مسیر متفاوت انگلیسی‌ها
با پیروزی حزب سیریتزا در یونان، چپگرایان در اتحادیه اروپا جان تازه‌ای گرفتند و ناظران سیاسی هنوز اعتقاد دارند که در دومینوی سقوط محافظه کاران در کشورهای اروپایی، نوبت به اسپانیا و ایتالیا خواهد رسید. در اسپانیا، تنها چند روز پس از پیروزی حزب سیریتزا در یونان، حزب پادموس، به قصد قدرت نمایی از طرفدارانش خواست تا در مادرید گرد هم آیند و حضور میلیونی طرفداران این کشور که ضد سیاست‌های ریاضتی هستند، دولت مرکزی این کشور را به هراس انداخت. تا جایی که «جین پارک» عضو شورای روابط خارجی آمریکا با یان برمر، رئیس گروه اوراسیا در مورد تبعات ظهور حزب سیریتزا در یونان و تاثیر آن بر شکل‌گیری چپ و راست افراطی در اروپا گفت‌وگو کرد و گفت که انتخاب سیپراس در یونان نقطه عطفی برای اروپا به حساب می‌آید. یان برمر در این باره گفته بود: «در چند سال گذشته، ما شاهد رهبری قدرتمند آلمان در حمایت از ریاضت اقتصادی بودیم و نیز شاهد کشورهایی در پیرامون بودیم که نتوانستند از بحران خارج شوند و مایل بودند حامی آن چیزی باشند که بروکسل، برلین و فرانکفورت می‌طلبند. احساسات مردمی مخالف با ریاضت طی چند سال گذشته به تدریج رشد کرد اما تا همین اواخر موجب تغییر حکومت نشده بود. این دقیقا همان چیزی است که در یونان شاهد بودیم. این یک پیروزی بزرگ بود: تنها دو کرسی برای کسب اکثریت مطلق برای سیریتزا لازم بود. آنها یک دولت ائتلافی با حزب راستگرای «یونانیان مستقل» تشکیل دادند که این حزب هم به شدت با اروپا و ریاضت مخالف است. شما نمی‌توانید هم انکار نهادهای آلمانی و هم انکار نهادهای یونانی و هم ساختارهای سیاسی موجود در اروپا را بخواهید».
نظر بیشتر تحلیلگران در فردای پیروزی حزب سیریتزا عموما بر موج بازگشت چپ‌ها در اروپا بود؛ اما در این سوی قاره سبز، یعنی در غربی‌ترین نقطه آن، انتخابات بریتانیا معادلات را در این قاره به هم ریخت. در حالی که تا روز انتخابات در هفتم ماه مه، بدبینانه‌ترین حالت برای حزب کار بریتانیا که گرایشات چپ دارد، پیش بینی می‌شد، تشکیل یک دولت ائتلافی با محافظه کاران بود، اما این حزب در روز انتخابات، شکست سختی از محافظه کاران خورد و «توری‌ها» در بریتانیا توانستند، این بار حتی می‌توانند بدون ائتلاف با لیبرال‌ها راسا دولت دلخواه مورد علاقه خود را تاسیس کنند. در این میان اما بیشتر کارشناسان در یک نقطه توافق نظر دارند. اینکه هنوز خروج بریتانیا از اروپا (Brexit)، به‌عنوان یک گزینه محتمل باقی می‌ماند. به گفته یان برمر، پیروزی چپ یا راست در اروپا دیگر اهمیت ندارد. بلکه احزابی در کشورهای اروپایی پیروز خواهند شد که موضعی ضد اروپایی داشته باشند.
در یونان نیز، حزبی پیروز انتخابات شد که شعار اصلی او شعارهای ضد ریاضتی و خروج از برنامه‌های اتحادیه اروپا بوده است. تا جایی که خروج یونان از اروپا (Grexit)، همچنان به‌عنوان یک گزینه احتمالی در این کشور مطرح است. خروج یونان از اروپا می‌تواند سایر کشورهایی را که از سیاست‌های واحد اتحادیه اروپا ناراضی هستند، به سر قدرت بازگرداند.
دیوید کامرون، در شبی که پیروزی بزرگ حزبش در انتخابات رقم خورد، در سخنرانی خود به مناسبت این پیروزی اعلام کرد که به تمامی وعده‌های خود عمل خواهد کرد و یکی از وعده‌هایی که وی در پیش از انتخابات داده، برگزاری یک همه‌پرسی برای ماندن یا جدا شدن از اتحادیه اروپا بوده است. نتیجه این همه‌پرسی به نگرانی مهمی برای کشورهای اروپایی عضو این اتحادیه تبدیل شده است. اروپایی‌ها از آن هراس دارند که با خروج انگلیس، سایر کشورها نیز تصمیم مشابهی اتخاذ کنند.
در این زمینه دونالد تاسک رئیس شورای اروپا در واکنش به انتخابات انگلیس، درباره باقی ماندن این کشور در این اتحادیه ابراز امیدواری کرده است. دونالد تاسک گفت: یک اتحادیه اروپای بهتر به نفع همه کشورهای عضو است. این اظهارنظر در حالی عنوان شده است که دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس پیش از رقابت‌های انتخاباتی و همچنین در جریان مبارزات بارها تاکید کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، همه‌پرسی درباره خروج یا باقی ماندن انگلیس از اتحادیه اروپا را برگزار می‌کند. همچنین فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره به خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا، دولت لندن را به هماهنگی با اعضای این اتحادیه فراخواند. اولاند دو روز پس از پیروزی توری‌ها، تلفنی با دیوید کامرون گفت‌وگو کرد. اولاند با توجه به وعده انتخاباتی کامرون مبنی بر برگزاری همه‌پرسی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: توجه به خواست مردم انگلیس مشروع است، اما در اروپا قوانینی وجود دارد که «هماهنگی» یکی از آنها است. کمیسیونر اقتصادی اروپا نیز خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا را زیانبار توصیف کرد.
این در حالی است که دیوید کامرون پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی، روز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، بار دیگر وعده خود را مبنی بر برگزاری همه‌پرسی در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۱۷ تکرار کرد. دیوید کامرون در ماه ژانویه تحت فشار مخالفان اروپایی خود و همچنین در برابر قدرت گرفتن حزب استقلال انگلیس موسوم به یوکیپ متعهد شده بود این همه‌پرسی را برگزار کند.
پی‌یر مسکوویسی، کمیسیونر اقتصادی اتحادیه اروپا نیز پس از قطعی شدن پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی انگلیس، نسبت به خروج این کشور از اتحادیه اروپا هشدار داد. مسکوویسی که در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود با اشاره به تمایل کامرون به برگزاری همه‌پرسی درخصوص ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا و خطر خروج این کشور از این نهاد اروپایی خاطر‌نشان کرد که جای انگلیس در اتحادیه اروپا است و این به نفع انگلیس و اتحادیه اروپا است. مسکوویسی برای اثبات ادعای خود به هزینه‌های سنگین اقتصادی و مالی خروج احتمالی این کشور از اتحادیه اروپا اشاره کرد. به‌رغم این هشدارها، به نظر می‌رسد بریتانیا این همه‌پرسی را برگزار کند و در صورت رای منفی مردم این کشور برای باقی ماندن در اروپا، کشورهای دیگر مثل یونان- که هم اینک نیز برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا مردد است- و سایر کشورها، مثل اسپانیا و حتی ایتالیا را تشویق به برگزاری رفراندوم‌های مشابهی کند. این آلارم هم اینک به آلمان رسیده است. برلین تنها دولتی است که توانسته در بحران اقتصادی اتحادیه اروپا جان سالم به در بَرَد، و زمانی که در کشوری احزاب ضد اتحادیه پیروز می‌شوند، در آغاز پیغام بد به برلین می‌رسد که حامی اساسی سیاست‌های ضد ریاضتی است. در این راستا، مجله اشپیگل در شماره این هفته خود، پیروزی مجدد کامرون را یک «خبر بد» دانست. این مجله در مطلب خود نوشت: هم اینک چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، برگزاری یک رفراندوم جدایی‌طلبانه در بریتانیا است. نویسنده این مطلب می‌گوید که حزب کامرون، ضد اتحادیه اروپاست، و در زمانی که حزب وی وزن بالایی نداشت، وی بر برگزاری این رفراندوم پافشاری می‌کرد، حالا که حزب وی توانسته یک پیروزی قاطع و پر‌قدرت به دست آورد، وی با اعتماد به نفس بالاتر، همه‌پرسی جدایی‌طلبانه خود را برگزار خواهد کرد.
برخی اما می‌گویند حتی اگر وی قصد برگزار کردن این همه‌پرسی را نداشته باشد، با توجه به قدرتی که پیدا کرده است، می‌تواند در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا قدرت چانه‌زنی‌اش را بالاتر ببرد.