پروژه اکواریوم بزرگ اصفهان
جاذبه های تاریخی اصفهان شاید به تنهایی پاسخگوی علاقمندی گردشگران برای ورود به اصفهان نباشند. در این میان جای خالی نقاط گردشگری مدرن و جدید در این سرزمین به خوبی احساس می شود؛ درک این کمبود از سوی شهرداری اصفهان باعث شده تا در دل شهری که زاینده رودش دیگر توان جوشش ندارد مجموعه آکواریومی بزرگ و به روز را با مشارکت بخش خصوصی در منطقه تفریحی ناژوان پیش بینی کنند و پای یک سرمایه گذار خارجی از کشور ترکیه را به این پروژه بکشاند. معرفی یک پروژه با مشارکت شهرداری اصفهان و شرکت اوشن آکواریوم بهانه ای بود برای گفتگو با مهندس رضا امیرپور مدیر دفتر ایران شرکت اوشن اکواریوم شد

دنیای اقتصاد: به چه منظوری اصفهان یک مکان مناسب برای انجام پروژه آکواریوم بزرگ در کشور از سوی شرکت اوشن آکواریوم و سرمایه گذاری در آن انتخاب شد؟
شرکت اوشن آکواریوم به عنوان مجری تونل آکواریوم و مجموعه آکواریوم های بزرگ در کشور ترکیه و کشورهای منطقه از سال ۸۶ جای خالی بازار ایران در حوزه گردشگری و پروژه های مرتبط با حوزه کاری این شرکت را احساس کرد و با نگاه جدی تر به حوزه مارکتینگ و بازاریابی وارد بازار ایران شد و با شرکت در نمایشگاه های گردشگری با بازارهای ایران آشنایی بیشتری پیدا کرد و پس از انجام مذاکراتی با بخشهای خصوصی، نیمه دولتی و دولتی و با توجه به سیاستها و تجربه مارکتینیگ ترکیه، با شهرداری ها وارد مذاکره شد. چرا که شهرداری ها به عنوان نهادهای متولی گردشگری در دنیا جایگاه اول را دارند و به عنوان یک شریک خوب محسوب می شوند.
ایران شهرهای گردشگری بسیاری مانند اصفهان، مشهد، شیراز، یزد و ... دارد و با بررسی های که انجام شد اصفهان در کشور به عنوان یک مرکز گردشگری قابل قبول با یک کارنامه خوب و یک برند در سطح کشور و جهان برگزیده شد. در دیدار با شهردار اصفهان و تمایل این نهاد برای انجام پروژه آکواریوم بزرگ و با گذشت حدود هفت ماه مذاکره، سرانجام توافق برای انجام این پروژه به صورت مشارکتی در اصفهان انجام گرفت و پاییز 92 کلنگ خاکبرداری آن به زمین زده شد و در بهمن ماه امسال نیز به بهره برداری می رسد.

دنیای اقتصاد: حجم سرمایه گذاری و نحوه مشارکت تان با شهرداری در پروژه مجموعه آکواریوم بزرگ به چه میزانی است؟
این پروژه با مشارکت ۵۰ درصد سهم آورده شهرداری و ۵۰ درصد نیز سهم آورده شرکت اوشن ترکیه به توافق انجامید ضمن اینکه شهرداری اصفهان زمین و مجوزها را به عنوان آورده و ما نیز دانش و تکنولوژی را روی میز گذاشتیم. البته در مقوله تکنولوژی، شهرداری نیز بخشی از تجهیزات را به عنوان سرمایه متقبل شده است. حدود سه و نیم میلیون دلار آورده شرکت اوشن آکواریوم است که در پروژه آکواریوم بزرگ اصفهان هزینه شده است.

دنیای اقتصاد: شرکت اوشن آکواریوم بجز پروژه اصفهان در چه پروژه هایی مشارکت و سرمایه گذاری نموده است
شرکت اوشن آکواریوم یکی از با سابقه ترین و بزرگترین شرکت های جهان در زمینه طراحی، معماری، محاسبات فنی ،ساخت و بهره برداری محل های نگهداری و نمایش حیوانات زنده (آکواریوم، باغ وحش ،باغ خزندگان،پروژه های تلفیقی و ...) با بهره گیری از با تجربه ترین مهندسان،مشاوران و معماران متخصص از ابتدا تا افتتاح و بهره برداری پروژه می باشد. مهمترین پروژه های اجرا شده این شرکت در کشور ترکیه شامل آکواریوم آنتالیا که بزرگ ترین تونل آکواریوم دنیا ست و آکواریوم مجتمع آکواوگا، که بزرگترین تونل آکواریوم در مراکز خرید دنیا در شهر آنکارا می باشد. ضمن اینکه باغ وحش اسکی شهیر، با مساحت ۸۰۰۰۰ متر مربع، آکواریوم اسکی شهیر با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده، تونل آکواریوم بمبئی در هندو تونل آکواریوم اربیل عراق از جمله پروژه های در حال ساخت این شرکت می باشد.

دنیای اقتصاد: به چه میزان از توان شرکتهای اصفهانی در انجام این پروژه استفاده شده است؟
در حوزه های فنی به غیر از بخش آکواریوم که بسیار بخش تخصصی است تماما توسط پیمانکاران ایرانی انجام می گیرد و این بخش نیز، نه به علت اینکه دانش فنی ایرانی امکان اجرای آن را ندارد بلکه به این دلیل که تا کنون چنین پروژه ای در ایران اتفاق نیافتاده و بومی سازی نشده است از توان مهندسان ترک استفاده شده است.
در حال حاضر هفت نفر تکنسین و کارشناس از کشور ترکیه برای انجام این پروژه مشغول به کار هستند که تا دو ماه آینده این تعداد به مرز 25 نفر خواهد رسید. این پروژه در مجموع با چهار پیمانکار داخلی که هر کدام 20 تا 25 نفر نیرو به صورت موقت و دائم دارند منجر به ایجاد اشتغال حدود 100 نفر پرسنل ایرانی شده است و شاید دهها مجموعه دیگر نیز به صورت غیر مستقیم در راستای این پروژه در حال کار باشند علاوه بر اینکه بسیاری از مواد و تجهیزات را از خود اصفهان تهیه می کنیم.

دنیای اقتصاد: مساحت زیر بنایی این پروژه و بخشهای جانبی آکواریوم بزرگ اصفهان چیست؟
پروژه آکواریوم بزرگ اصفهان با حدود سه هزار و ۵۰۰ متر مربع زیر بنا در یک مساحت هشت هزار متر مربعی قرار دارد که در این مجموعه آکواریوم؛ انواع آکواریومهای آب شور، شیرین و گونه های مختلف از پنج قاره جهان در نظر گرفته شده است.
آکواریوم ها ابعادشان از 4 الی 5 متر تا 10 متر طراحی شده که به صورت فلت قرار دارند، سیلندر آکواریومهایی، داریم که انواع گونه های مارها و گونه های زیبایی را از سراسر جهان به صورت مدون و استوانه ای به معرض نمایش می گذارد. قرار است دو آکواریوم بزرگ لمسی در این مجموعه تعبیه شود که بازدیدکننده در حین بازدید از دست زدن به گونه ها و ستاره های دریایی لذت ببرد.

یک تونل آکواریوم بزرگ با مجموعه یک میلیون و دویست هزار لیتر آب در یک تانک به طول حدود 30 متر طراحی شده که زمانی که بازدید کننده از زیر این تونل عبور می کند گویا در زیر اقیانوس قرار دارد که کوسه ماهیها و سفره ماهی ها و ماهیهای گروهی از کنار و بالای سرشان رد می شوند و حس خوبی به بازدید کننده القا می کند. در این مجموعه آکواریوم فروشگاهی تهیه شده که بازدیده کننده هدایای مرتبطی را به رسم یادبود خریداری کند، کافی شاپی با منظره تونل آکواریوم و بخش عکسهای یادگاری از دیگر بخشهای در نظر گرفته شده است. توجه کنیم که آکواریوم اصفهان در دل کویر ایجاد شده است و این خود انحصاری را به وجود می آورد که می توان یک اقیانوس بزرگ را در دل کویر مشاهده کرد.

دنیای اقتصاد: پیش بینی شما ازمیزان بازگشت سرمایه چقدر است؟ و در مدت چند سال این بازگشت سرمایه اتفاق می افتد؟
با کار کارشناسی و مطالعاتی که داشتیم امیدواریم این بازگشت سرمایه، در یک بازه زمانی ۵ ساله که به عنوان بهره بردار در این مجموعه حضور داریم در مدت ۵/ ۲ تا ۳ سال سرمایه گذاری اولیه مستهلک و حدود ۲ تا ۲.۵ سال بعد بازه سودآوری ما خواهد بود.
البته هدف از این پروژه دید تجاری نبوده است و به عنوان یک سابقه کاری به آن نگاه شده است. شاید در اصل برای ما سودآور نباشد و هیچ منطقی این گونه سرمایه گذاری را نپذیرد. برای شرکتی که 20 سال سابقه در حوزه آکواریومهای بزرگ در سطح دنیا دارد.

دنیای اقتصاد:بحث حمل و نقل و انتقال این آبزیان، و نگهداری آکواریوم بعد از بهره برداری به نظر کار دشوار و پیچیده ای می باشد، این کار به چه صورتی انجام می شود؟
در اصفهان شرکت ما علاوه بر قرارداد سرمایه گذاری آکواریوم بزرگ، قرارداد اجرا و پیمانکاری باغ موزه خزندگان نیز با شهرداری منعقد شده است که هر دو پروژه همزمان به بهره برداری خواهد رسید.
در هر دو این پروژه ها در یک بازه زمانی 6 ماه تا یکساله نیروهای متخصص داخلی به کار گرفته می شوند و اطلاعات متخصصین ما به آنها انتقال داده می شود به طوری که بعد از یکسال قابلیت نگهداری این مجموعه توسط کارشناسان بومی اصفهان انجام گیرد. گونه های متعدد و متفاوت آبزیان و خزندگان از سراسر دنیا از طریق هوایی به این محل منتقل می شوند. ما تمام سعی خود را کرده ایم که به خصوص در بخش خزندگان هر موجود را در شرایط مطابق با اقلیم جغرافیایی خود نگهداری و ارائه نماییم.

پروژه مشارکتی آکواریوم در یک نگاه
پروژه آکواریوم بزرگ اصفهان یک پروژه بی نظیر در سراسر کشور است که با مشارکت و همراهی شرکت اوشن آکواریوم ترکیه در بهمن ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. این پروژه، با مشارکت ۵۰ درصد سهم آورده شهرداری اصفهان و ۵۰ درصد سهم آورده شرکت اوشن ترکیه به توافق انجامید. ضمن اینکه شهرداری اصفهان زمین و مجوزها را به عنوان آورده و اوشن آکواریوم، دانش و تکنولوژی را روی میز مذاکره قرار دادند. البته در مقوله تکنولوژی، شهرداری اصفهان بخشی از تجهیزات را نیز به عنوان سرمایه متقبل شده است. حدود سه و نیم میلیون دلار آورده شرکت اوشن آکواریوم است که در پروژه آکواریوم بزرگ اصفهان هزینه شده است