ارتباط  تئوریسین‎ها با تکنسین‏ها

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- نخستین تفاهم‏نامه آموزشی، پژوهشی و مشاوره‎ای خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با دانشگاه پیام نور این استان با هدف پر کردن خلأ ارتباطی دانشگاه و صنعت منعقد شد.

گذر مسیر توسعه از دانشگاه

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در آیین انعقاد این تفاهم‏نامه آموزشی، پژوهشی و مشاوره‏ای که در دانشگاه پیام نور مشهد برگزار شد، با اشاره به خلأ موجود در زمینه ارتباط بین دانشگاه و صنعت، ارتباط بین دانشگاه و فارغ‎التحصیلان را به ارتباط بین کارخانه و محصول تولیدی آن تشبیه کرد و گفت: کارخانجات پس از تولید محصول با آن ارتباطی ندارند و آن را رصد نمی‏کنند؛ ارتباط دانشگاه با فارغ‏التحصیلان خود نیز به همین صورت است و دانشگاه بعد از فارغ‏التحصیل شدن دانشجویان ارتباطی با آن‏ها ندارد.

سیدحسن حسینی سهم اندک پژوهش در بودجه‏های ملی کشور را مایه تأسف دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برنامه ششم توسعه در حال بررسی و تصویب است، خواستار افزایش این سهم هستیم.رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه برای ورود به دانشگاه‎ها آمادگی داریم، تصریح کرد: دانشگاه‏ها نیز باید به محیط کارخانه‎ای و صنعتی ورود پیدا کنند و انتظار داریم دانشگاه‏ در مباحث فنی به کمک صنعت بیایند و در سال‏های آینده به خودکفایی علمی برسیم.

حسینی در بخشی از سخنان خود تعدد مراکز آموزشی و دانشگاه‏های کشور را از یک طرف نشانه تسهیل در شرایط تحصیل دانست و افزود: اما از طرفی این نگرانی نیز وجود دارد که کیفیت آموزش‏ها کاهش یافته است. نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه مسیر توسعه یک کشور تنها از راه دانشگاه می‏گذرد، عنوان کرد: صنعتی که بر دانش متکی نباشد، موفق نخواهد شد. حسینی همگام نبودن تکنولوژی‏های کشور را با دانش روز از دلایل عقب‏ماندگی تولیدات برشمرد و اظهار کرد: برای مثال زمانی صنعت نساجی ما در دنیا حرفی برای گفتن داشت اما امروز عقب مانده‏ایم.

خلأ ارتباطی دانشگاه و صنعت

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به خلأ ارتباط بین دانشگاه و صنعت، خاطرنشان کرد: امروز همه از این خلأ که باعث فرار مغزها و آسیب به جامعه شده است، رنج می‏بریم.محمدعلی داوریار با بیان اینکه با انعقاد این تفاهم‏نامه با خانه صنعت استان بنا داریم این خلأ ارتباطی را از بین ببریم، تفاهم‏نامه مذکور را در راستای ایجاد ارتباط بین تئوریسین‏ها و تکنسین‏ها دانست. رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی درباره چشم‎انداز یک‌ساله این تفاهم‏نامه، تصریح کرد: باید حضور تعداد زیاد فارغ‏التحصیلان را که ممکن است، تهدید باشد، به فرصت تبدیل کنیم و انعقاد این تفاهم‏نامه گام مثبتی در این زمینه است؛ صاحبان صنایع به فارغ‏التحصیلان دانشگاهی اعتماد نمی‏کنند و امیدواریم سال آینده بی‏اعتمادی بین دانشگاه و صنعت کمرنگ شده باشد؛ همچنین امیدواریم حضور بزرگان صنعت را نیز با رعایت قوانین و مقررات برای تحصیل در دانشگاه داشته باشیم.

مهارت علمی و علم مهارتی

حسن اسفندمز، معاون دانشگاه پیام نور کشور نیز انعقاد این تفاهم‏نامه را آغازی برای کسب مهارت علمی و علم مهارتی دانست و در ادامه گزارشی از وضعیت دانشگاه پیام نور ارائه کرد. رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این مراسم، دانش‏بنیان شدن محصولات واحدهای صنعتی را از اولویت‏های سال جاری برشمرد و افزود: این امر تنها از طریق ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت محقق می‏شود.

محمدرضا افشین ادامه داد: با وجود زیرساخت‌های مناسب آموزشی در بخش سخت‎افزاری و نرم‎افزاری دانشگاه‌ها می‌توان با ایجاد تعامل بین این مراکز و بخش صنعت تا حد زیادی به کاهش هزینه‌ها در واحدهای صنعتی مربوطه کمک کرد. لزوم حفظ ارتباط با دانشگاه‎های خارجی برای دانش‌بنیان شدن محصولات، ارائه رشته‏های دانشگاهی منطبق با نیاز صنعت، درنظرگرفتن سهمیه‏ صنعت برای ورود به دانشگاه و ... از نکاتی بود که در پایان این جلسه توسط تعدادی از فعالان اقتصادی مطرح شد. براساس این تفاهم‎نامه با همکاری دانشگاه پیام نور دوره‏های کارشناسی‌ارشد و دکترا و همچنین دوره‎‏های کوتاه‌مدت مدیریت برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان برگزار خواهد شد.

ارتباط تئوریسین‎ها با تکنسین‏ها

ارتباط تئوریسین‎ها با تکنسین‏ها