سال وزن‌کشی سیاسی
نیلوفر منصوریان یک سال تا انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، اما زنگ‌های آغاز آن مدت‌ها است که از سوی دو اردوگاه اصلاح‌طلبان‌ و اصولگرایان به صدا درآمده است. حتی پیش از آنکه وزارت کشور در اواخر دی ماه زنگ آغاز انتخابات را در نشست تخصصی با معاونان سیاسی، امنیتی استانداری‌های سراسر کشور به صدا در‌آورد، رسیدن به وحدت شاکله اصلی تلاش‌های جریان‌های سیاسی را در یک سال باقی مانده تا برگزاری انتخابات تشکیل می‌دهد. برگزاری نشست‌های چند‌جانبه میان احزاب هر دو اردوگاه تنها بخش کوچکی از تلاش‌های آنها برای رسیدن به وحدت جهت ارائه لیست مشترکی در انتخابات مجلس دهم و به دست آوردن اکثریت کرسی‌های مجلس شورای اسلامی است.
از این رو فضای سیاسی سال آینده تحت تاثیر انتخابات مجلس دهم از یک سو و انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی دیگر است.
انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی‌ بعد از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، تاثیرگذارترین انتخابات در سرنوشت سیاسی کشور است. از همین رو گروه‌های سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و انتخاب حسن روحانی فعالیت خود را برای به دست گرفتن مجلس دهم آغاز کردند، فعالیتی که با نزدیک شدن به 7 اسفند سال 94، هر روز جدی‌تر می‌شود.
در این میان جنس دغدغه‌های اصلاح‌طلبان‌ و اصولگرایان برای به دست آوردن اکثریت کرسی‌های مجلس دهم با یکدیگر متفاوت است. اگر تا سال ۹۲ این اصلاح‌طلبان بودند که در اندیشه رسیدن به وحدتی دوباره بودند حالا این اصولگرایان هستند که خواب رسیدن به وحدت را می‌بینند. انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و جمع شدن اصلاح‌طلبان‌ زیر یک سقف و در نهایت حمایت از حسن روحانی آغاز فعالیت آنها برای رسیدن به مجلس دهم بود. همایش سراسری اصلاح‌طلبان‌ در دی‌ماه سال جاری هر چند اولین همایش بزرگ آنها پس از ۶ سال بود اما یک پیام بزرگ برای اصولگرایان داشت. پیامی مبنی بر اینکه اگر برای رسیدن به وحدت تلاش نکنند یک بار دیگر شکست می‌خورند و مجلس دهم را نیز همانند ریاست جمهوری از دست خواهند داد.
از این رو این روزها مدام زمزمه می‌کنند که به وحدت رسیده‌اند و اردوگاه اصولگرایی در انتخابات آینده یک صدا خواهد داشت.
در واقع با روی کار ‌آمدن دولت احمدی‌نژاد و فعال شدن جبهه پایداری‌، برخی از چهره‌های شاخص اصولگرا به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شده‌اند. از آن سو اما اصولگرایان با وجود همه تلاش‌های مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی هنوز نتوانسته‌اند به اجماع برسند. به گفته برخی صاحب نظران اکنون نیز با خلأ شخصیتی مانند آیت‌الله مهدوی کنی این اختلافات درون اصولگرایان باقی مانده است.
در این میان تلاش اصلاح‌طلبان‌ برای توافق با اصولگرایان معتدل هم می‌تواند یکی از گام‌های مهم آنها برای ورود به مجلس دهم باشد. خبری که چند روز پیش محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد و حتی از احتمال ارائه لیست مشترک میان اصلاح‌طلبان و ناطق نوری خبر داد.
به اعتقاد برخی نیز این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان‌ و اعتدالگرایان، ارائه لیست مشترک را بهترین راه برای کسب پیروزی در انتخابات آینده مجلس تلقی کرده و از همین حربه نیز برای پیروزی در برابر اصولگرایان استفاده کنند.
اما انتخابات مجلس دهم تنها رویداد سال آینده به‌عنوان مهم‌ترین مساله سیاسی در سال 94 نیست. اصلاح‌طلبان‌ و اصولگرایان انتخابات مجلس خبرگان رهبری را نیز پیش رو دارند. انتخاباتی که وزن سیاسی کشور را در سال 94 بیش از پیش مشخص خواهد کرد.