جهان‏بینی خاص «کنث ارو» اقتصاددان متفاوت

مائده حیدری
پژوهشگر

کنث ارو نابغه جهان اقتصاد، جوان‏ترین نوبلیست اقتصاد سه‏شنبه هفته گذشته چشم از جهان فرو بست. جهان اقتصاد تنها یک دانشمند بزرگ را از دست نداد بلکه یک جهان‏بینی را از دست داد. کنث ارو در تمامی تحقیقات خود همیشه طوری مدل‏های پیچیده ریاضی را در نظر می‏گرفت که رضایت تمامی اقشار جامعه برآورده شود، کاری که تا سال‏های متمادی یک چالش بزرگ و به‏ظاهر حل نشدنی در دنیای اقتصاد بود؛ نظریه‏ای تحت‌عنوان «تعادل عمومی».این نظریه بیان می‏کند که در اقتصاد نمی‏توان هنگام تصمیم‏گیری در مورد مساله‏ای در یک زمان بخصوص، همه عوامل دیگر را ثابت نگه داشت و به بررسی اثر یک متغیر یا پدیده بر زندگی مردم پرداخت. برای مثال تقاضا برای غذاهای رستوران تنها به قیمت‏های منو بستگی ندارد، بلکه قیمت مغازه‏های خواربار فروشی، دستمزد نیروی کار و حتی هزینه بنزین نیز می‏تواند در این مساله مهم باشد.

او بیان کرد تقاضا برای یک کالا نمی‏تواند تنها به قیمت آن کالا بستگی داشته باشد بلکه به قیمت سایر کالاها در بازارهای دیگر نیز وابسته است. به دیگر بیان وقتی قیمت یک کالا بالا می‏رود آن کالا سهم بیشتری از بودجه شما را از آن خود می‏کند و بدون شک بر تقاضای سایر کالاهای دیگر در سبد مصرفی شما تاثیر می‏گذارد. همه اقتصاددانان به این مساله (حتی از قرن هفدهم میلادی) اعتقاد داشتند اما کسی توانایی اثبات آن را نداشت. ارو این غیرممکن را ممکن ساخت. در مدل زیبای او همانند آن‏چه کل هستی به‏دنبال آن است یعنی توازن و رضایت تمامی اجزا و اقشار جامعه در تعامل با یکدیگر، این مساله به‏صورت ریاضی اثبات شد. در این نظریه در آن واحد هم خانوارها که عرضه‏کننده نیروی کار و متقاضی کالاها هستند، هم بنگاه‏ها که تولیدکننده کالاهای مورد نیاز متقاضیان در بازارهای مختلفند با دریافت بیشترین مطلوبیت و سود ممکن به تعادل می‏رسند و اثر تغییر قیمت‏ها در یک بازار بر بازارهای مختلف و تقاضای مردم قابل بررسی است.

ارو با استفاده از تکنیک‏های نوین ریاضی اثبات چنین وضعیت پیچیده‏ای را محقق ساخت. به مفهوم ساده این موضوع که اجرای یک سیاست به‏گونه‏ای باشد که پس از اجرای آن وضعیت هیچ فردی در اجتماع نسبت به قبل بدتر نشود یا ثابت بماند یا بهتر شود، بررسی شد. درون مایه این کار بزرگ به رفاه مردم توجه ویژه‏ای دارد و جامعه به پاس این کار بزرگ جایزه نوبل را در سن 51 سالگی تقدیم این دانشمند ارزنده کرد. ارو را همه چیزدان می‏دانند و برخی او را تنها فرد در کره خاکی می‏دانند که در زمینه‏های مختلف صاحب جایگاه ویژه‏ای بوده است. فلسفه، ریاضی، فیزیک، سیاست، موسیقی، هنر چینی، فن شعر و تاریخ علوم اقتصادی و حتی هواشناسی. دامنه بسیار وسیعی که تنها یک نابغه توانایی گنجاندن و تحلیل این حجم از اطلاعات را دارد. دغدغه‏های او رفاه مردم بود و این علوم عصای دست او در برآوردن این نیازها بود. دو جایزه نوبل، غیر از تحقیقات بیشمار در زمینه نقش اطلاعات در اقتصاد، چگونگی کاهش رفتار پر ریسک مردم در معاملات، عدم توازن در درآمد اقشار مختلف مردم و راه حلی برای توزیع مناسب درآمدهای اقتصادی بین آنان، و تئوری معروف «انتخاب اجتماعی» از دستاوردهای وی بود.

حاصل تلاش‏های ارزشمند او در زمینه رفاه مردم در سیستم اقتصادی، اضافه شدن 22 کتاب بود که یا توسط خودش نوشته شد یا دستیار نویسنده بود. 24 کتاب ویراستار علمی، 41 مقاله غیرتخصصی و 266 مقاله تخصصی از یافته‏های او بعد از اولین جایزه نوبلش بود. گفته شد او در برخی زمینه‏ها کمک نویسنده بوده است. اگر می‏خواهید بدانید که کمک ارو چگونه بر فعالیت دیگران تاثیر داشته کافی است بدانید که 5 تن از شاگردان او توانستند جایزه نوبل اقتصاد دریافت کنند. این را هم اضافه کنیم که 4 مورد از پژوهش‏های او نیز نامزد دریافت جایزه نوبل شدند.ارو بدون شک انتزاعی‏ترین نگرش در کاربرد مدل‏های ریاضی در اقتصاد را داشته است. می‏توانید تصور کنید که برای ساختن مدل اقتصادی حتی متغیری مثل زلزله را در نظر بگیرید؟ ارو به وجود نااطمینانی و شرایط مختلف در تعاملات اقتصادی توجه ویژه داشت. از نظر او باید نااطمینانی و تغییر حالت کالاها در زمان‏ها و مکان‏های مختلف را وارد فرآیند تصمیم‏سازی در اقتصاد کرد. یک چتر در روز آفتابی با روز بارانی چه از جهت کاربرد و چه تقاضا و قیمت آن تفاوت زیادی دارد. این نوع نگرش و مدل‏سازی بر اساس آن، کار بسیار بزرگی است که هوش و پشتکار فراوانی می‏طلبد که ارو از پس آن برآمد.

رساله معروفی که هرگاه نام ارو شنیده می‏شود باید راجع به آن بدانید «انتخاب اجتماعی و ارزش‏های فردی» است که بر اصل «امکان‏ناپذیری» استوار است. یک فرضیه و اثبات جالب که به همگان ثابت کرد هیچ‌گاه نمی‏توان قانونی را برای رای‏دهی بیابیم که در آن یک گزینه به‏عنوان گزینه ارجح باشد. سه کتاب A، B و C را در نظر بگیرید، فرض کنید 30 دصد مردم رتبه‏بندیشان به‏صورت ABC، 30 درصد BCA و 30 درصد هم CAB باشد. از این رو اکثر مردم A را به B و اکثریتی نیز B را به C ترجیح می‏دهند، از این‏رو به‏نظر می‏رسد که ترجیح A به C بدیهی است اما اگر نگاهی به این رتبه‏بندی بیندازیم خلاف این فرض اثبات می‏شود. بنابراین ارو این قانون اجتماعی را اثبات کرد که وقتی مردم سه یا بیش از سه انتخاب دارند هیچ سیستم رای‏گیری نمی‏تواند یک قانون مشخص را به مردم منتقل کند. به همین دلیل است که او ورود منافع شخصی، قضاوت‏ها، تضادها و احساسات اخلاقی را به مدل‏های تصمیم‏سازی اقتصادی ضروری می‏داند. این نوع نگرش به فرآیند مدل‏سازی در علم اقتصاد و توجه به رفاه و ارزش‏گذاری رفتار مردم تنها در ذهنیت بزرگ‏مردی چون ارو خلاصه می‏شد. مردی که همیشه در پی یافتن راه‏حلی برای بهبود رفاه مردم چه در نظریه‏پردازی و چه در عمل بود.

در سال‏های اخیر او بر کرسی «موسسه ملی کمیته دارویی» برای کمک به ریشه‏کن کردن مرگ‏و‏میر ناشی از بیماری مالاریا در کشورهای فقیر آفریقایی نشسته بود. شاید درسی که از این دانشمند باید در اذهان بماند «نظریه یادگیری حین انجام کار» باشد. در اقتصاد وابسته به درآمد نفتی و فقیر از لحاظ تکنولوژی لازم است بدانیم طبق گفته ارو «منافع تولید یک کالا صرفا ایجاد یک محصول برای مصرف نیست بلکه بسیار مهم‏تر از آن تجربه کاری، یادگیری و بروز خلاقیت در تولید است. این همان مسیری است که بنگاه‏ها و مردم را به سمت استفاده کمتر و بهینه‏تر از منابع و افزایش دانش در سطح جامعه سوق می دهد و منافع این نگرش نصیب تمامی بازیگران اقتصادی خواهد شد»

جهان‏بینی خاص «کنث ارو» اقتصاددان متفاوت