حال اقتصاد هندبال کشورخوب نیست

هندبال، در کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس، یک ورزش پرطرفدار به حساب می‌آید و این کشورها سالیانه میلیون‌ها دلار برای پیشرفت این ورزش پرطرفدار هزینه می‌کنند. بارها شده که اخباری از جمله تغییر ملیت ورزشکاران هندبالیست کشورهای مختلف در رسانه‌ها منتشر شود و نشان دهد که توجه به این رشته‌های ورزشی تا چه اندازه در دستور کار کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته است. این ورزش پرطرفدار جهانی اما، با وجود استعدادهای خوبی که در ایران دارد، به دلیل مسائل مختلفی از دوران اوج خود فاصله گرفته است و به نظر می‌رسد تیم‌های مختلف نیز رغبت گذشته را به تیم‌داری در آن ندارند. داوری هندبال اما، کاری سخت و نفس‌گیر به شمار می‌رود که به دلیل حساسیت قابل توجه آن، همواره نیازمند چهره‌ای توانمند بوده و هست. با این حال، داوری در این رشته ورزشی نیز همچون دیگر داوری‌های ورزشی، با مشکلات مختلفی مواجه است که توجه به این مشکلات، خالی از لطف نیست. به گفته بسیاری از بزرگان حوزه داوری هندبال، کاهش مشکلات داوری و افزایش کیفیت آن، باعث می‌شود که لیگ برتر هندبال کشور، تبدیل به لیگی پویا شود واین موضوع، زمینه حضور بیش از گذشته سرمایه‌گذاران را نیز فراهم خواهد کرد. در واقع یکی از دغدغه‌های اصلی دلسوزان ورزش هندبال، رفع مشکلات آن برای ارتقای کیفی لیگ برتر به شمار می‌رود. محسن کرباسچی، داور اصفهانی هندبال کشور که مدرس و ناظر بین‌المللی فدراسیون جهانی هندبال نیز هست، در گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد، به بیان دغدغه‌هایش در این زمینه پرداخت.

به نظرشما چرا امروز داوری هندبال درایران مثل گذشته مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟

بخشی از عدم توجه به موضوع داوری هندبال در ایران و سرمایه‌گذاری در آن، یکی از مشکلات قابل توجه این رشته ورزشی پرطرفدار در ایران به شمار می‌رود. موفقیت داوران در رشته هندبال، نیازمند توجه مناسب و زمان قابل توجهی بوده و استعدادهای مختلف در این رشته ورزشی، باید در قالب مسابقات مختلف، آموزش ببینند. در سال‌های گذشته ابتدا داوران هندبال گزینش می‌شدند و رفته رفته در دوره‌های آینده گزینش‌های بعدی درباره آنها صورت می‌گرفت و در مسابقات متناوب، از آنها استفاده می‌شد تا آنها آموزش لازم و تجربه مناسب را کسب کرده و به سبقه مناسبی در حوزه داوری هندبال دست پیدا کنند. متأسفانه با توجه به مشکلات مالی فدراسیون هندبال طی سال‌های گذشته، این روش، چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مسئولان کمتر به شکل و سبک گذشته، آن را اجرایی کنند. پیش از این ناظران نظارت ویژه‌ای به صورت علمی و عملی روی داوران انجام می‌دادند و تمرکز لازم را روی آنها انجام می‌دادند اما امروز مسابقات دانشگاهی در سطح بسیار اندکی برگزار می‌شود و سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در حوزه داوری هندبال صورت نمی‌گیرد. متأسفانه امروز برنامه‌ریزی چندانی روی داوری هندبال صورت نمی‌گیرد و داوران چندان مورد شناسایی قرار نمی‌گیرند.

دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟

به نظرم این مسئله دلایل مختلفی دارد که شاید بتوان یکی از این دلایل را مسائل مالی عنوان کرد که گریبانگیر فدراسیون و به تبع آن داوران است. اکنون بحث مالی برای داوران جوان بسیار اهمیت دارد زیرا یک جوان نمی‌تواند به طور صرف برای علاقه‌اش به کار داوری بپردازد. بارها شده که یک جوان که در حوزه داوری اقدام به فعالیت می‌کند، در یک دوره مسابقه حاضر شده و نزدیک به یک سال بعد، هزینه زحمات خود را دریافت کند. متأسفانه یکی از مشکلات اصلی داوران ما در حال حاضر مسائل مالی به شمار می‌رود و اگر داوران بدانند از نظر هزینه‌ای، درآمد لازم را کسب می‌کنند، تلاش آنها بر این موضوع متمرکز می‌شود که از نظر علمی نیز ارتقا داشته باشند. امروز مشکلات مالی به میزان قابل توجهی در هندبال وجود دارد و این مسئله از نظر فکری تأثیرات بسیاری روی ذهن داوران خواهد داشت.

آیا راهکاری برای این موضوع اندیشیده شده است؟

متأسفانه در حال حاضر تبلیغات چندانی روی داوری صورت نمی‌گیرد؛ امروز در ورزش بازاریابی و رسانه‌ها به عنوان علوم دانشگاهی مورد توجه جهان قرار گرفته اما در کشور ما این موضوعات به صورت سنتی پیگیری می‌شود و علاقه‌ای برای توجه به آنها نیز وجود ندارد. توجه به مسائل مالی، مسائل علمی و زبان انگلیسی داوران از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک داور ملی ایران تلاش بسیاری از خود نشان می‌دهد اما به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری مناسبی روی آنها صورت نمی‌گیرد، از امکانات علمی مانند آموزش زبان انگلیسی محروم شده و این موضوع، دروازه ورود او به عرصه‌های بین‌المللی را می‌بندد.

از نگاه شما چرا از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده نمی‌شود؟

دلیل این موضوع آن است که کار تبلیغاتی و رسانه‌ای در این بخش انجام نمی‌شود و هندبال بسیار کمتر از رشته‌هایی نظیر فوتبال، والیبال و بسکتبال در معرض توجه رسانه‌هاست. کمترین خواسته اهالی هندبال آن است که پخش مستقیم رقابت‌های لیگ برتر هندبال انجام شود اما متأسفانه این مسئله نیز اجرایی نشده است. البته در ماه‌های گذشته تلاش‌های خوبی در حوزه پخش مستقیم بازی‌ها صورت گرفته اما باید در این زمینه واقع‌بین باشیم. در حال حاضر بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که رشته ورزشی هندبال چگونه بازی می‌شود و این موضوع با فرهنگ‌سازی برای مردم رفع می‌شود.

آیا لیگ ما از نظر کیفی در این سطح قرار دارد که بازی‌های آن به صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی پخش شوند.

مگر همه بازی‌های لیگ برتر فوتبال کشور کیفیت لازم را دارند؟! لیگ برتر هندبال ایران نیز در هفته‌های حساس از کیفیت خوبی برخوردار است و می‌توان با پخش این رقابت‌ها، زمینه توجه بیشتر مردم به این رشته ورزشی را فراهم کرد. اتفاقاً باید بگویم که رشته‌های ورزشی نظیر هندبال، والیبال و بسکتبال در صورت پخش تلویزیونی مستقیم، طرفداران بیشتری را به سمت خود می‌کشانند و به همین دلیل، مسئولان باید هرطور شده، زمینه پخش مستقیم این رشته ورزشی را نیز فراهم کنند.

اگر مشکل پخش تلویزیونی هندبال برطرف شود، به نظرتان گام بعدی دراین حوزه چیست؟

گام بعدی آن نیز استفاده از خبره‌های ورزشی و اهالی فن در داوری، مربیگری و بخش‌های مختلف هندبال ایران است تا از این طریق، مشکلات مختلف هندبال را برطرف کرد. کمیته‌های آموزش، مربیان، داوران و دیگر کمیته‌های فدراسیون باید به برنامه‌های علمی روی آورند و کلاس‌های آموزشی مختلفی را بگذرانند. داوران ما باید رفته رفته در مسابقات مختلف تجربه کسب کنند تا از این طریق مشکلات خود را رفته رفته برطرف کرده و تجارب خود را ارتقا دهند.

پیشرفت داوری در حوزه اقتصادی ورزش کشور چقدر می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؟

اگر داوری در لیگ برتر هندبال خوب و در سطح بالا انجام شود، اعتراضات تیم‌ها اندک می‌شود و باشگاه‌های مختلف رغبت بیشتری به تیم‌داری در لیگ برتر هندبال ما خواهند داشت و این موضوع، زمینه‌ساز ارتقای کیفی لیگ برتر هندبال کشور خواهد شد. از سوی دیگر با ارتقای کیفیت تیم‌های داوری و کاهش هزینه‌ها در لیگ برتر هندبال، باعث می‌شود که باشگاه‌های مختلفی در آن ورود کنند و از این طریق تیم ملی هندبال کشور ارتقا پیدا می‌کند..