فاجعه در سکوت مطلق
گروه بوکوحرام یک تفاوت بزرگ با داعش دارد. داعش در شرایطی که سعی دارد از اهرم رسانه برای پیشبرد اهداف تروریستی خود استفاده کند، گروه بوکوحرام، عامدانه سعی کرده است که دور از چشم رسانه‌ها عملیات‌های تروریستی خود را به پیش ببرد. روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد: گروه بوکوحرام در سکوت خبری روستا آتش می‌زند و هیچ رسانه‌ای هم در منطقه حضور ندارد تا از مصیبت‌های مردم گزارشی تهیه کند. به‌رغم اینکه اخبار گروه داعش در حال رصد پیاپی است، اما گروه بوکوحرام در سکوت مطلق خبری در پی پیاده کردن برنامه‌های خود است.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد تنها منابعی که توانسته‌اند تا حدودی از شرایط تحت سیطره بوکوحرام گزارش تهیه کنند، صحبت‌هایی است که شاهدان عینی پس از فرار از آن منطقه ابراز داشته‌اند.
یکی از شاهدان عینی در گفت‌وگو با این روزنامه فضایی را توصیف می‌کند که بیشتر شبیه فضای فیلم های به اصطلاح آخرالزمانی است. خانه‌های نیمه سوخته، اجسادی که در خیابان رها شده‌اند و بوی گوشت انسان سوخته‌ای که در فضا پیچیده است.
مدارس، مساجد و کلیساها همگی تخریب شده‌اند. هزاران نفر تاکنون کشته شده‌اند و صدها، بلکه هزاران نفر نیز مفقود شده‌اند. زنان و خردسالان مهم‌ترین مفقودان این روزهای شمال نیجریه هستند. جایی که بوکوحرام، بی‌آنکه اعلام خلافت کند، زیر سیطره خود دارد. کارشناسان اقتصادی می‌گویند برای احیای خرابی‌هایی که بوکوحرام ایجاد کرده است، میلیون‌ها دلار پول لازم است. «تولو اوگونلوسی»، خبرنگار لس‌آنجلس تایمز می‌گوید که سال پیش به نقطه‌ای از نیجریه سفر کرده است که در ۱۰۰ کیلومتری لاگوس بوده است. او به قصد مصاحبه به این روستا می‌رود و از یکی از کارکنان آنجا که از قضا زن است می‌پرسد: «مهم‌ترین مشکلی که شما در اینجا با آن مواجه هستید، چیست؟» تولو می‌گوید: انتظار داشتم که با پاسخ‌هایی مثل کمبود برق یا اعتبار یا حتی مشکلات مالیاتی روبه‌رو شوم. اما جواب او مرا شگفت‌زده کرد. او گفت بوکوحرام مهم‌ترین مشکل آنهاست. این گروه ۵ سال است که اوضاع نیجریه را نا‌آرام کرده است. بر اساس نقشه‌ای که از نیجریه منتشر شده، مناطقی که تحت سیطره بوکوحرام است، نقاطی استراتژیک است که باعث شده به محل ورود مواد غذایی نیجریه‌ای‌ها آسیب وارد شود. یکی از کارشناسان مسائل داخلی نیجریه می‌گوید: بوکوحرامی‌ها در مناطقی تسلط پیدا کرده‌اند که راه برای ورود مواد غذایی به شدت خطرناک شده است. همین موضوع باعث شده تا قیمت مواد غذایی نیز افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کند.
تولو می‌گوید در سفرش به نیجریه با یکی از پدرانی که دخترش توسط بوکوحرامی‌ها ربوده شده بود مصاحبه‌ای کرده است.
او علاوه بر اینکه نگران دختر از دست داده‌اش بود، نگران تامین غذای سایر فرزندانش نیز بود. او می‌گوید کشاورز بوده ولی به دلیل شرایط به‌وجود آمده نتوانسته که چیزی بکارد و بفروشد. مصیبتی که بر سر زنان نیجریه‌ای نیز می‌آید دست‌کمی از مصیبت پدرانی ندارد که دختران خود را از دست داده‌اند.
زنانی که توسط این گروه دستگیر می‌شوند با دو سرنوشت روبه‌رو می‌شوند یا مجبور به بردگی جنسی می‌شوند یا اینکه در بازارهای قاچاق دختران به فروش می‌رسند.
گروه‌هایی که به نام القاعده فعالیت می‌کنند، عمدتا در کار قاچاق‌های اجناس هم هستند. مختار بل مختار، رهبر القاعده در الجزایر که در ماجرای گروگانگیری سال ۲۰۱۳ در این کشور نقش داشت، یکی از معروف‌ترین قاچاقیان منطقه هم بوده است. وی به دلیل قاچاق سیگار به «آقای مارلبورو» نیز معروف شده بود. بوکوحرام نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنها نیز مسیرهای قاچاقی را برای خود مشخص کرده‌اند که عمدتا در سه کشور نیجریه، چاد و کامرون قرار دارد. همچنین اخاذی و سرقت مسلحانه از بانک‌ها نیز بخش دیگری از منابع درآمدی این گروه است. در مناطقی که بوکوحرامی‌ها مسلط شده‌اند، کلمه «قانون» و «نظم» به شکل افسانه درآمده است.
نیجریه با بی‌ثباتی ناآشنا نیست. تاریخ آنها مملو از جنگ‌های داخلی بوده است، اما حضور بوکوحرامی‌ها در نیجریه هزینه‌ای فراتر از جنگ‌های داخلی به همراه داشته است. در خصوص کشته‌شدگان در نیجریه آمارهای متفاوتی ارائه می‌شود. از 11 هزار شروع می‌شود و به 13 هزار ختم می‌شود. برخی اعتقاد دارند که فعالیت‌های بوکوحرام مصداق بارز جنایت علیه بشریت است. تصاویر ماهواره‌ای که این اواخر از شهر باگا گرفته شده است نشان می‌دهد که کلمه «فاجعه» جوابگوی میزان خشونت به‌کار رفته نمی‌تواند باشد. شهر به حالت یک «خرابه» در آمده است و تقریبا بیشتر ساکنین آن کشته شده‌اند. ناظران سیاسی اعتقاد دارند که برتری بوکوحرامی‌ها در جنگ با ارتش نیجریه، به استفاده آنها از سلاح بازمی‌گردد. گروه بوکوحرام از تسلیحات پیشرفته‌تری نسبت به ارتش نیجریه استفاده می‌کند. القاعده به عنوان حامی مالی و معنوی آنها، همچنین درآمدهای جانبی این گروه راکه عمدتا از طریق قاچاق دختران و اخاذی به دست
می آید توانسته به این گروه این قدرت را بدهد تا سلاح‌های مجهزتری را به دست آورند. دولت آمریکا هنوز تصمیم نگرفته که ارتش نیجریه را به تسلیحات مدرن‌تری مجهز کند. آمریکا اعتقاد دارد که دولت نیجریه چندان قابل اعتماد نیست. اما ناظران در یک موضوع اتفاق نظر دارند: اگر کمک‌های عمده‌ای به این کشورهایی که درگیر موضوع بوکوحرام هستند، صورت نگیرد، آنها فاجعه‌ای وحشتناک‌تر از داعش در خاورمیانه خلق خواهند کرد.