روزنامه اطلاعات نوشت: بیش از ۴۰ درصد معادن استان خراسان رضوی تعطیل یا با ظرفیت اندک درحال فعالیت هستند. رئیس انجمن موادمعدنی خراسان رضوی دراین‌باره اظهار کرد: رکود در بخش‌های تولید، صنعت ساختمان و افت قیمت جهانی فلزات اساسی نظیر سرب، مس و به‌ویژه سنگ‌آهن منجر به افت فعالیت اینگونه معادن در خراسان رضوی و تعطیلی برخی از معادن سنگ‌آهن در شهرستان خواف شده است. مهم‌ترین مشکلات بخش معدن، کمبود نقدینگی، زیاد بودن نرخ سود تسهیلات و کمبود ماشین‌آلات پیشرفته است.

حسن حسین زاده، گفت: عمده ماشین‌آلات بخش معدن، مستهلک و فرسوده هستند و به‌دلیل نبود دانش فنی کافی، اکتشاف در معادن این خطه نیز به‌صورت کاملا استاندارد انجام نمی‌شود؛ لذا نیازمند ورود سرمایه‌گذار خارجی و حمایت بیشتر مسئولان برای رفع این مشکلات هستیم. وی، تناقض قوانین سرمایه‌گذاری در بخش معدن را ازجمله مشکلات اساسی این بخش خواند و افزود: معدن‌کار برای فعالیت نیاز به دریافت مجوز از چندین دستگاه اجرایی دارد؛ اما قوانین در برخی دستگاه‌ها با هم همخوانی ندارد. سرمایه‌گذار بخش معدن برای اخذ پروانه بهره‌برداری یا پروانه اکتشاف باید پروسه طولانی را طی کند. مسئولان نیز باید نسبت به تسهیل فرآیند صدور مجوزها و رفع تعارضات اقدام کنند، تا دریافت مجوزهای لازم زمان کمتری را از سرمایه‌گذار بگیرد.

بیماران سرطانی خراسان شمالی نیازمند توجه ویژه مسئولان

روزنامه ایران با انتشار گزارشی از وضعیت بیماران سرطانی استان خراسان شمالی، نوشت: خراسان شمالی ازجمله استان‌های کشور است که انواع بیماری سرطان در آن آمار بالایی دارد و برای کاهش آن به تأمین اعتبارات و تجهیزات نیاز است.رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی «عطوفت» خراسان شمالی با اشاره به مشکلات بیماران سرطانی این استان، بر راه‌اندازی مراکز درمان این‌گونه بیماران تأکید کرد و گفت: سرطان سالانه حدود ۹۰ هزار نفر از مردم کشور را به سوی خود می‌کشد که خراسان شمالی نیز از این مسأله مستثنی نیست و روزبه‌روز آمار مبتلایان به این بیماری در این استان افزایش می‌یابد. این مسأله به‌گونه‌ای است که آمار سرطان دستگاه گوارش در خراسان شمالی نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر پیشی گرفته و شاید بیش از یک‌سوم سرطان بیماران مبتلا به انواع سرطان این استان را سرطان‌های مری و معده تشکیل می‌دهد.سیدحمید حریری با اشاره به اینکه تنها در سال گذشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان مخارج ناشی از درمان سرطان در کشور بوده، بر یافتن راهکارهای مناسب ازجمله تغییر روش زندگی و تغذیه مردم و توجه به مشکلات آلودگی هوا به‌منظور کاهش آمار مبتلایان به سرطان در کشور تأکید کرد و گفت: برای کاهش تلفات و درمان سرطان در این استان نیازمند عزم همگانی دستگاه‌های مربوطه برای خرید تجهیزات مورد نیاز ازجمله دستگاه‌های پرتودرمانی، رادیوتراپی و داروهای شیمی درمانی جدید، تشخیص زودهنگام و غربال‌گری و پیشگیری زودرس هستیم.

یک آمپول سرطان که بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در داروخانه به فروش می‌رسد حتی با تعرفه ۹۰ درصد پوشش بیمه‌ای نیز، یک بیمار سرطانی باید بیش از یک‌ونیم میلیون تومان در هر دوهفته هزینه کند که از عهده کمتر کسی برمی‌آید. وی افزود: این بیماران و به‌ویژه سرپرستان خانواده‌ها متأسفانه به محض ابتلا به این بیماری شغل خود را از دست داده و باید فکری اساسی برای خانواده آنان شود.حریری به اعزام بیش از ۴۵۰ بیمار خراسان شمالی به سایر شهرها برای ادامه درمان اشاره کرد و گفت: این بیماران دست‌کم باید تا ۴۰ روز و بعضا تا چند ماه در آن شهرها بمانند و هزینه‌ای سرسام‌آور را برای رفت‌وآمد، اقامت و معیشت صرف می‌کنند.حریری نبود آسایشگاه برای بیماران در خارج از استان جهت استراحت و درمان و تجهیز نبودن مراکز درمانی دولتی به سی‌تی‌اسکن، ماموگرافی و ... و نیز کاهش تخفیفات دارویی دولتی که اخیرا انجام گرفته را از دیگر مشکلات دانست و گفت: کمبود برخی داروها در استان مشهود است و بیماران نمی‌توانند از خدمات و تخفیف‌های موردنیاز بهره‌مند شوند.