چهار نکته مالی برای کمک به «نسل ساندویچی»

مترجم: مریم رضایی

درحالی‌که این روزها نسل جوان که به اصطلاح به آن نسل هزاره نیز می‌گویند بیشترین توجه رسانه‌ای را به خود جلب کرده‌، باید از یک دسته‌بندی نسلی بزرگ دیگر به نام «نسل ساندویچی» صحبت کنیم که عمدتا افراد میانسال ۴۰ یا ۵۰ ساله را تشکیل می‌دهد. نسل ساندویچی اصولا به نسلی گفته می‌شود که در دوران میانسالی هم باید بار والدین سالخورده و هم بار فرزندان خود را از لحاظ مراقبت فیزیکی، نیازهای مالی و حمایت احساسی به دوش بکشند و چون از این لحاظ از دو طرف تحت فشارند، به آنها نسل ساندویچی گفته می‌شود.

تحولات اجتماعی و جمعیتی عصر حاضر مانند بالا رفتن سن ازدواج و بچه‌دار شدن، تعداد فرزندان کم در خانواده‌ها و بالا رفتن سن امید به زندگی، در تقویت پدیده نسل ساندویچی اثرگذارند و این نسل امروز حدود ۵۰ درصد اکثر جوامع را تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال، تحقیقات موسسه Pew در سال ۲۰۰۵ حاکی از آن بود که از هر هشت آمریکایی ۴۰ تا ۶۰ سال، یک نفر همزمان با تامین مالی فرزندان، از والدین خود نیز مراقبت جسمی و مالی می‌کند. در چنین شرایطی، پتانسیل مشکلات مالی و در نتیجه استرس‌های عصبی در خانواده‌ها بیشتر می‌شود. اما برای کاهش استرس، مدیریت بودجه و به حداقل رساندن اثرات اتفاقات برنامه‌ریزی‌ نشده در زندگی می‌توان اقداماتی انجام داد. در ادامه به چهار نکته برای مدیریت مالی خانواده اشاره می‌شود که نسل ساندویچی به کمک آن می‌تواند هم از فرزندان خود و هم از والدین مسن خود به خوبی حمایت کند.

تصویر مالی واضحی داشته باشید

مکالمات مالی بین والدین و فرزندان اغلب ناخوشایند است و احساس ناراحتی دارد، اما مدیریت کارآمد نیازهای هر روز و نیز مدیریت پس‌انداز، نیازمند درک واضحی از شرایط مالی بزرگ‌ترها است. چنین درکی هر چه زودتر پیش بیاید، می‌تواند نقشی کلیدی در تنظیم بودجه ماهانه داشته باشد و استفاده از دارایی‌ها برای هزینه‌های روزانه را در بلندمدت بهینه‌سازی کند و نیز اتفاقاتی مثل نیاز به تعمیر خودرو یا هزینه‌های درمان را بهبود بخشد. این ارزیابی در ضمن می‌تواند مشخص کند آیا دارایی‌ والدین سالخورده شما به صورت کارآمدی صرف می‌شوند و برای موقعیت مالی آنها به‌طور مناسبی سرمایه‌گذاری شده‌ یا نه.

جزئیات پوشش بیمه را بدانید

یکی از اشتباه‌های رایجی که افراد اغلب مرتکب می‌شوند، عدم آگاهی از میزان پوشش بیمه‌های درمانی و تکمیلی است. مثلا برخی بیمه‌ها پوشش بسیار محدودی برای سالخوردگان و بیماری‌هایی مثل آلزایمر دارند که این موضوع پتانسیل هزینه‌هایی که باید از جیب بپردازید، درحالی‌که حق بیمه هم می‌پردازید را بالا می‌برد. آگاهی کامل از این موضوع کمک می‌کند اقدامات لازم را برای عوض کردن شرکت بیمه خود یا مذاکره با همان شرکتی که بیمه هستید، انجام دهید.

برای هزینه‌های دانشگاه برنامه‌ریزی زودهنگام داشته باشید

متقبل شدن همزمان هزینه‌های فرزندان و والدین سالخورده می‌تواند شرایط شما را برای دانشگاه رفتن فرزندان‌تان محدود کند. اما داشتن یک برنامه‌ریزی اولیه باعث می‌شود پس‌اندازی جداگانه‌ای برای این موضوع داشته باشید. در مورد دانشگاه مورد نظر و هزینه‌های احتمالی، امکان گرفتن وام دانشجویی و بورسیه و... تحقیق کنید. خانوارهایی که بودجه مالی محدودی دارند ممکن است ترجیح دهند فرزندانشان در همان شهری که هستند ادامه تحصیل دهند تا هزینه اقامت یا رفت‌وآمد در شهرهای دیگر را متحمل نشوند.

فرزندان را در هزینه‌های خانوار شریک کنید

فشار نگهداری از والدین سالخورده به اضافه هزینه‌ فرزندانی که درس خود را تمام می‌کنند و همچنان در خانه پدری زندگی می‌کنند، چند برابر می‌شود. اگر فرزندان‌تان را ملزم کنید بعد از اتمام تحصیل در هزینه‌های اصلی خانوار مثل خرید آذوقه مورد نیاز یا کمک در نگهداری از پدربزرگ یا مادربزرگ‌شان مشارکت داشته باشند، می‌توانید بسیاری از این فشارها را کم کنید. مزیت دوم این موضوع این است که فرزندانتان با چنین مشارکتی با مسوولیت‌‌های بیشتری در زندگی مواجه می‌شوند و این کمک می‌کند آمادگی و شاید انگیزه بیشتری برای مستقل شدن پیدا کنند.

نکات کلیدی

علاوه‌بر انجام اقدامات بالا برای ایجاد یک برنامه مالی مناسب، نسل ساندویچی می‌تواند به منابع اطلاعاتی آنلاین مختلف در این زمینه دسترسی داشته باشد. کشورهای مختلف ممکن است سازمان‌هایی برای این امر تاسیس کرده باشند که به‌طور مثال می‌توان به «شورای ملی سالخوردگان» در آمریکا اشاره کرد که سازمانی غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده و کتابخانه‌ای جامع برای پوشش دادن موضوعات متعدد شامل گذراندن دوران سالخوردگی سالم، مدیریت پول و برنامه‌های اینچنینی دارد.