تنکابن در مسیر رسیدن به شهر سبز
قرار گرفتن جنگل های دو هزار و سه هزار در کنار انواع آبشارها، چشمه ها، آب گرم ها و ییلاق های بکر، تنکابن را به یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری مازندران تبدیل کرده است. با این حال این شهر نیز همچنان دچار معضلی به نام ساماندهی زباله است و حجم انبوه این مواد روزانه در حاشیه مناطق مسکونی دفن می‌شوند. کمبود امکانات و سرمایه گذاری نیز که داستان تازه ای در ایران برای پیشبرد چنین طرح هایی نیست؛ اما آیا باید طبیعت و سلامت ساکنان و گردشگران را به آینده واگذار کرد یا می توان طرح های با حجم سرمایه گذاری اندک را در آنجا به انجام رساند؟ در گفت وگو با علیرضا فلاحتکار یکی از اعضای شورای شهر تنکابن و مسئول اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرستان که اولین شعار تبلیغاتی خود را بر محور مدیریت زباله قرار داده بود و تاکنون نیز گام هایی را در این زمینه برداشته به گفت و گو نشستیم و از او درباره فعالیت هایش در این زمینه پرسیدیم.
در حال حاضر وضعیت زباله در شهرستان تنکابن چگونه است؟
ما در چهار شهری که در محدوده شهرستان تنکابن قرار دارند در مجموع شاهد تولید 200 تا 250 تن زباله هستیم که این حجم طی یک دوره 20 ساله در منطقه‌ای جنگلی در 25 کیلومتری تنکابن تجمیع، دفن و سوزانده می‌شوند. در عین حال برای ساخت نیروگاه ما نیاز به مبلغی در حدود 150 تا 200 میلیارد تومان داریم که با توجه به حجم بالای آن موجب شده امور مرتبط با این موضوع به خوبی پیش نرفته و هر روز بر حجم شیرابه‌ها و زباله‌ها افزوده شود. بنابراین ما برای بهبود این امر راهکارهای کوتاه و میان مدت را پیشنهاد دادیم که تا زمان آماده شدن نیروگاه مجموعه فعالیت‌هایی را به انجام رسانیم. تاسیس واحد مدیریت پسماند یکی از این فعالیت‌ها بود که موفق به اجرای تفکیک زباله در مبدا در برخی نقاط شهرستان در کنار آموزش دهیاری و تامین منابع مالی برای پیشبرد ادامه کار شد .
شیوه هزینه‌کرد شما چگونه است؟
مدیریت و ساماندهی زباله صنعتی نیست که درآمدزایی بالایی داشته باشد بنابراین ما باید مبالغ به دست آمده را برای بهبود وضعیت و مدیریت زباله تر و شیرابه به کار می‌گرفتیم. ما تلاش کردیم سوله مخروبه را تعمیر و دستگاه‌های خراب را تعویض کنیم. برگزاری همایشی در 16 خرداد سال گذشته از دیگر فعالیت‌های ما در این حوزه بود که در آن پیاده‌روی در مسیر جنگلی تا سایت مدیریت پسماند با حضور 1000 نفر انجام شد. در این مرحله شرکت‌کنندگان شاهد وضعیتی بودند که بر طبیعت منطقه آمده است. پس از آن در یک فاصله 120 روزه خط تفکیک زباله تر و خشک راه‌اندازی شد و در 25 مهر که پیاده روی دوم را داشتیم شرکت‌کنندگان شاهد مراحل پیشرفت کار بودند.
برنامه های شما در حوزه فرهنگ چه بود؟
ما زمانی که در تنکابن محله سبزه میدان را به‌عنوان پایلوت کار انتخاب کردیم مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در نظر گرفتیم که شامل جلسه با شهروندان، فعالیت در مدارس و مساجد می‌شد؛ یعنی ما تلاش کردیم حلقه‌های اطلاع رسانی را به شکل کامل ببینیم. پس از آن ساعت و روز مشخصی برای تحویل زباله‌های خشک تعیین و با تجربه موفق در این محله وارد منطقه شماره دو یعنی ساحل طلایی شدیم.
آیا برای انجام فعالیت خود هماهنگی‌هایی با سایر سازمان‌های دولتی صورت گرفته است؟
ماکمیسیون پسماند را در معاونت سیاسی فرمانداری شهرستان تشکیل دادیم که در آن روسای ادارات و نمایندگان حضور داشته و هر ماه تکالیف را به آنها و در مقابل پیشرفت های کار از سوی آنها گزارش می شود. خوشبختانه همکاری بسیار خوبی از سوی شهرداری، شورای شهر، اداره محیط زیست، سازمان های مردم نهاد و ...با کمیسیون پسماند صورت گرفته و از این رو شاهد پیشرفت پروژه هستیم.
برای حذف شبکه های غیررسمی زباله چه کردید؟
ما در راستای ماده 16 قانون مدیریت پسماند با هر‌گونه خرید و فروش و حمل‌ونقل‌ زباله به مثابه جرم برخورد کرده و در مرحله اول به شناسایی این افراد و تذکر بسنده کردیم اما در گام دوم با آنها برخورد قهری صورت گرفت. همچنین سایت‌هایی که به کار خرید و فروش زباله مشغول بودند پلمب شد. این کار پیامدهایی برای ما داشت اما ما کار را متوقف نکردیم و همچنان در تلاش برای کاهش حجم شیرابه‌ها هستیم. همچنین آموزش به روستاییان برای تهیه کمپوست از زباله‌های تر صورت گرفته است.
برنامه‌های آتی شما برای مدیریت پسماند در این شهرستان چیست؟
آموزش کمپوست خانگی و طرح تفکیک زباله از مبدا طرحی است که از ابتدای خرداد در این شهرستان آغاز می‌شود تا بتوانیم تنکابن را به اولین شهر سبز ایران تبدیل کنیم. همچنین در راستای تفاهم‌نامه که با آموزش و پرورش داریم 24 هزار دانش آموز شهرستان در قالب 206 مدرسه به عنوان سفیر ان سلامت در این حوزه آموزش می‌بینند.