رکود پنهان در صنعت برق

دنیای اقتصاد- هشتمین نمایشگاه بین المللی دوسالانه صنعت برق با حضور ۱۳۷ مشارکت کننده در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برگزار شد. مجری برپایی نمایشگاه صنعت برق اصفهان با اشاره به اینکه در این نمایشگاه ۱۳۷ مشارکت کننده داخلی و خارجی در ۹ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی به ارائه جدیدترین محصولات و خدمات خود پرداخته اند، اظهار داشت: ۵۰ درصد مشارکت کنندگان از استان اصفهان، ۳۶ درصد از تهران و ۱۴ درصد از استان های مازندران، گلستان، مرکزی، یزد و فارس در این نمایشگاه حضور دارند.

به گفته علی شال باف، نمایندگی های فروش کشورهای آلمان، اسپانیا، چین، کره و ایتالیا جدیدترین تولیدات، صنایع، تجهیزات و خدمات مربوط به صنعت برق خود را در این نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته اند. وی افزود: شرکت کنندگان در این نمایشگاه در زمینه برق صنعتی و خانگی، تابلو برق، تولید رله های صنعتی و لوازم اندازه گیری، سیستم های تولید، توزیع، بهره برداری و انتقال نیرو، پروژه های مهندسی، مشاوره و طراحی و مدیریت خدمات فعالیت دارند. مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه صنعت برق کشور و به‌ خصوص اصفهان کارنامه خوبی در خدمت‌رسانی به مردم و در رشد و توسعه داشته است، اظهار داشت: ۱۰ درصد انرژی الکتریکی کشور در استان اصفهان تولید می شود که ۶۰ درصد این میزان نیز در بخش صنعت مصرف می شود. رسول موسی رضایی با بیان اینکه اصفهان در تأمین شبکه‌های برق و ملزومات آن در کشور، خودکفاست، افزود: صنایع تولیدی بزرگی برای ملزومات تأمین دکل، یراق، سیم و ... در استان اصفهان هستند که رشد چشمگیر صنعت برق استان اصفهان در کشور را به‌خوبی نشان می‌دهد. وی به آزمون کیفیت ساخت دکل‌ها در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ما در این صنایع تولیدی آزمون ساخت‌ها را در استان داریم که برای اصفهان نوعی ارزش بالا محسوب می‌شود چراکه ما از کشورهایی مانند اسپانیا دعوت کرده‌ایم و آن‌ها به اصفهان آمدند و ساخت این دکل‌ها را موردبررسی قرار دادند که پس از بررسی و مشاهده کامل متخصصان اسپانیایی از ساخت دکل‌ها در استان اصفهان، به نتیجه رسیدند که ساخت این نوع دکل‌ها در حد کشور خودشان و حتی بالاتر است. وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام مناطق مسکونی استان اصفهان ازانرژی برق برخوردارند، افزود: حتی به تمام روستاهایی که فقط چند خانوار در آن منطقه زندگی می‌کنند، برق‌رسانی شده است.

موسی رضایی همچنین با تأکید بر اینکه با وجود همه قابلیت ها این صنعت امروز در رکود است، تصریح کرد: متأسفانه بخشی واحدها با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند و این صنعت گرفتار رکود خاموش و پنهان شده است. به گفته وی، برخی فعالان این صنعت در بحث خریداری و تهیه کابل به مشکل برخورده اند که امیدواریم با پایان این رکود مشکلات کاهش یابند و مردم نیز با مصرف بهینه انرژی برق ما را یاری کنند. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در خصوص مصرف زیاد از انرژی برق در فصل گرما خاطرنشان کرد: با گرم شدن هوا ظرفیت سیم‌ها در شبکه‌های انتقال برق بسیار ضعیف می‌شوند و با توجه به مصرف زیاد انرژی برق در این فصل امکان دارد تا مشکلاتی مانند خاموشی و قطعی برق به وجود آید به همین دلیل از مردم تقاضا می‌کنیم توجه ویژه‌ای به‌صرفه جویی در مصرف برق در این فصل بسیار سخت داشته باشند. به گفته موسی رضایی، میزان تولید برق استان ۲۳ میلیارد کیلووات در سال است که با صرفه جویی ۱۰ درصدی مصرف برق می توانیم از تابستان گذر کنیم. وی در خصوص شرایط کم آبی استان و ایجاد محدودیت در تولید برق نیروگاه های استان، گفت: نیروگاه اصفهان با تولید ۸۳۰ مگاوات ساعت برق تنها نیروگاه وابسته به آب است اما با توجه به تمهیدات صورت گرفته از تابستان اصفهان گذر می کنیم. مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان افزود: در حال حاضر نیروگاه اصفهان با ظرفیت کامل خود در مدار است که با بسته شدن زاینده رود با ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید برق خواهد داشت. به گفته وی، تابستان امسال کمبود و قطعی برق در اصفهان نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه باید قدم‌هایی در توزیع و بازسازی برق پایدار و با کیفیت برداشت، اظهار داشت: تولیدکنندگان می‌توانند در کنار ما قرار گیرند و اگر امروز ما در کشور از بهترین‌ سیستم‌های توزیع استفاده می‌کنیم به دلیل حضور تولیدکنندگان و مشاورانی است که با همکاری آن‌ها سعی در تولید بهترین تجهیزات را داریم. به گفته حمیدرضا پیرپیران، در حمایت از تولیدکنندگان، وزارت نیرو خرید انرژی را با اعداد بسیار بالا ارائه کرده و در این راستا برای تشویق از تولیدکنندگان طرح خرید ۵ ساله برق را اجرا می‌کنیم. وی گفت: تولیدکنندگان باید بدانند در هر زمینه‌ای از آنها حمایت می کنیم تا از فناوری‌ها و تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم، امروز در دنیا بحث کوچک‌سازی منابع تغذیه و استفاده از انرژی‌های پاک مطرح است و باید در این زمینه فعالیت کرد. وی با بیان اینکه حرکت به سمت انرژی‌های نو بهای سنگینی را برای ما در پی دارد، افزود: کسی که قرار است در این راستا سرمایه‌گذاری کند باید معادل سود بانکی درآمد و سود داشته باشد که متأسفانه سرمایه‌گذاری در برخی از انرژی‌های پاک برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نبوده و سبب عدم حضور بسیاری از تولیدکنندگان در این عرصه شده است.

پیرپیران تصریح کرد: در حمایت از تولیدکنندگان، وزارت نیرو خرید انرژی را با اعداد بسیار بالا ارائه کرده و در این راستا کسانی که سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشند برای تشویق از آن ها خرید ۵ ساله برق را داریم تا پیش پرداختی برای تولیدکنندگان باشد. حمید علاقمندان با اشاره به اینکه استان اصفهان همیشه جزو شرکت‌های دارای رتبه بالا و کمترین تلفات برق بوده است، افزود: این استان به لحاظ کیفیت بالای برق، با کمتر از ۸ درصد دارای کمترین تلفات برق در کشور است. وی به موضوع انرژی های نو اشاره کرد و بیان داشت: استان‌های یزد، مرکزی و اصفهان برای اجرا و سرمایه‌گذاری طرح‌های انرژی نوین مانند خورشیدی مناسب هستند چرا که در این استان‌ها زمین‌های بدون پستی‌ و بلندی‌های بیشتری وجود دارد و اگر در این استان‌ها زمین‌های مسطح تهیه شود، فضا برای سرمایه گذاری در انرژی‌های نو در این مناطق مهیا می شود. مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های نو مقرون به صرفه نیست به همین دلیل وزارت نیرو طرحی را پیش بینی کرده تا به ازای ارائه هر کیلو وات انرژی پاک، مبلغی ۲۰ برابری به شرکت‌ها پرداخت شود، باید دانست این طرح در استان‌های مرکزی کشور به دلیل وجود آفتاب مطلوب قابل اجرا است. وی در خصوص استانداردهای صنعت برق، گفت: تجهیزات باکیفیت ما را به استانداردسازی و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی کمک می‌کند. علاقمندان افزود: در زمینه توزیع همه تجهیزات ما تولید داخل است که در این راستا کیفیت تجهیزات مدنظر قرار گرفته و تا حدودی به استانداردهای جهانی نزدیک هستیم، در دیگر بخش‌ها نیز تا ۲ سال آینده به استانداردهای جهانی می‌رسیم، البته در طراحی و شبکه‌های مهندسی نیز با استانداردهای جهانی یکسان هستیم.