برگزاری پانل‌های تخصصی سخنرانی میهمانان خارجی در دانشگاه‌ها
یکی از نقاط عطف همایش بین‌المللی مزیت‌ها و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی که برای اولین بار در ایران برگزار می‌شد، اجرای چندین پانل تخصصی در زمینه مشکلات و نکات قوت و ضعف تعاونی‌ها در کشور و همچنین طرح مسائل و مشکلات مشابه و نیز موفقیت تعاونی‌ها در سراسر جهان بود.

در این پانل‌ها راهکارهای موثری پیش روی دست‌اندرکاران، دولتمردان و تعاونگران قرار گرفت که به نوبه خود بسیار راهگشا بود و بنا به گفته حاضران در همایش، توالی و تکرار آن در فواصل مناسب می‌تواند زمینه پیشبرد و توسعه تعاونی‌ها را فراهم آورده و در اعتلای این بخش از اقتصاد موثر باشد. حضار نیز در این پانل‌ها مشارکت خوبی داشته و با طرح سوالات نشان دادند که دغدغه ارتقاء و بهبود شرایط را دارند.

همچنین به غیر از پانل‌ها، اساتید خارجی با هماهنگی مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 5 برنامه در ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی حضور یافته و با ارائه پاورپوینت‌های تخصصی، برنامه‌ها و نظرات خود را به متخصصان، کارشناسان، فعالان تعاونی و نیز دانشجویان علاقمند ارائه دادند.

نکته جالب توجه این بود که شافعی نخستین وزیر تعاون درایران نیز با حضور و مدیریت یکی از این پانل‌ها در خصوص اقدامات انجام شده در آن سال‌ها و دیدگاه‌هایش درباره مفهوم تعاونی سخن گفت.