توسعه پایدار در دستان زنان توانمند

گروه گزارش- دیرزمانی نیست که نام زنان ایرانی در کنار لغاتی چون توسعه و توانمندی به کار گرفته می‌شود.گویی جامعه به اصطلاح درحال گذار از سنت به مدرنیته این را هم به خود قبولانده که زنان توانمند نه تنها مانع که در رشد وتوسعه تاثیرگذاری بسزایی دارند و تئوری‌های امروز توسعه بر محور توانمندسازی زنان استوار شده است اما این حقیقت که زنان ایرانی در دانشگاه‌ها دانشمند شده اما توانمند نشده‌اند برای اولین بار از زبان دکتر رنانی شنیده شد و نمی‌توان منکر شد که جامعه برای توسعه همه‌گیر و همه‌جانبه نیازمند مدیران مرد و زنی است که به‌ جای بهره‌مندی ازضریب هوشی بالاتر از هوش اجتماعی بیشتری بهره‌مند باشند. جامعه برای حرکت در مسیر توسعه لزوماً به وجود افراد دانشمند وابسته نیست بلکه به افراد توانمندی تکیه دارد که بتوانند در تحول مناسبات اجتماعی مشارکت جدی داشته باشند.

نشست خبری همایش بهینه کاوی فعالیت اقتصادی زنان که برای اولین بار به صورت پایلوت در اصفهان برگزار خواهد شد؛ با حضور زهرا اخوان،معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد ودراین جلسه هدف از برگزاری این همایش ملی، شناسایی بانوان موفق در حوزه اقتصادی در اصفهان عنوان و اخوان با اشاره به اینکه هیچ‌کس ظرفیت در حوزه زنان را نمی‌تواند انکار کند، گفت: برگزاری همایش بهینه‌کاوی فعالیت اقتصادی زنان برای آنست که جایگاه زنان در اقتصاد پایدار به خوبی مشخص شود.هدف نخست ما این بوده که ابتدا بانوان موفق را در حوزه‌های مختلف کاری شناسایی کرده و آن‌ها را بر اساس مهارت‌ها و نگرشی که دارند تفکیک کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو از ظرفیت آن‌ها استفاده ببریم و در این همایش باید روش‌های علمی در نسل جوان را با شیوه‌های کاربردی شناسایی و استخراج کنیم.معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اهداف همایش بهینه کاوی فعالیت اقتصادی زنان تصریح کرد: در این همایش سعی ما بر این است تا از تجربیات افراد موفق در زمینه‌های کار آفرینی و اقتصاد استفاده کنیم تا این تجارب راهکاری برای بانوان فعال در زمینه‌های اقتصادی باشد.

او ادامه داد: در جامعه ما نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند پس باید برای تحقق توسعه پایدار به بانوان نیز توجه ویژه‌ای شود، برگزاری چنین همایش‌هایی راه را برای بانوان موفق در حوزه اقتصادی باز می‌کند.بانوان جایگاه خود را در حوزه‌های اقتصادی آن‌طور که باید به دست نیاورده‌اند و سعی ما این است که در این همایش این جایگاه را در کشور ارتقا دهیم. ارزش افزوده بسیاری از سوی بانوان در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود اما دیده نمی‌شود.اخوان گفت: در حوزه کارآفرینی پیشنهادهای متعددی داشتیم و جلسات متعددی را برگزار و توصیه‌هایی نیز داشتیم، حتی مدعی شدیم که مسئولان باید تبعیض مثبت را نسبت به بانوان ایجاد کنند، بانوان ما باید جایگاه خود را پیدا کنند و در این راه معاونت بانوان اتاق بازرگانی می‌تواند کمک بسیاری داشته باشد.معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه شعار همایش" اقتصاد پاک و زنان موفق" است، بیان کرد: توسعه پایدار در جامعه زمانی رخ می‌دهد که مشارکت آن جمعی و همگانی باشد و زن و مرد دوش به دوش یکدیگر تلاش کنند. جامعه زمانی توسعه پیدا می‌کند که دارای افراد توانمند باشد.در جامعه ما هنوز افراد توانمند کم هستند که شناسایی زنان توانمند می‌تواند یکی از شیوه‌های الگوسازی و معرفی آن‌ها به نسل جوان و به جامعه توانمند کشور باشد.

وی افزود: زنان ما دانشمند شده ولی توانمند نشده‌اند پس باید مشارکت زنان برای افزایش توانمندی نیز افزایش یابد، مشارکت کاری باید به صورت همه جانبه باشد و زنان در حوزه‌های تصمیم‌گیری مشارکت بیشتری داشته باشند پس سعی ما این است تا در راستای مسیر توسعه حرکت کنیم. اخوان افزود: یکی از شاخص‌های زنان موفق ریسک‌پذیری است به این دلیل که قدرت ریسک‌پذیری نقش بسیار مهمی را دارد، باید بدانیم زنان ما چه میزان در مدیریت کار توانمند هستند و بانوانی که در جامعه امروز بتوانند زمان و خانواده خود را به خوبی مدیریت کنند راه موفقیت را در پیش گرفته‌اند. هدف ما در همایش این است که ابتدا توانمندها را به دیگران نشان دهیم، اساس کار ما بر این است که کار را تیمی صورت دهیم، کوچک‌ها در کنار یکدیگر بزرگ می‌شوند و در این همایش بانوان باید ببینند که می‌توانند.معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در پایان گفت: بانوان هنوز یاد نگرفته‌اند چگونه با یکدیگر در ارتباط داشته باشند که این به ریشه‌های فرهنگی ما باز می‌گردد، تجربه نشان داده که بانوان می‌توانند با حفظ ارزش‌های فرهنگی و مذهبی به خوبی حرکت کنند.

دکتر رنانی:

زنان ضعیف، دموکراسی را مخرب خواهدساخت

همچنین محسن رنانی در نشستی با عنوان «نقش زنان در پایدارسازی توسعه و مقاوم‌سازی اقتصادی» با اشاره به اینکه اگر کشوری زنان توانمند داشته باشد، سرمایه، قدرت و توسعه را با خود به همراه می‌آورد، گفت: در صورتی که در نبود چنین زنانی، حتی دموکراسی نیز عامل تخریب می‌شود.رنانی در ارزیابی تحلیلی خود از ۳۰سال سخت برای اقتصاد ایران، خبر داد و گفت: این زمان باید با برنامه‌ریزی مناسب پشت سر گذاشته شود تا با عبور از این دوران، اقتصاد ایران فرصت بازآفرینی خود را با توجه به اهمیت نقش زنان در فرآیند توسعه کسب و کار داشته باشد.این استاد اقتصاد ادامه داد: از معضلات بزرگ ما ایرانی‌ها ناتوانی در گفت‌وگو و مناظره است. امروز اگر توانایی نقد حاکمان را نداریم، به خاطر این است که توانایی گفت‌وگو نداریم. آدم‌های خلاق، کارآمد و کارآفرینی داریم که به علت نداشتن این توانایی، تعامل مثبت نداشته و در عمل شکست می‌خورند. این مشکلات ناشی از گرفتاری‌های دوران کودکی است.وی اضافه کرد: اگر ۳۰سال در این مسیر به‌طور مداوم تلاش کنیم، نسل بعدی یا دو نسل بعد از ما نسل توانمندی خواهد بود. توانمندی زنان را باید بهبود بخشیم وگرنه چرخ بر همان روش سابق خواهد چرخید.خانواده‌ها به تنهایی نمی‌توانند با این مشکل برخورد کنند و نهادهای اجتماعی و فعالان در عرصه‌های مختلف زنان نقش مؤثری در این بین خواهند داشت. من از زنان فعال در حوزه‌های مختلف می‌خواهم که برای زیست مؤثر اجتماعی تلاش کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مسئله‌ ما مسئله زنان است. مشکلات ما ناشی از نبود زنان توانمند در جامعه است. ما زنان توانمند برای حرکت در مسیر توسعه نداریم و لازمه این حرکت، نفت، میزان هوش و مسائلی از این دست نیست چرا که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته‌ امروزی نه ضریب هوشی بالایی دارند و نه نفت.رنانی گفت: مسئله‌ زن در ایران یک مسئله‌ تاریخی و فرهنگی است و چیزی نیست که امروز اتفاق افتاده باشد. این مشکل یک بحث فرهنگی است که مذهب بر آن تأثیر داشته، اما به‌طور کامل هم به آن مرتبط نیست. بخش بزرگی از محدودیت‌هایی که امروز بر زنان جامعه ما اعمال می‌شود از محدودیت‌های اسلامی نیست، بلکه کاملا فرهنگی است.

وی در خصوص اینکه زن عامل توسعه است، گفت: توجه داشته باشید که نرخ مشارکت به آن بخش از زنانی اشاره دارد که برای فعالیت‌های اجتماعی و حضور در عرصه‌های مختلف به جست‌وجو و فعالیت پرداخته‌اند، نه اینکه الزاماً شاغل باشند و صرفاً برای حضور اجتماعی، اقتصادی و... از خانه بیرون آمده‌اند.امروز ۷۰درصد صندلی‌های دانشگاه‌های ما را زنان اشغال کرده‌اند و ۴.۵ میلیون زن تحصیلکرده داریم. یعنی این همه زمان و انرژی را صرف می‌کنیم تا زنان ما تحصیل کنند و بعد از پایان تحصیلات به خانه و امور قبلی برگردند.استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در پایان گفت: پس توسعه پایدار، وابسته به وجود زنان توانمند است و برای داشتن زنان توانمند در جامعه باید توانایی گفت‌وگو را پرورش دهیم که این مهم، تلاش نهادهای اجتماعی را طلب می‌کند.