معرفی هنرمندان منتخب نسل نو - ۱۴ شهریور ۹۲
هنرمند:مریم عبداللهی همیشه هم قرار نیست چیزهای خوب زیبا و دلنشین در قاب تصویر ببینیم، گاهی هم پیش میآید که به نقاشیای برمیخوریم که شاید در رفت و آمدهای روزانهمان در سطح شهر بیشاز دهها بار با آن مواجه شویم. آثار مریم عبداللهی از این دست هستند. آثاری که در قاب تصویر آنها اسکلتها و ساختمانهای نیمهکاره با جرثقیلهای برافراشته برآسمان شهر را میبینیم. حال شاید بپرسید که دیدنِ دوباره تصاویر هر روزه در قاب نقاشی اگر لذت دیداری برای مخاطب نداشته باشد پس چه چیزی دارد؟ آیا نقاشی به جز لذت بصری کاربرد دیگری هم برای مخاطب دارد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت، شاید حداقل کاربردی که دیدنِ تصاویر روزمره در قالب نقاشی دارد، خارج کردن آن تصویر از دایره عادت و ورود آن در دایره پرسش و تفکر است و این امر به خصوص در نقاشی معاصر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
هنرمند:مریم عبداللهی همیشه هم قرار نیست چیزهای خوب زیبا و دلنشین در قاب تصویر ببینیم، گاهی هم پیش میآید که به نقاشیای برمیخوریم که شاید در رفت و آمدهای روزانهمان در سطح شهر بیشاز دهها بار با آن مواجه شویم. آثار مریم عبداللهی از این دست هستند. آثاری که در قاب تصویر آنها اسکلتها و ساختمانهای نیمهکاره با جرثقیلهای برافراشته برآسمان شهر را میبینیم. حال شاید بپرسید که دیدنِ دوباره تصاویر هر روزه در قاب نقاشی اگر لذت دیداری برای مخاطب نداشته باشد پس چه چیزی دارد؟ آیا نقاشی به جز لذت بصری کاربرد دیگری هم برای مخاطب دارد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت، شاید حداقل کاربردی که دیدنِ تصاویر روزمره در قالب نقاشی دارد، خارج کردن آن تصویر از دایره عادت و ورود آن در دایره پرسش و تفکر است و این امر به خصوص در نقاشی معاصر از اهمیت بیشتری برخوردار است. شاید لذتی که همواره همراه هنر و نقاشی است صرفا منحصر به زیبایی رنگها و تصاویر خلق شده نباشد، بلکه لذتی باشد در راستای بالابردن حساسیتهای ما نسبت به نازیباییهای پیرامونمان و تاثیر روانی پنهان آنها بر هنجارها و ناهنجاریهای هر روزمان که خواسته یا
ناخواسته از ما بروز میکند. بخشی از نقاشی امروز، مانند زندگی امروز واکنشی است به مسائل و پیچیدگیهای دنیای معاصر.
ارسال نظر