چگونه می‌توانیم انسان منحصربه‌فردی باشیم؟

میترا فتحی

مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی

info@mitrafathi.com

امروزه بسیاری از افراد جامعه ما دوست دارند که انسان‌های خاص و شناخته شده‌ای باشند. از طرفی دیگر بسیاری از افراد نیز دوست دارند در حوزه شغلی اسم و رسمی برای خود رقم زنند. نیاز‌های ما انگیزه‌های حرکت ما می‌شوند. برخی نیاز به انرژی ذهنی-روانی ناشی از خاص بودن، شناخته شدن و تحسین دارند، برخی نیاز به پول دارند، برخی نیاز به جایگاه حرفه‌ای دارند، برخی نیاز به شناخته شدن و کسب جایگاه برای انجام اهداف بالاتر خود دارند و...

در نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که متاسفانه مفهوم خاص بودن اشتباه برداشت شده است. تا جایی که افرادی را می‌بینیم که به تقلید از دیگران مسیری را طی می‌کنند و سپس با ایجاد سر و صدا در شبکه‌های اجتماعی خود را در زمره خاصان و افراد سرشناس مطرح می‌کنند. به هر صورت هر کسی نیازی دارد و اگر نیاز آنها از این طریق برطرف می‌شود بهتر است قبل از اینکه به انفجار روانی منجر گردد، سریع‌تر با همین حالت تخلیه شود. همه ما منحصربه‌فرد هستیم، یعنی نمونه ما نه در تاریخ بوده است و نه در آینده خواهد بود. پس وقتی که در وجود خود خاص هستیم، تلاش برای خاص شدن بی‌معنی است و در عوض تمام تلاش‌ها، بهتر است فقط بازگردیم، به خود نگاهی بیندازیم و خود را کشف کنیم. در این مقاله می‌خواهیم سه راه را برای اینکه انسانی منحصربه‌فرد و خاص باشیم معرفی کنیم:

1- خود را بشناسید.

هر انسانی برای اینکه خاص باشد، ابتدا باید خود، علایق، استعداد‌ها و توانایی‌های خود را بشناسد. ما با الگوبرداری صرف و تقلید خاص نمی‌شویم. تنها انسان‌هایی حقیقتا خاص هستند که به وجود منحصربه‌فرد خود پی برده باشند. چطور انسانی که خود را نمی‌شناسد، سلایق، علایق، استعداد‌ها، توانایی‌ها و تمایزات خود را نمی‌شناسد، می‌تواند خاص بودن خود را کشف کند؟ بنابراین، قدم اول برای خاص بودن این است که ابتدا بفهمیم چه کسی هستیم، چه ویژگی‌هایی داریم و چه خصوصیاتی ما را از دیگران متمایز می‌کند.

2- برای خود ایده‌هایی داشته باشید و همان‌ها را دنبال کنید.

برای اینکه خاص و قابل تمایز باشید باید بتوانید ایده‌ها و موارد جدیدی را خلق کنید. با تقلید،الگو برداری یا کپی کردن مسائل از دیگران فقط یک مقلد و پیرو می‌شویم. بنابراین، برای خاص بودن باید اثری از خود برای ارائه داشته باشیم. اثری که وجود منحصربه‌فرد خود ما را نشان دهد. یکی از دلایلی که می‌گوییم مدگرایی خلاقیت افراد را کور می‌کند این است که مدگرایی از مردم فقط پیرو و مقلد می‌سازد، پیرو و مقلد ایده‌هایی که در زمانی توسط تبلیغات ارزش پیدا می‌کنند و پس از مدت کوتاهی ارزش آنها کمرنگ می‌شود. به‌عنوان مثال، در جامعه ما همیشه وقتی نوعی از پوشش مد می‌شود اغلب مردم از همان نوع و همان رنگ استفاده می‌کنند. تصور کنید که در نوع پوشش، هر یک از ما از مدل‌ها و رنگ‌های متفاوت استفاده کنیم. این حالت در بسیاری از کشور‌ها وجود دارد و این آزادی و قدرت بالای پذیرش مردم آن جامعه نسبت به یکدیگر را نشان می‌دهد. علاوه‌بر این، دیدن این نوع تنوع بر تک تک ما اثری مثبت می‌گذارد.

در مواردی مانند شغل یا تحصیلات نیز این اتفاق شایع است. زمانی که شغلی خاص یا رشته تحصیلی خاصی، با درآمد یا موقعیت اجتماعی و حرفه‌ای خوبی شناخته می‌شود خیل عظیمی از مردم به آن شغل یا رشته تحصیلی روی می‌آورند و نکته جالب‌تر این است که بیشترین دلیل این رفتار این است که این شغل یا رشته تحصیلی بازار کار خوبی دارد یا درآمد بالایی دارد. بی‌آنکه فرد خودش انتخابگر حقیقی باشد، بی‌آنکه به توانایی‌ها و استعداد خود توجه کند، بی‌آنکه حقیقتا آن را دوست بدارد، صرفا از روی هیجانات چیزی را انتخاب می‌کند که ممکن است چندان هم مناسب حال، شخصیت، علاقه و توانایی‌های او نباشد. چرا؟ چون درآمد و بازار کار خوبی دارد یا چون جدید است و همه همان کار را انجام می‌دهند. اما باید کاری را انجام دهید که متناسب با علاقه، سلیقه، استعداد و توانایی خودتان باشد.

3- سبک خود را انتخاب کنید.

چگونه می‌خواهید صحبت کنید؟ چگونه می‌خواهید راه بروید؟ چگونه می‌خواهید رفتار کنید؟ با چه سبکی می‌خواهید زندگی کنید؟ و بسیاری سوالات دیگر از این قبیل. آیا تا به حال به این مساله فکر کرده‌اید که مثلا، با چه لحنی می‌خواهید صحبت کنید که این لحن فقط مال خود شما است و نه اینکه تقلیدی از روی دیگری؟ سبک زندگی چطور؟ به تمامی موارد فکر کنید و سبک خاص خود را انتخاب کنید. با انتخابگر بودن، شما نه‌تنها خاص می‌شوید، بلکه تبدیل به الگویی برای دیگران می‌‌شوید. من خاص بودن خود را با انتخابگر بودن، اهمیت دادن به فردیت و پذیرفتن منحصربه‌فرد بودن خود نشان می‌دهم، نه با تقلید از دیگران!

چگونه می‌توانیم انسان منحصربه‌فردی باشیم؟

چگونه می‌توانیم انسان منحصربه‌فردی باشیم؟