تعامل با دانشگاه‌ها و بدنه تخصصی شهرداری

کمیل قیدرلو

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی مدیریت، اجتماعی و اقتصادی مرکز

نهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری مدیریت شهری با دستاوردهای قابل توجهی در محورهای تخصصی این معاونت پژوهشی همراه شد؛ هدفی که تحقق آن جز با آسیب شناسی تجارب پیشین معاونت در جشنواره‌های پیشین، برنامه‌ریزی و تعامل با حوزه‌های تخصصی مختلف در دانشگاه ‌های مادر کشور و همچنین با بدنه تخصصی در شهرداری تهران محقق نمی‌شد. در جشنواره نهم ۶ محور تخصصی برنامه‌ریزی اجتماعی و فرهنگ شهری؛ ایثار و مقاومت و ارتقاء فرهنگ شهروندی؛ مدیریت و توسعه منابع انسانی ؛مالی و اقتصاد شهری و شهر و سبک زندگی بخش عمده‌ای از آثار رسیده به جشنواره را به خود اختصاص داد.

این آثار زیرنظر چهار مدیریت تخصصی این معاونت توسط هیات داوران مجزا (تشکیل یافته از استادان محترم دانشگاه و افراد صاحبنظر خبره) در هر محور تخصصی در دو مرحله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. تجربه اندوخته شده این معاونت در جشنواره‌های پیشین، در افزایش دقت و وسواس در انتخاب آثار برگزیده بازتاب یافت. درنتیجه آثاری به عنوان منتخب انتخاب شدند که توانستند در جلسه فنی انتخاب آثار شایسته کسب جایزه تهران، توسط روسای کمیته‌های داوری نتیجه رضایتبخشی را رقم زنند. به این ترتیب از سه اثر منتخب جشنواره در بخش بین‌الملل، دو اثر(یک پایان نامه و یک کتاب)، در بخش داخلی دو اثر از پنج اثر برگزیده جشنواره(یک مقاله و یک کتاب) و همچنین انتخاب معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به عنوان برترین معاونت در پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری در کارنامه محورهای تخصصی معاونت به ثبت رسید.علاوه بر این، مجموعه کتاب ۷ جلدی منشور فقه مدیریت شهری که از تجارب منحصر به فرد در حوزه مطالعات مدیریت شهری محسوب می‌شود، در این جشنواره رونمایی شد؛ اثری که در قالب همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و بنیاد پژوهش‌های قرآنی شکل گرفته است و می‌تواند پایه گذار گفتمان نوینی در فضای مطالعات شهری و نحوه اداره شهرهای کشور باشد.

آنچه در این مرحله اهمیت دارد، اجرای گام‌های مکمل فنی برای دستیابی به اهداف کلیدی جشنواره است. این مرحله‌ اهمیت بیشتری نسبت به مراحل پیشین دارد و آن تکمیل چرخه «مدیریت پژوهش» با استفاده از تحلیل محتوای آثار جمع آوری شده در هر یک محورهای تخصصی در این معاونت است تا به این صورت دغدغه شهردار محترم تهران درخصوص اینکه «پژوهش‌ها را برای آرشیوسازی» نمی‌خواهیم، محقق شود. در این مرحله ضمن دسته بندی آثار، تحلیل محتوا، شناسایی پژوهشگران کلیدی، جریان‌شناسی تمرکز محققان داخل و خارج از کشور در انتخاب و برخورد با مسائل اصلی شهرها، استحصال رویکردهای نوین برای کمک به بهبود پروژه‌های پژوهشی در دست اجرای مدیریت‌های تخصصی در معاونت، تدقیق عنوان‌های دارای اولویت برای طیف گسترده فعالیت‌های پژوهشی معاونت(در حوزه ترجمه کتاب، حمایت از پایان نامه‌ها و تالیف گزارش‌های تخصصی و مدیریتی)، بخشی از گام‌های مرحله پس از برگزاری جشنواره را تشکیل می‌دهند؛ گام‌هایی که بخش مهمی از نقشه پژوهش معاونت در یکسال آینده را متاثر خواهد کرد.