هدف گذاری فولاد مبارکه برای صادرات  5/1 میلیون تن انواع محصولات فولادی به بازارهای جهانی
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: این شرکت با تولید 50 درصد فولاد کشور، بزرگترین تولید کننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه است و با ظرفیت تولید سالیانه 12 میلیون تن آهن اسفنجی بزرگترین شرکت تولید کننده آهن اسفنجی در جهان است. شرکت فولاد مبارکه شامل مجتمع فولاد مبارکه، مجتمع فولاد سازی و نورد پیوسته سبا در شهرستان لنجان و مجتمع فولاد هرمزگان در بندرعباس سالیانه 5/7 میلیون تن تختال، کلاف گرم، کلاف سرد، کلاف گالوانیزه، کلاف ورق رنگی و کلاف ورق قلع اندود تولید می‌کند . سبحانی تصریح کرد: این شرکت دومین شرکتی است که در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است. در حال حاضر حدود 2300 تامین کننده کالا و خدمات در زنجیره تأمین شرکت فعال هستند و محصولات تولیدی این مجموعه بزرگ صنعتی به صورت مستقیم حدود 1000 کارخانه و کارگاه و به صورت غیر مستقیم بالغ بر 3000 کارخانه و کارگاه را تغذیه می‌کند.
مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در خصوص آثار اشتغالزایی شرکت خاطرنشان کرد: این شرکت توانسته در ظرفیت فعلی در مجتمع مبارکه ۱۴۹۰۰ شغل مستقیم و بیش از ۲۹۰ هزار فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد کند و در مجتمع فولادسازی و نورد پیوسته سبا نیز ۹۱۳ شغل مستقیم و حدود ۱۹۰۰۰ فرصت شغلی غیر مستقیم و در مجتمع فولاد هرمزگان قریب به ۱۲۰۰ اشتغال مستقیم و حدود ۲۵۰۰۰ فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد کند که بدین ترتیب جمع کل اشتغال مستقیم و غیر مستقیم گروه فولاد مبارکه اصفهان اکنون بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر است.


حضور در بازارهای جهانی مرهون
مشتری مداری
وی در خصوص جایگاه محصولات فولاد مبارکه از نظر کیفی برای عرضه به بازارهای جهانی افزود: محصولات فولاد مبارکه اصفهان به لحاظ کیفی با بالاترین استاندارهای بین‌المللی تولید می‌شود خوشبختانه فولاد مبارکه در همین شرایط سخت رقابتی و با وجود تحریم‌های بین المللی تکیه بر دانش نیروهای متعهد و کار آزموده و بهره گیری از تجهیزات مدرن توانسته ضمن حفظ کمیت و کیفیت محصولات تولیدی در بالاترین سطح و تأمین بخش عمده‌ای از نیاز صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی در سال 92 بیش از یک میلیون تن محصولات فولادی خود را به اقصی نقاط جهان صادر کند و بازارهای مهمی را در اروپا، جنوب شرق آسیا، منطقه خاورمیانه و کشورهای جنوب خلیج فارس تصرف کند.
به گفته سبحانی، بدیهی است حضور موفقیت آمیز فولاد مبارکه در بازارهای جهانی مرهون کیفیت بالا و رعایت استاندارهای بین‌المللی مورد در خواست مشتریان بوده است و مشتری مداری و تولید براساس نیاز مشتری از اصول کار این شرکت می‌باشد.
وی درخصوص ویژگی ورق‌های تولیدی در این شرکت افزود: بخش عمده‌ای از ورقهای تولیدی در کارخانه‌های فولادسازی محصولات نیمه نهایی هستند که خود به عنوان مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی و صنعتی پایین دست مثل صنایع خودروسازی، سازندگان لوله‌و پروفیل و لوازم خانگی مصرف می‌شود و به دلیل تنوع کیفیت و ابعاد و خواص فیزیکی در هر یک از این مصارف، تولید باید بر اساس سفارش مشتری و با رعایت مشخصات فنی و استاندارد مورد نظر مشتری انجام شود و توانمندی فولاد مبارکه در اجابت این خواسته مشتری باعث شده که نام شرکت فولاد مبارکه از اعتبار خاصی بین خریداران خارجی که معمولا از کشورهای دیگر هم کالا می‌خرند برخوردار باشد.
بویژه برای تولید کنندگان محصولات با برندهای جهانی که حاضر نیستند با خرید ورق‌های ارزان نامرغوب آبرو و اعتبار تجاری خود را خدشه دار کنند، خرید ورق از تولیدکنندگان معتبر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و عمده مشتریان خارجی فولاد مبارکه از این دست تولیدکنندگان هستند و فولاد مبارکه مفتخر است که در همین شرایط سخت رقابتی و مشکلاتی که در اثر تحریم‌های بین المللی بر سر راه تولید و صادرات قرار دارد، توانسته ضمن مدیریت بازار داخل در بازارهای صادراتی نیز با وجود رقبای قدرتمند خارجی اعتبار و جایگاه ویژه‌ای را برای محصولات تولیدی خود کسب کند و بر پایه همین اعتبار بین المللی برای سال ۹۳ صادرات ۵/۱ میلیون تن را هدف گذاری کرده است.


رقابت پذیری محصولات مبارکه با تولیدات مشابه خارجی
مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان از اتحادیه اروپا ، چین و هند به عنوان برخی از بزرگترین رقبای فولاد مبارکه یاد کرد و در همین رابطه اظهار داشت: بزرگترین رقبای فولاد مبارکه اصفهان دقیقاً در همان کشورهائی هستند که هم اکنون استقبال قابل توجهی نسبت به خرید محصولات کیفی فولاد مبارکه از خود نشان می‌دهند و اینکه شرکت فولاد مبارکه میتواند محصولات خود را علیرغم بعد مسافت و افزایش هزینه حمل به این کشورها بفروشد نشانه رقابت پذیری محصولات ما محسوب می‌شود. وی با تاکید بر مزیتهای موجود در کشور برای توسعه صنعت فولاد تصریح کرد: صنعت فولاد می‌تواند جایگزین خوبی برای صادارت نفت باشد، ضمن اینکه دولت هم می‌تواند در این زمینه نقش مؤثری داشته باشد که در دولت تدبیر و امید و در بسته خروج از رکود روی صادرات غیر نفتی تاکید شده است، لذا دولت می‌تواند در راستای کاهش مشکلات و محدودیت‌های موجود بر سر راه صادرات بستر توسعه صنعت فولاد با هدف توسعه صادرات را هموار سازد.
ضرورت افزایش مشوق‌های صادراتی در توسعه صادرات غیرنفتی
سبحانی از مناسب نبودن ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و بنادر و اسکله‌ها به عنوان اصلی ترین گلوگاه‌های صادرات نام برد و گفت البته صادرات در حجمی که فولاد مبارکه انجام میدهد با توجه به مشکلات و محدودیت‌های بین المللی برای نقل و انتقال پول ریسک‌ها و محدودیت‌ها و موانعی دارد ولی مشکلات داخلی هم که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته بصورت گلوگاه مانع توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی می‌شود که توسعه نیافتن راه آهن و اسکله‌های بارگیری و محدودیت در اسکله‌‌ها برای پهلودهی کشتی‌ و بارگیری محصولات صادراتی و تحمیل هزینه تاخیر کشتی‌ها (دموراژ) به صادر کننده از جمله این محدودیت‌ها می‌باشد. علاوه بر این، افزایش مشوق‌های صادراتی نظیر حذف انواع معافیت و عوارض از محصولات صادراتی می‌تواند در توسعه صادرات غیر نفتی بویژه محصولات فولادی موثر باشد.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نامگذاری روز ملی صادرات گفت: روز ملی صادرات می‌تواند گام اول برای اهمیت دادن به بخش صادرات باشد، اما نباید به صرف یک جشن یا یک روز در تقویم و برگزاری مراسم اکتفا کرد ، بلکه باید در عمل محدودیت‌ها و مشکلات صادر کنندگان را شناسایی و برای رفع آن‌ها به ویژه آن بخش‌هایی که در حیطه مسئولیت بنگاه‌های اقتصادی نیست و بایستی توسط دولت و دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گیرد، اقدام شود.
ثبات مقررات حاکم بر کالای صادراتی در زمان تحویل کالا
مدیر عامل فولاد مبارکه تصریح کرد: به منظور نشان دادن توجه و اهمیت صادرات و برای شروع خیلی خوب است که یک روز در سال آنهائی که توان و امکان صادرات دارند دور هم جمع شوند و شرکت‌هائی که صادراتشان نسبت به سال قبل رشد داشته است ، معرفی و مورد تشویق قرار کیرند ولی تسخیر بازارهای صادراتی بخصوص برای کالاهای صنعتی ساخت داخل مستلزم برنامه ریزی برای تولید کیفی و اطمینان از ثبات مقررات و قوانین پولی و صادراتی است. برای نمونه ما در فولاد مبارکه برای اینکه بتوانیم محصول صادراتی تولید کنیم ابتدا یک شعار تعریف کردیم و گفتیم «تولید کیفی با نگرش توسعه بازارهای صادراتی» یعنی با این نگاه که باید خودمان را وارد بازارهای جهانی بکنیم تولید کنیم، کیفیت را باید اصل قرار بدهیم . در ادامه برای اینکه تولید کیفی با هدف صادرات داشته باشیم باید از قبل سفارش تولید بگیریم و در نتیجه باید از ثبات مقررات حاکم بر کالای صادراتی در زمان تحویل کالا مطمئن باشیم و مانعی سر راه انجام تعهداتمان به مشتری وجود نداشته باشد.
بعبارت دیگر اگر شرکتی برای صادرات یک میلیون تن فولاد برنامه ریزی می‌کند ، باید بتواند با اطمینان سفارش بگیرد و تولید کند و به موقع تحویل دهد تا اعتبار لازم را بدست آورد و تغییرات شرایط اقتصادی داخلی نباید مانع و محدودیتی برای ایفای تعهدات صادراتی ایجاد کند.
وی در خصوص چشم انداز صادراتی فولاد مبارکه گفت: بعد از هدف‌گذاری که در سال 92 انجام دادیم ، قرار گذاشتیم که باید خودمان را به بازارهای جهانی وصل کنیم، در راستای همین سیاست نقشه راه را بدین گونه ترسیم کردیم که برای رسیدن به این هدف طبعاً بخشی از کار، بازاریابی و شناسایی بازارها و مشتریان بالقوه وگرفتن سفارش است و بخش مهمتر از آن تولید براساس نیاز مشتری در حد استاندارد قابل قبول مشتری و تحویل بموقع کالا به مشتری است و مطمئن بودیم که این مهم به دست فولاد مردانی که در فولاد مبارکه شاغل هستند به خوبی اتفاق می‌افتد که خوشبختانه سال 92 به همه اهداف رسیدیم و انشاالله در سال 93 هم به هدف یک و نیم میلیون تن دست پیدا خواهیم کرد.
نکته قابل ذکر اینکه فولاد مبارکه توانسته با عملکردی که داشته این اطمینان را به خریداران و مشتریان خارجی خود بدهد که کالا را مطابق با درخواست وسفارش و منطبق با استاندارد مورد انتظار دریافت کنند که این موضوع برای مشتریان خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.
سبحانی در خصوص اینکه نگاه کشورهای دیگر به محصول ایران چیست و شما چه حسی دارید از اینکه محصول ایران با دنیا رقابت می‌کند، خاطرنشان کرد: محصولات فولاد مبارکه به دلیل کیفیت محصولات و تعهد این شرکت در برنامه‌های زمانی و زمان تحویل محصول سفارش داده شده، طرفداران زیادی را دارد ، البته بحث تحریم‌ها و محدودیتهای موجود در این زمینه قدری کار را سخت می‌کند ولی غیر ممکن نیست. به لحاظ کیفیت موجود و رعایت استانداردهای لازم در حین فرآیند تولید، اسم فولاد مبارکه به عنوان یک برند برای مصرف‌کنندگان در اروپا ، خاورمیانه و خاور دور جا افتاده است تا جائیکه حتی بعضاً از نام فولاد مبارکه سوء استفاده می‌کنند و بر روی محصولات خود برچسب فولاد مبارکه را می‌ چسبانند از این رو ما اطلاع رسانی کردیم که تولید کنندگان خارجی حتماً به این نکته دقت کنند و گواهی تولید را از فروشنده بخواهند که خدای ناکرده اعتبار فولاد مبارکه خدشه‌دار نشود.


تحقق اهداف نیمه نخست سال 93 در فولادمبارکه

بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص تحقق اهداف نیمه نخست امسال گفت: شرکت فولادمبارکه اصفهان فعالیت‌های خود را بر مبنای تولید محصول بر اساس سفارش مشتری ، برنامه ریزی و اجرا می‌کند که در این بین کارکنان پرتلاش و متعهد فولاد مبارکه اصفهان موفق شدند با تلاش جمعی وهمکاری همه جانبه خود در خطوط تولید، پشتیبانی و ستادی در شش ماهه نخست سال جاری علیرغم همه محدودیت‌ها با تحقق اهداف و برنامه‌های خود فراتر از برنامه پیش بینی شده ، تولید داشته باشند.
وی، گروه فولادمبارکه را مجموعه‌ای از شرکت‌های توانمند تولیدی در عرصه صنعت فولاد دانست و با اشاره به دارا بودن سهام برخی از این شرکت‌ها گفت: فولادمبارکه با دارا بودن تمام یا بخشی از سهام شرکت‌هایی نظیر فولادهرمزگان، سنگ و آهن فولادسنگان،فولادامیرکبیرکاشان، شرکت صنعتی و معدنی فولاد سنگ مبارکه و چند شرکت دیگر توانسته است بزرگ ترین هلدینگ تولیدی کشور را پایه گذاری کند و به سمت توسعه ظرفیت خود پیش برود تا سهم درآمدزایی خود را نیز افزایش دهد.
مدیرعامل بزرگ ترین تولیدکننده فولادخاورمیانه، ، نقشه راه توسعه ظرفیت گروه فولاد مبارکه را حفظ سهم 50 درصدی خود در تولید فولادکشور دانست و افزود: با توجه به سند چشم انداز 1404 ، فولادمبارکه مصمم است در سال 1395 با تحقق افزایش ظرفیت 7.2 میلیون تن در فولاد مبارکه ، 1.6 میلیون تن در ناحیه سبا و راه اندازی طرح فولاد سپید دشت سهم 50 درصدی خود را تثبیت نماید و به عدد 3/11 میلیون تن برسد.
وی، با اشاره به عملکرد این شرکت در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۳ به دستاوردهای نواحی مختلف شرکت فولادمبارکه طی این مدت و اهداف سال ۹۳ اشاره و تصریح کرد: در نیمه نخست سال ۹۳ ما موفق شدیم ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تن گندله تولید کنیم که بیش از ۶درصد از برنامه بیشتر است و برای امسال هم برنامه تولید ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن را پیش روی خود می‌بینیم. در مجموعه مدولهای احیاء مستقیم فولاد مبارکه و سبا نیز علی رغم محدودیت‌هایی در تأمین آب، به تولید ۳ میلیون و ۶۶۰ هزارتن آهن اسفنجی دست یافتیم و بنای آن داریم تا با همت کارکنان این دومجموعه به تولید ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی برسیم.
سبحانی افزود: طی این مدت کارکنان تلاشگر فولاد سازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه و فولاد سبا موفق شدند به تولید 3 میلیون و 100 هزار تن فولاد خام دست یابند که طبق برنامه امسال، تولید 6 میلیون و 100 هزار تن فولاد خام را در دستور کار داریم که امید است با رفع محدودیت‌های برق و آب در شش ماهه دوم روند تولید افزایش یابد. همچنین در خطوط نورد گرم فولادمبارکه و فولاد سبا ، در شش ماهه نخست سال 93 به تولید 3 میلیون و 122 هزار تن دست یافتیم و طبق برنامه امسال امیدواریم به تولید 5 میلیون و 810 هزار تن دست خواهیم یافت.در نورد سرد هم طبق برنامه تنظیم شده بر اساس نیاز بازار به تولید 924 هزارتن رسیدیم که در سال جاری نیز با همین رویکرد امیدواریم به تولید یک میلیون و 850 هزار تن دست یابیم و بتوانیم هم نیاز بازارهای داخلی و هم نیاز بازارهای صادراتی را پاسخگو باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در نیمه نخست سال ۹۳ ، سهم تولید محصولات فولادی تخت فولاد مبارکه در ایران برابر ۶۳درصد گردیده که این میزان تولید نسبت به سال قبل رشد ۲ درصدی را نشان میدهد.
مدیر عامل فولاد مبارکه، با اشاره به آخرین رکوردهای ماهیانه تولید و حمل درنواحی مختلف گفت: خوشبختانه در طی این مدت کارکنان نواحی گندله سازی، فولاد سازی(تولیدتختال)، نوردپیوسته سبا، نورد گرم ، نورد سرد(کوره‌های بازپخت هیدروژنی) توانسته اند با دست یابی به رکوردهای مختلف گامی به سوی تحقق اهداف فولادمبارکه بردارند که در این بین شاخص‌های کیفی محصول نیز در همه نواحی رعایت شده است.
وی مصرف آب درسال ۱۳۹۳ را ۸۹/۳ مترمکعب برتن کلاف گرم دانست وافزود: ذکر این نکته ضروری است که در سال ۱۳۶۸ بر اساس قرارداد منعقد شده مقرر گردید به منظور تولید ۴/۲ میلیون تن فولاد، مقدار ۴۰ میلیون مترمکعب آب برداشت شود، این درحالی است که امروز در فولادمبارکه با تولید ۲/۵ میلیون تن فولاد، ۲۳ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود و این یعنی کاهش ۶۷ درصدی مصرف آب در مقابل افزایش ۲۲۵ درصدی تولید که به یقین این کاهش با صرفه جویی‌های صورت گرفته در اجرای طرح‌های تصفیه پساب ، بازچرخانی آب در شبکه‌های مصرف و اجرای طرح‌های دیگر در این زمینه محقق شد است.
سبحانی خاطرنشان کرد: بحران آب هم اکنون طبق گزارشات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( FAO ) در مناطقی شامل چین،آفریقا، هند، تایلند، مکزیک، مصر و ایران نمایان و رو به پیشرفت است.بر اساس گزارشهای ارائه شده ، میزان مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی 92 درصد ، در بخش خانگی و عمومی 6 درصد و تنها 2 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و در این بین فولاد مبارکه 3 صدم درصد از آب صنعت کشور را مصرف می‌کند، در صورتیکه تأثیر 5 درصدی در تولید ناخالص داخلی سهم صنعت دارد. باید گفت اگر فولاد مبارکه 23 میلیون مترمکعب آب یا تنها یک و نیم درصد از آب زاینده رود را مصرف می‌کند، مصرف سالیانه آب فولاد مبارکه معادل مصرف آب در تولید حدود 4000 تن برنج است. در صورتیکه حدود 1450 بار، تولید شرکت فولاد مبارکه ارزش افزوده بیشتری در مقایسه با تولید برنج فوق الذکر ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به روند اجرایی پروژه‌های طرح و توسعه و پروژه‌های بهره برداری شده در سال ۹۳ گفت: راه اندازی و بهره برداری از واحد مگامدول B احیا مستقیم شهیدخرازی ، راه اندازی و بهره برداری از پروژه واگن برگردان شماره ۲ ، راه اندازی و بهره برداری از پروژه RH-Top (تولید فولادهای کیفی) از جمله مواردی هستند که در شش ماهه نخست سال شاهد به ثمر نشستن آنها بودیم و امید است در شش ماهه دوم سال ۹۳ پروژه‌های دیگری مانند تعویض سیستم کنترل و ابزار دقیق کوره‌های شماره ۱ و ۲ نوردگرم ، اجرای خط دوم انتقال آب ۱۴۰۰ میلی متری از فولاد سبا به فولاد مبارکه و چندین پروژه دیگر را به بهره برداری خواهیم رساند.
مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به اینکه نیروی انسانی شاغل در شرکت از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند ،گفت: ایجاد و توسعه سیستم مکانیزه مدیریت شایستگی و جانشین پروری ، برگزاری کانون ارزیابی شایستگی برای 262 نفر از مدیران ، تدوین نظام ارزیابی دانش و مهارت کارکنان و ارزیابی دانشی 8000 نفر از رده اپراتوری ، تطبیق نظام پرداخت پاداش تولید با طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شده در آذر سال89 ، ایجاد امکان تاثیر عملکرد افراد در سیستم پاداش تولید از تیرماه 1393 ، انعقاد قرارداد یکساله با تعداد 4216 نفر از کارکنان قرارداد مستقیم از ابتدای سال 93 و شروع به کار نیروهای پذیرفته شده در آزمون استخدامی سال 92 را میتوان بخشی از هم اقدامات انجان شده در زمینه نیروی انسانی برشمرد.