این رستوران برای رفاه مردم است

افشین شیخ حسنی- احمد مظاهری کارآفرین خوش ذوق و جوان اصفهانی موسس دو شعبه VIP در چهارباغ بالا و سیتی سنتر قلب تجاری شهر می باشد که درس و دانشگاه را نیمه کاره به علت فوت پدر رها می کند و پا جای پای پدر می گذارد .با هم گپ دوستانه ای زدیم که توجهتان را به آن جلب می کنیم.

دنیای اقتصاد: چطور شد به فکر تاسیس این سبک از رستوران افتادید؟

۱۴ سال پیش به پیشنهاد یکی از دوستان برای تجارت و خرید و فروش به بندر عباس رفتم. مدتی بعد با توجه به اینکه شغل پدرم پیمانکاری رستوران بود،پیشنهاد تهیه غذا برای چند مکان به من داده شد. یک سال و نیم بعد به اصفهان برگشتم و یک رستوران تاسیس کردم و بعد از ۳ سال آن را به شریکم واگذار کردم .سپس VIP یک و حالا هم VIP دو را راه اندازی کردم.

دنیای اقتصاد: آیا اتحادیه و صنف تان در تحقق اهداف تان کمک حال تان بودند؟

خوشبختانه با اتحادیه هیچ مشکلی نداشتیم. در اصفهان نسبت به بقیه شهر ها کار بهتر پیش می رود. ممکن است سختگیری هایی بکنند ولی اگر کار رستوران اصولی باشد مشکلی پیش نمی آید.به هر حال باید نظارت در هر کاری باشد که هر کس هر کاری می خواهد نکند.

دنیای اقتصاد: با استانداردهای سیتی سنتر چگونه کنار آمدید؟

چون این مجموعه(سیتی سنتر) خیلی بزرگ و با استانداردهای ما متفاوت و کاری فوق العاده قوی در اصفهان و ایران است، باعث شد تا کار به کندی پیش برود.در ابتدا پیش بینی ۵ الی ۶ ماه زمان برای راه اندازی کرده بودیم ولی حدودا یک سال طول کشید. دلیل طولانی شدنش هم این بود که باید طبق همان استاندارد ها پیش می رفتیم و این مستلزم زمان بیش تری بود.تجهیزات و وسایل هر قسمت و تهیه کردن آن ها مطابق با چیزی که مجموعه از ما انتظار داشت زمان و هزینه زیادی لازم داشت و رعایت خط قرمز در سیتی سنتر الزامی بود.

دنیای اقتصاد: می توانید این ادعا را بکنید که رستوران VIP در سیتی سنتر از هر لحاظ استانداردهای بین المللی را دارد؟

بله . ما ملزم به رعایت استاندارد هایی شدیم که این مجموعه می خواست. برای مثال سیستم تهویه هوای این رستوران که هوای داخل رستوران را به پشت بام انتقال می دهد سه جداره است.یعنی سه کانال با سه برابر هزینه استاندارد روی هم سوار شده است.جالب این جاست که انتهای آن فیلتری نصب شده که اگر شما پشت کانال باشید نه دودی و نه بویی،احساس نمی کنید حتی این سیستم باعث آلودگی هوا نمی شود.اگر همه رعایت می کردند الان این همه آلودگی هوا نداشتیم. در این جا ملزم به استفاده از استانداردهایی هستیم که خودشان از ما می خواستند بنابراین همان را اجرا کردیم.

دنیای اقتصاد: برای این مدل از رستوران داری (سلف سرویس ) از جای خاصی الگو گرفته اید؟

قطعا همین طور است . برای انجام هر کاری از دیده ها و شنیده ها به یک جمع بندی می رسیم که سرانجام عملی می شود.من دوستی دارم که اقتصاد دان است ایشان می گفت که همه فکر می کنند باید چیزی را تولید کرد که بورس است.در صورتی که باید دنبال چیزی باشند که در جامعه وجود ندارد.یعنی نیاز مردم به آن احساس شود.در اصل یک قدم جلوتر نسبت به محیطش رفته باشد و این دلیلی شد که دیدم در اصفهان همه نوع رستورانی هست ولی یک بوفه و سلف سرویس صرف نظر از هتل ها که معمولا سلف سرویس غذای سنتی برای توریست ها دارند،نیست. علی هذا این رستورا ن برای مردم با غذای کامل است. شکر خدا مردم دوست دارند و استقبال می کنند.

دنیای اقتصاد: از شغلی که دارید راضی هستید؟

در سبک رستوران ما وقتی مشتری وارد می شود واقعا برای رفع گرسنگی نمی آید مردم در خانه غذای خوبی دارند ولی به اینجا می آیند که حالشان عوض شود و روحیه بگیرند.آن ها به چیز دیگری فکر می کنند که ما آن را خدمات مشتری می دانیم که جزو واجبات کارمان است.هدف ما سیر شدن مشتری نیست اصل موضوع در این سبک نامحدود بودن است .مشتری اختیار دارد هر چه می خواهد از هر نوع غذا دسر سالاد و نوشیدنی استفاده کند و تا هر زمان بخواهد در رستوران بماند.احترام به مشتری و مرتب بودن سالن را وظیفه خود می دانیم.

دنیای اقتصاد: به نظر شما در این سبک رستوران،اصراف نمی شود؟

روزهای اول خیلی اصراف می شد .ما صبوری کردیم تا اینکه مشتری فهمید باید با احتیاط غذا بکشد.صبوری ما جواب داد و می بینیم که مهمان هایمان دیگر پرت غذا ندارند.امسال افزایش قیمت نداشتیم ولی یک حق سرویس اعمال کردیم که بهانه ای شد مشتری دیگر غذایی روی میزش نماند که از دادن این حق سرویس معاف می شود.این یک طرح تشویقی است .

دنیای اقتصاد: شما به مشتری ها چه غذایی را پسشنهاد می دهید؟

بدون اغراق بگویم همه غذاهایمان عالی هستند. رستوران سلف سرویس یعنی خودت برای خودت هرچه دوست داری برداری و این به این معنی است که همه چیز برای مشتری باید عالی باشد.وقتی مشتری غذایی را بر می دارد و دست نخورده باقی می ماند و راهی سطل آشغال می شود می فهمیم غذا خوب نبوده وما را ملزم می کند که غذایمان عالی باشد.من خودم جوجه سبزیجات ، کباب بختیاری و قرمه سبزیمان را خیلی دوست دارم و پیشنهاد می دهم.

دنیای اقتصاد: چرا در سلف کباب برگ سرو نمی شود؟

ما شیشلیک، ژیگو و بره کباب داریم، و این فقط یک معنی می دهد که ما اینجا مشکل استفاده از گوشت را نداریم.کباب برگ محصولی است از راسته گوسفند که همان را به صورت دنده کباب داریم. مشکل ما به صرفه بودن یا نبودن آن نیست. تنها مشکلی که داریم برگ غذایی است که از روی منقل مستقیم روی میز مشتری باید برود. غذای روی کانتر تا یک ساعت روی حرارت است و غذاهایی مثل چنجه،برگ و استیک هر چند با کیفیت پخته شوند ،موقع سرو شدن به آن خوبی نیستند.

دنیای اقتصاد: استفاده ازمواد با کیفیت چه نقشی در طعم غذا دارد؟

من حاضرم مشتری را به انبار مواد اولیه ببرم تا اطمینان حاصل کند در رستوران بهترین گوشت گوسفند،روغن،لبنیات و برنج یکدست شمالی استفاده می شود.مرغ مان کشتار روز و گرم است و از خود سیتی سنتر هر روز صبح خریداری می شود.

دنیای اقتصاد: برای رستوران چه استانداردهایی را اخذ نموده اید؟

ما استانداردهای مدیریت کیفیت و مواد اولیه را اخذ نمودیم.تنها ضعفی که در رستوران مان وجود دارد بار روانی قیمت است.البته بچه های زیر ۷ سال رایگان و ۷-۱۰ سال نیم بها محسوب می شوند.ولی همین که مشتری بفهمد باید ۵۸۰۰۰ تومان بپردازد می گوید جای دیگری می رویم ولی جای دیگر باید غذایی با بهای سنگین و کیفیت پایین بخرند.مردم بیایند مقایسه کنند و،با توجه به سود پایین ما، متوجه می شوند که این رستوران برایشان می صرفد.ما برای جلب رضایت بیشتر مشتری طرحی را اینجا ورود کرده ایم بابت تولد مشتری ها.کافی است مشتری با ما تماس بگیرد و تعداد مهمان ها را اعلام کند .پرداخت همان پرداخت همیشگی است همراه با کیک ،موسیقی تولد،گل آرایی و چیدمان جشن تولد همراه با خدمات در خور شخصی که تولدش است.شما هیچ دغدغه ای ندارید.همه چیز را ما تقبل کرده ایم مشتری ها با همان هزینه شام یا ناهار با همه خدمات یک جشن تولد به بهترین شکل برگزار می کنند.

دنیای اقتصاد: آیا قصد افتتاح شعبه های دیگر VIP را دارید؟

ان شا الله چنین برنامه ای در سالهای آتی خواهیم داشت