دنیای اقتصاد: از این شماره در صفحه 31 خودروهای هم‌کلاس و نزدیک به هم را از منظر خریداران بررسی می‌کنیم. هدف از این مطالب آشنایی حداقلی خریداران با ویژگی‌های کلی خودروها است. در این صفحه تمامی نظرهای داده شده نسبی بوده و تنها در مقام مقایسه دو خودرو با یکدیگر معنی می‌دهند. به این ترتیب از نظر نویسندگان ضمیمه هفتگی دنیای ماشین هیچ‌یک از خودروها به طور مطلق نه خوب هستند و نه بد. بدیهی است که در این مجال کوتاه امکان بررسی همه‌جانبه خودروها با یکدیگر وجود ندارد و دست آخر این خریدار است که برحسب بودجه و سلیقه خود اقدام به خرید می‌کند. پراید یا تیبا

انتخاب بین این دو خودرو از جایی سخت شد که در زمان عرضه تیبا، آن را با پراید مقایسه کردند. شاید اینکه گفته شد تیبا قرار است جایگزین پراید شود در این تصور از تیبا نقش داشت. اما اینکه یک خودرو قرار است جایگزین خودرو دیگری شود الزاما به معنی اینکه در همان سطح قرار دارد نیست. به هر حال اگر بین خرید پراید و تیبا تردید دارید، باید بگوییم که این دو با یکدیگر تفاوت‌های ساختاری داشته و هریک برتری‌های خاص خود را دارند. اگر اقدام به خرید تیبا کنید، خودرویی به‌روزتر را خریده‌اید که قدرت موتور بالاتری هم دارد و از نظر فضای داخلی نیز به‌خصوص برای سرنشین‌های عقب جای بیشتری در نظر گرفته است. از آن‌سو اگر پراید را انتخاب کنید خودرویی خریده‌اید که دارای استهلاک کمتری نسبت به تیبا بوده و لوازم یدکی آن نیز ارزان‌تر است. اگر به‌شدت به دنبال یک خودرو کم‌هزینه هستید، خب انتخاب شما پراید خواهد بود. هر دو این خودروها به دلیل آنکه تولید داخل هستند دارای خدمات پس از فروش گسترده بوده و از این نظر مشکلی نخواهید داشت. یکی از برتری‌های پراید بر تیبا و البته برهمه خودروهای دیگر این است که اگر یادتان برود در زمان مقرر تسمه‌تایم را تعویض کنید، در زمان پاره‌شدن تسمه‌تایم، به موتور آسیب نمی‌رسد. در مقابل تیبا دارای گیربکس و دیفرانسیل بهتری بوده و برای تردد در جاده و سرعت‌های بالا انتخاب بهتری است.

سوناتا یا اپتیما


این دو خودرو یکی از اولین گزینه‌ها برای کسانی هستند که قصد یک جهش در سبک ماشین سواری خود دارند. آنها را می‌توان دروازه‌ای به آپشن سواری به‌حساب آورد. در بازار زیر ۲۰۰ میلیون تومان پرآپشن‌ترین خودروها به‌حساب می‌آیند. از نظر آپشن هریک از آنها را بخرید، زیان نکرده‌اید و شما را راضی می‌کند. پس بهتر است هنگام انتخاب به دیگر مزیت‌ها نگاه کنید. اگر سبک خودروهای اسپرت را می‌پسندید، طراحی اپتیما بیشتر با علایق شما جور است، همینطور شتاب و سرعت آن و اگر به دنبال خودرویی هستید که حس لوکس‌سواری بیشتری داشته باشد، باید به سراغ سوناتا بروید. سوناتا در دسته‌بندی‌های خودرویی لوکس نیست اما طراحی داخلی آن حس خودروهای لوکس را بهتر القا می‌کند. از نظر استهلاک باید این دو خودرو را به بخش موتوری و فنی تقسیم کنیم. از نظر موتوری اپتیما به دلیل دور موتور بالاتر استهلاک بیشتری دارد اما از نظر قطعات مصرفی مانند لنت ترمز، سوناتا به دلیل وزن بدنه بیشتر، پراستهلاک‌تر است. البته سطح استهلاک آن آنقدر نیست که شما را به‌دردسر بیندازد، بلکه در مقایسه با هم اینطور است. یکی از مهم‌ترین‌ تفاوت‌های این دو خودرو در میزان خشکی و نرمی آنها است. اگر برایتان نرمی خودرو مهم است سوناتا را انتخاب کنید. البته خشکی نسبی اپتیما نه از ضعف فنی و طراحی بلکه به دلیل ماهیت اسپرت است. خودروهای اسپرت برای داشتن هندلینگ بهتر خشکتر طراحی می‌شوند. از نظر خدمات پس از فروش هم برتری خاصی بر هم ندارند.

آکورد یا کمری

این دو رقیب ژاپنی در کلاس سدان‌های بزرگ در خیلی از کشورها رقیب اصلی هم به حساب می‌آیند. در ایران هم همین‌گونه است، هر‌چند تویوتا کمری به لطف داشتن واردکننده بهتر، در ایران فراوان‌تر است. در هنگام انتخاب بین این دو خودرو باید توجه داشت که اگر چه در یک کلاس به حساب می‌آیند اما اختلاف قیمت آنها رقم معنی‌داری است و می‌تواند به‌عنوان یک فاکتور مهم مورد توجه قرار گیرد.مدل فول کمری در حدود ۱۸۸ میلیون قیمت دارد در حالی که مدل فول هوندا آکورد ۲۴۴ میلیون تومان است. البته به لطف اینکه هوندا آکورد در کل خودرویی آپشن محورتر از تویوتا کمری است، حتی مدل پایه آن با قیمت ۱۹۸ میلیون تومان، از نظر آپشن با تویوتا کمری قدرت رقابت دارد. از نظر فنی هر دو این خودروها قدرت قابل‌قبولی دارند اما اگر دوستدار شتاب و سرعت هستید، آکورد شما را راضی‌تر می‌کند. در مقابل کمری خودرویی نرمتر است که برای مسافرت‌های طولانی گزینه بهتری است. از نظر استهلاک تویوتا کمری شرایط بهتری دارد، هر‌چند هوندا آکورد هم خودرو کم‌استهلاکی به‌حساب می‌آید. لوازم و قطعات یدکی تویوتا کمری نیز ارزان‌تر هستند، مضاف براینکه به دلیل قدمت طولانی تویوتا و ضریب نفوذ آن، وضعیت نمایندگی‌های مجاز آن از نظر پراکندگی در سطح کشور بهتر است. طراحی دو خودرو نیز به گونه‌ای است که کمری حس و حال یک خودرو سایز بزرگ را بهتر تداعی می‌کند.

ریو یا تیبا

انتخاب بین این دو خودرو وقتی یک خریدار واقعی باشید کار دشواری می‌شود. تیبا با نگاهی به ریو تولید شده است هر‌چند در طراحی بدنه آن تفاوت‌های کلی دارند اما از نظر فنی قرابت‌های زیادی دارند که همین مساله کار را سخت می‌کند. هر دو خودرو موتورهایی شبیه به هم دارند با این تفاوت که قدرت موتور ریو بیشتر است. اما به دلیل تغییراتی که در گیربکس تیبا ایجاد شده و همینطور وزن کمتر، در نهایت تیبا خودرو سریع‌تری‌ از ریو است و شتاب آنها نیز تقریبا با هم برابری می‌کند. از نظر طراحی بدنه کفه ترازو اندکی به سود ریو است. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد که ریو را در گوشه رینگ می‌اندازد، آن هم این است که ریو صفر در بازار وجود ندارد و ریوهای کارکرده از نظر استهلاک وضعیت خوبی در مقابل تیبا ندارند. به این ترتیب می‌توان در نهایت تیبا را یک گزینه خوب بین این دو خودرو به حساب آورد. یک مشکل دیگر خودروهایی که از خط تولید خارج می‌شوند این است که به مرور قطعات یدکی آنها سخت تر پیدا می‌شود، به‌خصوص در شهرستان‌ها این مساله می‌تواند یک عامل مهم در هنگام انتخاب باشد. از نظر امکانات، این دو خودرو در حداقل ممکن هستند و برتری خاصی بر یکدیگر ندارند.از نظر مصرف سوخت هم تیبا مصرف بالاتری در مقابل ریوهای کم‌کارکرد دارد اما مصرف آن از یک ریو که بالای ۲۰۰ هزار کیلومتر کار کرده، بهتر است.

سراتو یا کرولا

دو خودرو کیا سراتو و تویوتا کرولا دو خودرو هم کلاس به حساب می‌آیند. در سال‌های قبل قیمت این دو خودرو به یکدیگر نزدیکتر بود و همین مساله موضوع قیمت را هنگام انتخاب بین آنها کم اثر می‌کرد. اما یکی دو سالی می‌شود که کرولا با جهش قیمت از سراتو فاصله گرفته است.کیا سراتو فول ۲۰۱۶ قیمتی در حدود ۱۲۴ میلیون و در مدل ۲۰۱۵ حدود ۱۱۶ میلیون قیمت دارد. اما فول ترین مدل کرولا در حدود ۱۴۲ میلیون قیمت دارد. اگر برایتان قیمت چندان مهم نیست به سراغ بقیه ویژگی‌ها برویم. هر دو خودرو موتورهای یکسان ۲ لیتری دارند. اما شتاب کیا سراتو آشکارا بیشتر است. از نظر طراحی بدنه نیز باید بگوییم که خودرو سراتو در نسل جدید خود کاملا ماهیت اسپرت پیدا کرده و از حالت یک خودرو با طراحی معمولی بیرون آمده است.کرولا نیز در مدل ۲۰۱۶ کمری هیجان انگیزتر طراحی شده و از این نظر هم قدرت رقابت با اسپرت‌ها را پیدا کرده است. اما در کل کرولا یک سدان خانوادگی اقتصادی است. از نظر استهلاک تویوتا چند سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد. بالاتر نه اینکه استهلاکش بیشتر باشد بلکه کاملا کم استهلاک بوده و می‌توان گفت یکی از کم‌استهلاک‌ترین خودروها در بازار کنونی ایران است. طراحی داخلی سراتو جوان‌پسندتر بوده و حس داشتن یک خودرو مدرن را بهتر تداعی می‌کند. از آن سو کیفیت مواد استفاده شده در کابین تویوتا بهتر است. از نظر فراگیر بودن نمایندگی‌های مجاز برتری خاصی نسبت به هم ندارند اما قیمت لوازم یدکی سراتو ارزانتر است.

تندر یا پارس

این گوشه بازار خودرو هم از گوشه‌هایی است که انتخاب در آن مشکل است هم به دلیل قابلیت‌های این دو خودرو و هم به دلیل ماهیت قیمتی آنها که باعث می‌شود مخاطبان این گوشه از بازار کسانی باشند که یک خودرو را برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می‌دهند. پس اینجا مساله اصلی کیفیت است. پژو پارس که اکنون با مدل سال رنگ و لعاب بهتری هم پیدا کرده بهترین فیس لیفتی است که روی پژو ۴۰۵ در سراسر جهان انجام شده است. به همین دلیل از نظر طراحی چه داخلی و خارجی کفه ترازو به سود پارس سنگینی می‌کند. به خصوص در طراحی داخلی که با ارائه داشبوردهای معروف به سوناتایی ظاهر شیک تری هم پیدا کرده است. از آن سو در بحث فنی برتری با خودرو فرانسوی است. تندر ۹۰ دارای پلتفرمی است که تقریبا بیست سال به روزتر از پژو پارس است. همین به روز بودن باعث می‌شود تا عواملی مانند مصرف سوخت و استهلاک در تندر وضعیت بهتری داشته باشند. اگر چه تندر ۹۰ استهلاک کمتری در مقایسه با پژو پارس دارد، اما در نهایت زمانی که احتیاج به تعویض قطعه باشد، هزینه قطعات یدکی تندر ۹۰ بالاتر است. یکی دیگر از برتری‌های پژو پارس بر تندر این است که این خودرو راحت‌تر با قطعات یدکی غیر اصلی کنار می‌آید. در قطعات بزرگ مانند در یا گلگیر هم قطعه نو و بدون رنگ آن راحت تر از تندر پیدا می‌شود. از نظر خدمات پس از فروش و فراوانی نمایندگی‌ها این دو خودرو برتری خاصی بر هم نداشته و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

لندکروزر یا لکسوس LX570

زمانی که صحبت به شاسی‌بلند سواری لوکس می‌رسد در ایران همه راه‌ها به دو خودرو از خانواده تویوتا ختم می‌شود. لندکروزر و لکسوس LX۵۷۰. اگر بین خرید این دو خودرو شک دارید اول از همه باید بدانید که آنها یک خودرو هستند! در واقع لکسوس LX۵۷۰ مدل بزک شده و تا گردن در آپشن فرورفته لندکروزر است. اگر به دنبال یک آفرودسواری با این خودروها هستید بهتر است دست روی لندکروزر بگذارید چرا که لکسوس LX۵۷۰ اگر چه خودرویی قدرتمند است و بر پایه لندکروزر ساخته شده اما به دلیل استفاده از امکانات الکترونیکی گسترده در چرخ‌ها و سیستم تعلیق، زیربندی آن برای ضربه‌های شدید و برخورد با سنگ و پستی و بلندی‌ها به اندازه لندکروزر تحمل نداشته و نیاز به تنظیم مجدد دارد. از سوی دیگر باید قیمت این دو خودرو را هم در ایران در نظر بگیرید. مدل شش سیلندر لندکروزر ۲۰۱۵ قیمتی حدود ۵۶۰ میلیون تومان دارد. در حالی که لکسوس LX۵۷۰ در مدل ۲۰۱۵ نزدیک به یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود و مدل ۲۰۱۶ آن را هم که با قیمتی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است. این قیمت‌ها موجب می‌شود در ایران لکسوس LX۵۷۰ بیشتر به یک خودرو لوکس شهری تبدیل شود تا یک آفرود لوکس بیابانی. از نظر حجم موتور لکسوس بالاتر از لندکروزر است اما گیربکس قدرتی تر و دیفرانسیل‌های پرقدرت لندکروزر می‌توانند به راحتی کمبود قدرت موتور آن را جبران کنند.