سیاست دولت و مسیر سرمایه گذاری خارجی
با رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی کشور، مهم‌ترین مسئله اقتصاد ایران مدیریت هزینه و درآمد است.
در این مورد دولت با وجود کاهش درآمد نفتی خود به سمت جذب سرمایه‌گذار خارجی رفته است، زیرا در چند سال گذشته عملاً برای تأمین بودجه‌های عمرانی و فعالیت‌های مولد اقتصادی کشور حرکت قابل توجهی رخ نداده و تنها راه پیشبرد فعالیت‌های عمرانی با معیارهای قابل توجهی که اقتصاد را از بیماری رکود و تورم خارج کند، جذب سرمایه‌گذار خارجی و سرمایه‌های ارزان شبکه بانکی دنیاست. در معیارهای کوچک‌تر، هر صنعتی باید به دنبال جذب سرمایه‌های پرقدرت خارجی برای خود باشد. در رابطه با جذب سرمایه‌های خارجی، فضل‌الله معظمی رئیس هیات مدیره بیمه آسیا معتقد است، رویه و سیاست‌های دولت در جذب سرمایه‌گذار خارجی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
***

شما به عنوان یکی از سخنرانان در کنفرانس تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم، در موضوع تجربیات موفق در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان عضو هیات مدیره بیمه آسیا سخنرانی خواهید داشت. در این رابطه ورود سرمایه‌گذار خارجی در صنعت بیمه در وهله اول چه مسائلی به همراه دارد؟ از سوی دیگر برای جذب سرمایه‌گذار خارجی چه باید کرد؟
ورود سرمایه‌گذار خارجی به طور حتم رشد و ارتقای صنعت بیمه کشور را به همراه دارد که این رشد در اقتصاد بی‌تأثیر نخواهد بود. به طور مثال، شرکت‌های بیمه می‌توانند از بیمه‌های اتکایی شرکت‌های خارجی استفاده کنند که این مورد، قبل از آغاز تحریم‌ها نیز از سوی شرکت‌های بیمه پیگیری می‌شد. مهم‌ترین نکته در جذب سرمایه‌گذار خارجی، نگاه، رویه و سیاست‌های دولت است. باید رویه داخلی در جذب سرمایه‌گذار از سوی دولت تعریف شود. این تعاریف نباید تنها شعاری باشد بلکه باید برای جذب سرمایه‌گذار در عمل قدم‌هایی برداشته شود. موضوع قابل اهمیت دیگر در جذب و فعالیت سرمایه‌گذار خارجی، مقاومت شدید در مقابل مدیریت سهامداران خارجی است. زمانی که عمده سهام یک شرکت واگذار می‌شود، سهامدار عمده حق دارد مدیریت کار را به دست بگیرد، اما در این رابطه تا حدودی مقاومت وجود دارد.

چرا بر سیاست‌های دولت در مورد جذب سرمایه‌گذار خارجی تاکید ویژه‌ای دارید؟
سیاست‌گذاری‌های دولتی تعیین‌کننده آینده و مسیر حرکت سرمایه‌گذار است. اگر مسیر سرمایه‌گذاری به درستی تعریف نشود، سرمایه‌گذار خارجی عمدتاً در صنعت نفت و گاز ورود خواهد کرد که احتمال دارد حجم قرارداد و نوع آن نسبت به گذشته تغییراتی داشته باشد. البته پیش‌بینی می‌شود، سرمایه‌گذار خارجی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس نیز ورود کند. در خصوص تاسیس اولین صندوق ارزی کشور و مشارکت شرکت سافولا - بهشهر تجربیاتی وجود دارد که در کنفرانس به تفصیل در مورد آن‌ها صحبت خواهم کرد.