11 مسیر برای استقلال مالی
دوست داشته باشید یا نه پول حقیقتی است که همه ما با آن مواجهیم. بیشتر ما می‌فهمیم که چیزی که واقعا در زندگی مهم است تجربه، دوست و خانواده است اما فرار از این حقیقت که آزادی مالی به شما زمان بیشتری می‌دهد که بیشترین استفاده را از این موارد ببرید دشوار است. کنار آمدن با این حقیقت که قادر نیستید صورتحساب‌های خود را بپردازید تجربه بسیار استرس‌زایی است که فرد می‌تواند داشته باشد و شما تازه درک می‌کنید که توانایی درآمد‌زایی مهارت کلیدی برای بیشتر مردم است. بنابراین چه کاری می‌توانید انجام دهید تا به‌طور موثری درآمد خود را افزایش دهید؟

۱- برنامه داشته باشید.
مانند هر چیز مهم دیگری در زندگی کلید پول درآوردن این است که برنامه خوبی داشته باشید. داشتن دستورالعمل‌هایی که از آنها پیروی کنید شما را در این راه محافظت می‌کند و به شما کمک می‌کند احساس کنید در حال پیشرفت هستید؛ حتی در روزهایی که به هیچ حرکتی برایتان مقدور نیست. هر هفته به چیزی که می‌خواهید انجام دهید فکر کنید و چیزهایی را که نیاز است برای رسیدن به هدفتان انجام دهید یادداشت کنید. گام‌هایی را که برای رسیدن به هدف باید بردارید تفکیک کنید و هریک از آنها را در تقویمتان به یک روز اختصاص دهید. زمانی که آن روز فرا رسید مطمئن شوید که هر کاری که می‌توانستید انجام دهید برای رسیدن به موفقیت انجام داده‌اید.

۲- اقدامات خود را اولویت بندی کنید.
این حقیقت ساده‌ای در زندگی است که ۸۰ درصد موفقیت شما مدیون ۲۰ درصد کاری است که شما انجام داده‌اید. اینکه شما آن را قانون ۸۰/ ۲۰ بنامید یا اصل پارتو نکته یکی است: شما باید ۲۰درصد از کارهایتان را که احتمال دارد منجر به موفقیت شود اولویت بندی کنید. منابع ثابت شده درآمد یا پروژه‌هایی را که احتمال دارد در طولانی مدت از آن سود ببرید تعیین و بر آنها تمرکز کنید. شما همچنان به ۸۰درصد دیگر نیاز دارید، ۸۰ درصدی که پروژه‌ها و ایده‌های جانبی هستند، اما روز خود را بر اساس پروژه‌ها و راه‌های اصلی برای موفقیت شروع کنید.

۳- چیزهای جدید را امتحان کنید
هیچ چیز مانند کار روی پروژه‌ای که شما را به هیچ جا نمی‌رساند اعتماد به نفس شما را خراب نمی‌کند. اگر زمان زیادی را روی پروژه‌ای صرف کرده‌اید که پولی به شما برای ارمغان نیاورده است نترسید و رهایش کنید. اصلی در روانشناسی وجود دارد به نام «اصل توجیه تلاش» که می‌گوید مردم خود را متعهد به چیزهایی می‌کنند که برای آنها زمان و انرژی زیادی صرف کرده‌اند. این امر موجب می‌شود که زمان خود را با سرسختی صرف چیزهایی کنید که هرگز بابت آنها پولی دریافت نمی‌کنید. آگاه باشید که چه موقع جلو ضرر را بگیرید و به چیزهای جدید بپردازید.

۴- «نه» بگویید.
زمان با ارزش ترین منبعی است که دارید و با انجام کار اضافه آن را از دست می‌دهید. همچنین پرداختن به پروژه‌های بسیار زیاد منجر به افزایش یافته استرس و فرصت کمتری برای پیگیری فرصت‌های هیجان انگیز می‌شود. توانایی نه گفتن را در خود تقویت کنید. زمانی که فرصت جدیدی پیش می‌آید از خود بپرسید آیا بابت سرمایه زمانی که برای این کار هزینه می‌شود به طریقی که مناسب می‌دانید وجهی دریافت می‌کنید یا خیر؟ اگر جواب خیر است آن کار را انجام ندهید.

۵- خود را با موفقیت احاطه کنید.
شاید به نظر غیرقابل درک باشد اما راه مهم برای رسیدن به موفقیت مالی این است که مانند کسی که موفقیت مالی دارد رفتار کنیم. مفهوم «تقلید کنید تا انجامش دهید» درواقع همین معنی را دارد. اگر زمان خود را در مکان‌هایی که پول خود را نشان می‌دهد با افراد موفق بگذرانید فرصت‌های بیشتری برای اینکه خودتان به موفقیت برسید خواهید داشت. با کسانی دوست شوید که به چیزهایی که آرزودارید به آنها برسید رسیده‌اند و از آن رابطه‌ها به نفع خود استفاده کنید.

۶- رهبر باشید
کلید معروف موفقیت در تجارت و زندگی این است که توانایی داشته باشید هر فرصتی را قبل از هر کس دیگر تشخیص دهید. با داشتن این مورد در ذهن همیشه باید به دنبال مسیر مهم بعدی برای موفقیت باشید. ذهن خود را تا آنجا که می‌توانید باز نگه دارید و هیچ‌گاه مشارکت با دنیا به طرق خلاقانه را متوقف نکنید. خود را تا آنجا که می‌توانید با خواندن کتاب‌هایی که با آنها مخالفید و با ملاقات با افرادی که دوست ندارید در معرض دیدگاه‌های ضدونقیض قرار دهید. دیدن مسأله از همه جوانب بهترین راه برای درک آن است و به شما کمک خواهد کرد تا نتیجه جدیدی به‌دست آورید.

۷- تکرار نشدن زمان را به یاد داشته‌باشید.
ایده زمان بسیار اهمیت دارد و ارزش بیان مجدد را دارد. زمان تنها منبعی است که برای تغییر آن هیچ کاری نمی‌توان کرد. مهم نیست که چه کسی هستید و چه مقدار پول به‌دست می‌آورید فقط ۲۴ ساعت در طول یک شبانه روز وجود دارد. به همین دلیل باید انرژیتان را روی منابع درآمدی که می‌توانید به راحتی به‌دست آورید متمرکز کنید. چیزی را یکبار انجام دهید و سپس آن را بارها و بارها تکرار کنید تا بیشترین پول را به‌دست آورید. این فلسفه‌ای است که سازنده اثر کمدی دیلبرت، اسکات آدامز در کتاب خود «چگونه تقریبا در همه چیز شکست بخوریم و بازهم چیزهای بزرگی برنده شویم» بیان می‌کند و این فلسفه در مورد شما هم صادق است. حالا او با طرح یک کمدی و با چاپ آن در هزاران نسخه در سرتاسر دنیا زندگی می‌گذراند. زمان ارزشمنداست بنابراین اطمینان حاصل کنید کار شما بر آن برتری می‌جوید.

8-افراد زیادی در اطراف شما هستند که اغلب به دنبال افزایش ناگهانی درآمد خود هستند
این افراد فکری به حال پس‌انداز و مهم‌تر از آن پس‌انداز اضطراری نمی‌کنند. اما در این میان یک سوال به وجود می‌آید که آیا وضعیت همیشه به همین منوال خواهد بود؟ آیا همیشه همینطور حقوق خواهید گرفت؟
بسیاری از کارشناسان اقتصاد خانواده تاکید دارند که زندگی سراسر اتفاقات پیش‌بینی نشده و یا خارج از کنترل است. این حوادث می‌توانند مثل از دست دادن فرد مهمی در زندگی، تصادف اتومبیل یا از دست دادن شغل، بد باشند یا مانند ملاقات با آشنایی پس از سال‌ها و پیشنهاد شغل رویایی‌تان یا صاحب فرزند شدن در آمادگی کامل یا یک فرصت عالی سرمایه‌گذاری، خوب باشند. از این‌رو واکنش به این اتفاقات، (چه از جنبه‌ مثبت و چه منفی آن) نیاز به داشتن کمی آمادگی از سوی ما دارد و به همین دلیل باید پس‌انداز اضطراری داشته باشید.

برای قرار گرفتن در این مسیر اولین سوالی که پیش می‌آید این است که چه مقدار پول برای پس‌انداز کافی است؟ در مورد اینکه چه میزان پول برای پس‌انداز کردن کافی است، نظرات مختلفی وجود دارد و با توجه به افراد مختلف، میزان درآمد و مخارج آنها و شرایط کلی زندگی می‌تواند متفاوت باشد. مثلا توصیه شده که حداقل برای پوشش مخارج شش ماه خود، پس‌انداز داشته باشید. البته اگر بدهی‌های زیاد و به‌ویژه با سود بالا دارید، می‌توانید نیمی از پول پس‌انداز را صرف صاف کردن بدهی‌ها کنید، بنابراین پس‌انداز پولی برای پوشش مخارج شش تا دوازده ماه، می‌تواند مهم‌ترین هدف مالی شما باشد و تا زمانی‌که این هدف را به سرانجام نرسانده‌اید، سراغ هیچ کار دیگری نروید. اگر حقوق ماهیانه را تا سر ماه خرج کرده و چیزی برای پس‌انداز باقی نمی‌ماند باید با مقادیر کم شروع کرده و همچنین صرفه‌جویی را هم به زندگی خود وارد کنید.اما چگونه شروع کنید و ادامه دهید؟

اگر انضباط کافی برای پس‌انداز ماهیانه ندارید، بهترین کار گرفتن وام و گذاشتن آن در حساب اضطراری است. با توجه به تورم فعلی کشور، دریافت وام‌های تا 25 درصد سود نیز به صرفه است، البته به شرطی که آن را خرج خرید لوازم مصرفی و لوکس نکنید. به‌عنوان مثال اگر فردی برای یک سرمایه‌گذاری بلند مدت، وام پنج میلیون تومانی با سود ۲۹ درصد دریافت کند و برای بازپرداخت این وام برای سه سال ماهانه ۲۰۰ هزارتومان قسط پرداخت کند؛ به این معنا است که ظرف سه سال باید هفت میلیون و دویست هزار تومان به بانک برگرداند. آیا به نظر شما این فرد سود زیادی پرداخت می‌کند؟ حتی اگر این پول را مستقیما در بانک بگذارد پس از سه سال، دو میلیون تومان بیشتر از تمام اقساطی که پرداخت کرده است، موجودی دارد. (با احتساب سود سالانه ۲۳ درصد)البته این نکته را به یاد داشته باشید که تشکیل حساب اضطراری، انضباط بالایی را می‌طلبد، پس دسترسی به این حساب را محدود کرده و انتقال به آن را خودکار کنید.

۹-گام دیگری که می‌تواند به شما کمک کند به کار بستن دستورهای این بند است.
اگر کارمند هستید، اگر درآمد خود را جایی ثبت کرده‌اید، اگر حساب بانکی مشخصی دارید، به آنها، به فیش‌های حقوقی و با صرف وقت به حافظه خود رجوع کرده و کل درآمد خود در سال‌های گذشته را حساب کنید. از حقوق گرفته تا سودهای بانکی تا کارهایی که به‌صورت پروژه‌ای انجام داده‌اید.پس‌ازآن لازم است بدانید که پس از کسب این درآمد در طی سال‌ها چه چیزی برای نشان دادن دارید؟ چه دارایی‌هایی برای شما باقی‌مانده است؟ چه دارایی‌ها و چه بدهکاری‌هایی دارید؟

قیمت کنونی تمام دارایی‌هایتان از خانه، اتومبیل، لوازم خانه و داخل انبار و هر چیزی را که برای نشان دادن دارید حساب کنید و ببینید که در این مدت چقدر دارایی جمع‌آوری کرده‌اید.
چقدر توانسته‌اید درآمد خود را در سال تغییر دهید؟ تابه‌حال چند بار سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ چقدر توانسته‌اید به‌صورت مستمر به یک برنامه پس‌انداز وفادار باقی بمانید؟

از سوی دیگر تمام بدهی‌ها، تمام وام‌ها و تمام قرض‌های خود را هم لیست کنید، چراکه بدهی یکی از دلایل عمده عدم امنیت مالی در زندگی بیشتر مردم است. بدهی شما را از داخل تهی کرده و شما را از رسیدن به رویاها، آرزوها و اهداف‌تان باز‌می‌دارد. بدهی باعث محرومیت شما از شادی‌های آینده می‌شود. نداشتن بدهی باید یکی از اساسی‌ترین اهداف شما در زندگی باشد و شما باید تمام سعی‌تان را در این امر داشته باشید. اگر خواستار استقلال مالی هستید زندگی بدون بدهی باید یکی از مهم‌ترین‌ اصول‌تان باشد.

در پایان شما باید ترازنامه مالی‌ای تهیه کنید که نشان دهد در دوران زندگی کاری، چقدر درآمد داشته‌اید چقدر آن به دارایی تبدیل‌شده و هم‌اکنون چقدر بدهی دارید. ممکن است در پایان انجام این کار با این پرسش» بزرگ روبه‌رو‌ شوید. آیا من این‌قدر درآمد داشته‌ام؟ آیا این‌قدر دارایی دارم؟ چقدر لیست طلبکاران من بزرگ است.

۱۰-اهداف روشن و دقیق مالی داشته باشید.
اگر اهداف مالی تعریف شده و روشن نداشته باشید، بسیار مشکل است که برای تامین استقلال مالی‌تان‌گام بردارید. اگر خواهان ایجاد کسب و کار بزرگی هستید، با تاسیس شرکت شخصی خودتان در این راه کارتان را آغاز کنید و اگر خواستار سرمایه‌گذاری هستید، بیاموزید که فرصت‌های مناسب را به محض دسترسی به آن شکار کنید. تنها زمانی‌که اهداف روشنی در ذهنتان دارید قادر به تشخیص توانایی‌هایتان خواهید بود. داشتن اهداف و تلاش برای رسیدن به آنها به شما‌ انگیزه می‌بخشد که زندگی رویایی را که هم اکنون در ذهنتان دارید بیازمایید.

۱۱-آموختن را متوقف نکنید. آموختن مسائل امور مالی یا حسابداری باید بالاترین اولویت شما باشد.
امروزه منابع بی‌شماری برای تقویت دانش مالی تان و نحوه کارکرد آن وجود دارد. مسوولیت کامل امور مالی تان را با شرکت در کلاس‌ها و آموختن حسابداری برعهده بگیرید. به جای پرداختن به همه موضوعات در یک جلسه، شما می‌توانید در هر بار یک موضوع را بیاموزید. مثلا شما می‌توانید در صورت علاقه‌مندی، درباره مدیریت بودجه در خانه بیاموزید. به علاوه موضوعات مالی متعدد دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به ترتیب آنها را یاد بگیرید و به این وسیله سواد مالی‌تان را افزایش دهید. ضمن آنکه به یاد داشته باشید باید مراقب مخارج خود باشید. ما در جامعه‌ای مصرف محور زندگی می‌کنیم که ما را پیوسته وادار به خرج کردن می‌کند.

عادت خرج کردن شما یکی از اصلی ترین دلایلی ست که شما نمی‌توانید با راحتی آینده مالی‌تان را تامین کنید. همه مخارج تان را بررسی کنید و قبل از هر خریدی دو بار در مورد آن فکر کنید. انجام این کار در ابتدا کمی مشکل به نظر می‌رسد، خصوصا اگر آدم ولخرجی باشید، اما زمانی‌که مدیریت مخارج تان را یاد گرفتید، به‌دست آوردن استقلال مالی آسان و خوشایند است.