرکت ایران یاسا در سطح ملی مطرح است. به‌رغم بحران در خاورمیانه و ضعیف شدن اقتصاد کشورهای منطقه که به عنوان اهداف صادراتی شرکت محسوب می‌شوند، برنامه‌ریزی برای توسعه بازارهای صادراتی به منظورحفظ سهم بازار به عنوان یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های واحد صادرات شرکت تعریف شده است.توسعه بازارهای صادراتی از ۷ به ۱۱ کشور با اضافه شدن بازارهای تاجیکستان، لبنان، عمان و قطر ضمن حفظ و توسعه بازارهای راهبردک افغانستان، پاکستان و عراق صورت گرفته است. حضور در بازارهای پر اهمیت مصر، سودان، کنیا، اوکراین و سوریه شرایطی فراهم آورده که این شرکت بتواند به‌رغم رکود حاکم بر بازارهای جهانی به بودجه و اهداف صادراتی سال جاری تا پایان سال دست یابد. این حقیقت که شرکت ایران یاسا به تنهایی حدود ۶۰ درصد از حجم کل صادرات صنعت لاستیک کشور را به خود اختصاص داده، نشان دهنده ویژگی ممتاز برنامه‌ها و اهداف صادراتی ما است.

در زمینه خرید مواد اولیه با چه مشکلاتی مواجه بوده‌اید؟
تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های موجود در فرآیند تامین مواد اولیه طی سه سال گذشته فضای بسیار دشواری برای شرکت‌های تولیدی وابسته به مواد اولیه و منابع خارجی به‌وجود آورد. سازمان خرید ایران یاسا به منظور تامین به هنگام مواد اولیه و پشتیبانی بدون وقفه خطوط تولید با بهره‌گیری از روش‌های متنوع و به‌ویژه مذاکره مستقیم، موفق شد تمامی نیازهای شرکت به ماشین‌آلات و مواد اولیه را بدون تحمیل هزینه مضاعف تامین کند. ارزیابی و افزایش منابع خرید، تعریف نقطه اقتصادی و بهینه خرید هر یک از مواد، ایجاد رقابت در تامین‌کنندگان داخلی به منظور کاهش قیمت‌های خرید از اساسی‌ترین برنامه‌های تدارکات و خرید داخلی در سال‌جاری بود.