پرواز موفقیت آمیز بزرگ‌ترین پرنده جهان

بیش از ۱۰۰ سال از ساخت اولین هواپیماهای موتوردار می‌گذرد و در طول این یک قرن هواپیماهای زیادی تا به حال ساخته شده‌اند، اما اخیرا بزرگ‌ترین هواپیمای هلیومی دنیا به پرواز در آمده است. این وسیله پروازی بالن به حساب نمی‌آید و به‌دلیل خصوصیاتی که دارد به‌عنوان یک هواپیما شناخته می‌شود.

این هواپیمای خاص ۹۲ متر طول دارد و می‌تواند تا ۱۰ تن بار را به دور‌دست‌ترین نقاط حمل کند. اگر به‌دنبال بزرگ‌ترین هواپیمای دنیا بگردید با آنتونف AN-۲۲۵ مواجه خواهید شد اما این هواپیما تنها ۸۴ متر طول دارد ولی مقدار محموله‌ای که می‌تواند حمل کند از ایلندر ۱۰ بسیار بیشتر است. در میان بالن‌ها، هیندنبورگ بزرگ‌ترین بالن تاریخ هوانوردی بوده است که در سانحه‌ای تاسف‌بار سقوط می‌کند.

این بالن هیدروژنی ۲۴۵ متر طول داشته است و در آمریکا به دلیل برخورد با دکل مخابراتی سقوط می‌کند و باعث کشته شدن ۳۶ نفر می‌شود. ایلندر ۱۰ اما به جای هیدروژن از هلیوم استفاده می‌کند و این توانایی را دارد که در هر سطح صافی فرود بیایید.

استفاده از گاز هلیوم باعث می‌شود این پرنده بر عکس بالن‌های هیدروژنی بمبی هوایی نباشد و قابلیت انفجار و اشتعال نداشته باشد که همین موضوع پرواز با آن را ایمن‌تر می‌کند. ایلندر ۱۰ در هر سه دسته هواپیما، بالن و چرخ بال می‌تواند دسته‌بندی شود اما هیچ کدام از آنها نیست. با توجه به ویژگی‌هایی که در این وسیله پرنده قرار داده شده است می‌تواند با مصرف انرژی کمی راندمان بالایی داشته باشد و هفته‌ها در هوا معلق بماند و سفر با آن ارزان‌تر تمام می‌شود و آلودگی کمتری ایجاد می‌کند. ایلندر ۱۰ با اهداف نظامی طراحی شده است اما هیچ‌گاه در ارتش آمریکا عملیاتی نشده است.

نسخه بعدی این هواپیما تا سال ۲۰۲۰ رونمایی خواهد شد و می‌تواند تا ۵۰ تن بار را حمل کند. از ویژگی‌هایی که مهندسان این وسیله پرنده روی آن تاکید دارند قابلیت بالا در هنگام فرود و بلند شدن از زمین است و به عقیده آنها این وسیله پرنده از قدرت مانور کافی برخوردار است. حداکثر ارتفاعی که برای ایلندر ۱۰ در نظر گرفته شده است ۱۶ هزار پا (۴۹۰۰ متر) است و حداکثر می‌تواند با سرعت ۱۴۸ کیلومتر در ساعت حرکت کند. استفاده از گاز هلیوم در این پرنده غول پیکر می‌تواند از فاجعه‌های گذشته پیشگیری کند، هیندنبورگ در ابتدا بر اساس گاز هلیوم طراحی شده بود اما در ادامه به دلایل محدودیت‌های قانونی مهندسان مجبور به باز طراحی آن شدند تا بتواند از گاز اشتعال پذیر هیدروژن استفاده کند.

ابعاد بسیار بزرگ این نوع وسایل پرنده چالش‌های زیادی را برایشان ایجاد می‌کند اما از طرفی دیگر امکان حمل بار زیاد با هزینه کم و مصرف سوخت پایین‌تر ممکن است استفاده از این پرنده را توجیه پذیر کند اما محدودیت‌های دیگر از نظر بزرگی ابعاد و آسیب‌پذیری نسبت به طوفان‌ها قطعا عامل مهمی در عدم استقبال بخش هوانوردی از تولید انبوه این پرنده شود.