همدلی تمام کارکنان یک اصل اساسی
دنیای اقتصاد-
مشاور پرشیان فولاد در نیروگاه شهید محمد منتظری گفت: در ثبت رکورد تاریخی نیروگاه شهید محمد منتظری دو اتفاق مهم رخ داد ابتدا مهارت نیروی انسانی این نیروگاه به شدت ارتقا یافت که این اتفاق یک نکته بسیار مهم و اساسی است چراکه مهارت نیروی انسانی یکی از اصول اساسی فعالیت در هر مجموعه ای است.

فتح الله لطفی افزود: اتفاق دوم که شاه کلید رکورد بود و موجب شد تا کارها پیش برود همدلی میان همه افراد درگیر در کار بود. لطفی تصریح کرد: پروسه فعالیتی است که دائما در حال انجام است، اما پروژه دائمی نیست و باید توسط کارکنان به خط پایان کشیده شود و به همین دلیل در پروژه تعمیرات اساسی واحد سه همه کارکنان نیروگاه شهید محمد منتظری تصمیم گرفتند که کار را به پایان برسانند و اینطور هم شد. وی به بخش آموزش اشاره کرد و افزود: نباید نقش مهم بخش آموزش در نتیجه نهایی نادیده گرفته شود. این بخش پایه ریزی این رکورد را انجام داده است. مطمئن باشید این کار در آینده ای نزدیک نه تنها سرلوحه نیروگاه های داخلی بلکه تعجب دارندگان نیروگاه های کشورهای همسایه را نیز به دنبال خواهد داشت.مشاور پرشیان فولاد در نیروگاه شهید محمد منتظری تاکید کرد: ۸۰ درصد پرسنل این نیروگاه جوان بوده و اخیرا به استخدام درآمده اند اما در این امتحان بزرگ سربلند بیرون آمده و نشان دادند که کار باید به جوانان سپرده شود.لطفی به گزینش فنی افراد اشاره کرد و گفت: این امتحان نشان داد که گزینش فنی نیروگاه نیز خوب عمل کرده و افراد تحصیل کرده و دارای دانش فنی را به کارگرفته است. وی خاطرنشان کرد: قول می دهم که از این دست رکوردها و از این دست اختراعات و خلاقیت ها با حضور این جوانان در نیروگاه شهید محمد منتظری بیشتر رخ می دهد.

حجم کار چشمگیر بود

مصطفی گرجی سرپرست اداره کنترل کیفی نیروگاه شهید محمد منتظری گفت: حجم کاری که انجام شد بسیار وسیع بود و از زمانی که خط CP از روی توربین ها خارج و پمپ ها وارد شد چیزی حدود ۲۰ روز فرصت داشتیم که نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ پمپ و دامپر را تحویل دهیم. وی افزود: چنین اتفاقی در زمانی محدود، یک اتفاق چشمگیر بوده است و در هیچ کجای این کشور چنین حجم کاری رخ نداده است. همزمان با تحویل ۶۰۰ پمپ و دامپر اینترلاک های واحد را نیز تعمیر می کردیم ما در این مدت زمان اینترلاک هایی را تعمیر کردیم که سال ها بود از مدار خارج بودند و در مدار قرار نداشتند.

مشکلات حاشیه ای به صفر رسید

مدیر حراست نیروگاه شهید محمد منتظری گفت: یک تفاوت اساسی که این اورهال در واحد سه با اورهال های دیگر داشت انتخاب پرسنلی بود که باید برای کار در واحد سه مشغول می شدند. در این گزینش ها، علاوه بر ارزیابی فنی از نظر مسایل جانبی و اخلاقی نیز بررسی می شدند که موجب شد مشکلات حاشیه ای که در تعمیرات قبل وجود داشت در این دوره به صفر برسد.رحیمی به ورود و خروج قطعات اشاره کرد و گفت: تا جایی که امکان داشت ورود و خروج قطعات را بدون طی کردن مراحل عادی که زمانبر بود انجام دادیم تا کار در سریعترین زمان ممکن صورت پذیرد. وی تصریح کرد: نصب دوربین در محوطه توربین و ژنراتور و رصد تصاویر بسیاری از نگرانیها را در زمان این تعمیرات کاهش داد.

هم صرفه اقتصادی؛ هم صرفه زیست محیطی

کارشناس دفتر مهندسی و برنامه ریزی، گفت: با توجه به اهمیت بسیار بالای تعمیرات اساسی، و نقشی که در تداوم تولید می تواند داشته باشد، برنامه ریزی های انجام شده بر محور تولید، قابلیت اطمینان و محیط زیست متمرکز گردید.احمد زارع چاوشی افزود: با تلاش و کوشش شبانه روزی گروههای مختلف کاری، تعمیرات اساسی واحد ۳ نیروگاه شهید محمد منتظری برای اولین بار در ۶۴ روز با موفقیت به اتمام رسید. وی ادامه داد: از اهداف مهم تعمیرات اساسی می توان به افزایش کارایی و بهره وری اشاره کرد.زارع افزود: برای نمونه بعد از این تعمیرات، دمای گاز خروجی از ژانگستروم تا ۱۱۰ درجه کاهش یافت که این کاهش باعثافزایش راندمان واحد تولیدی خواهد شد.

42 هزار ساعت کار تکنسینی و کارشناسی

مدیر امور ابزار دقیق نیروگاه گفت: ۵ نفر کارشناس، ۳۷ نفر تکنسین، ۹ نفر بازنشسته، ۳۵ نفر روز مزد نزدیک به ۳۸ هزار ساعت کار تکنسینی و ۴ هزار ساعت کار کارشناسی انجام شده تا واحد سه برای تعمیرات اساسی آماده باشد. محمد قانعی تصریح کرد: این میزان کار البته نسبت به گذشته ۵ درصد کار کارشناسی کمتر و ۲۰ درصد فعالیت تکنسینی کمتری داشته است چراکه صداقت کاری و دانش و پشتکار تیم موجود مثال زدنی بود و همکاری گروهی توانست پروژه را رو به جلو براند.وی اظهار کرد: ۱۲ پروژه بهینه سازی، ۸ پروژه اصلی و ۴ پروژه متوسط و ۱۰ مورد بهینه سازی برای واحد سه انجام گرفته است.سرپرست ابزار دقیق نیروگاه خاطرنشان کرد: ۵ هزار متر کابل خشک نیز در جریان عملیات تعمیرات اساسی تعویض شد.

می توانست حوادث انسانی بسیاری داشته باشد

رییس گروه پشتیبانی فاز 1 نیروگاه گفت: واحد سه که برای اورهال متوقف و از مدار خارج شد ابتدا نیازمند 140 صفحه جزوه بود که تهیه شد و 300 نفر در واحد در حال کار بودند که 150 نفر از آنها اصلا با اسمی به نام واحد آشنایی نداشتند و قطعا عده ای دیگر CPM و کامیشینگ ها را نمی شناختند این در حالی بود که کار باید از 85 روز به 65 روز تقلیل می یافت.سعید طاهری افزود: این مدل فعالیت می توانست حوادث انسانی بسیاری داشته باشد. اما چک کردن مداوم واحد، بررسی فعالیت ها به صورت مداوم و افزایش حساسیت کار خوشبختانه برای 160 نفر نیروی مستقیم درگیر در کار مشکلی ایجاد نکرد.