دنیای اقتصاد، گروه سیاسی- مذاکرات حساس و سرنوشت‌ساز هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی در لوزان سوئیس پس از 9 روز در حالی پایان یافت که خبرها از رسیدن به راه‌حل‌هایی مشترک برای توافق نهایی حکایت داشت و درست همان روز یعنی سیزدهم فروردین ماه 94 بود که پرونده مذاکرات فشرده لوزان با انتشار بیانیه مطبوعاتی مشترک محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی پایان یافت؛ ا ین بیانیه واکنش‌های مختلفی را در سراسر کشور و جهان به دنبال داشت؛ واکنش‌هایی که اظهارنظرهای موافق و مخالف کارشناسان و صاحب‌نظران را نشان می‌داد؛ برخی این بیانیه را دستاوردی برای هر دو طرف می‌دانند و به عبارتی آن را برد- برد تلقی می‌کنند و بعضی دیگر کمی با دیده تشکیک به موضوع نگریستند؛ بعضی‌ها هم رویکرد منفی به این بیانیه دارند و بر این باورند «با این بیانیه بالشتی از پَر زیر سر ایران نیست». در این میان شخصیت‌هایی از خراسان رضوی نیز از اظهارنظر درباره این بیانیه غافل نشده‌اند؛ در ادامه این گزارش سعی شده است تا تمامی اظهار نظرها در این باره ارائه شودpic1

حجت‌الاسلام رجایی: مذاکرات لوزان نتایج مثبتی برای ایران داشت
به گزارش ایرنا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در مذاکرات لوزان با اینکه شرایط سخت و فشار مضاعف بر تیم مذاکره‌کننده ایران تحمیل شد شاهد نتایج مثبت و موثری برای ایران بودیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رجایی با بیان اینکه نتایج مثبت مذاکرات هشت روزه لوزان حاصل تلاش و زحمات تیم مذاکره‌کننده ایران است، اظهار کرد: این واقعیت را که مذاکرات بسیار سختی در جریان بوده است باید همه قبول کنیم زیرا در این مذاکرات کشور ما در یک طرف و در طرف مقابل شش کشور قدرتمند دنیا قرار داشتند.
نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از نکات مثبت نتایج مذاکرات لوزان این بود که کشورهای غربی به رغم اینکه در گذشته به طور کلی ادامه غنی‌سازی را در ایران بر نمی‌تافتند، با تلاش تیم مذاکره‌کننده ایران در این دور از مذاکرات با این مسأله موافقت کردند.pic۲
رجایی با بیان اینکه هر لحظه ممکن است شاهد تغییر در رویکرد طرف مقابل باشیم ،افزود: اما رسیدن مذاکرات تا به اینجا نیز جای خرسندی دارد. وی اظهار امیدواری کرد: با تدبیر رهبر معظم انقلاب و هوشیاری دولت و تلاش تیم مذاکره‌کننده شاهد رقم خوردن مصلحت کشور باشیم.

ترقی: نباید نام توافق 2 مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشت
به گزارش فارس، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به وجود ابهام و تفاوت در متن بیانیه ایران با غرب اشاره کرد و گفت: چند ابهام در این بیانیه وجود دارد که در تنظیم متن توافق اصلی باید این ابهامات برطرف شود.pic۳
حمیدرضا ترقی اظهار کرد: بیانیه در واقع یک راهنمای مفهومی برای تنظیم توافق اصلی در چارچوب توافقنامه ژنو است و اگر منبع الهام گرفتن برای تنظیم توافقنامه این بیانیه باشد در مجموع یک توافق برد- برد به حساب می‌آید اما چند ابهام در این بیانیه وجود دارد که با تنظیم متن توافق اصلی در آینده باید این ابهامات برطرف شود. وی ادامه داد: موضوع نحوه لغو تحریم‌ها یکی از این ابهامات است که در تعابیر به کار رفته از سوی سخنگوی 1+5 و وزیر امور خارجه کشورمان تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد زیرا طرف غربی بحث برداشتن گام به گام تحریم‌ها را مطرح می‌کند در حالی که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند که این تحریم‌ها باید یک‌جا برداشته شده و در اصل توافقنامه آورده شود.
ترقی با بیان اینکه نکته دوم بحث روند رو به رشد تحقیقات در فردو است که برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو غنی شده چه روندی را باید طی کنیم، عنوان کرد: نحوه تأمین اورانیوم مورد نیاز برای سوخت نیروگاه‌ها از دیگر ابهامات در این بیانیه است و از سوی دیگر در واقع نباید نام توافق دو مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشت.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه تاکید کرد: اگر این ابهامات برطرف شود یک موفقیت برای ایران در عرصه بین‌المللی به حساب می‌آید و در این میان نباید زحمات تیم مذاکره‌کننده ایرانی را نادیده بگیریم.
به گفته عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه باید در مجموع عملکرد تیم مذاکره‌کننده را در شرایط فعلی مثبت عنوان کنیم زیرا این تیم با داشتن افراد و کارشناسان حقوقی و فنی و قدرت استدلالات فنی، توانست سعه‌صدر برای تداوم مذاکره را در دستور کار خود قرار داده و فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خویش قرار دهد.

محسنی‌ثانی: نحوه تنظیم متن نهایی را باید مبنای قضاوت بیانیه لوزان قرار دهیم‌pic۴
به گزارش تسنیم، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باید دید بر مبنای روایاتی که در حال حاضر وجود دارد، متن نهایی چگونه تنظیم و قرائت می‌شود و باید دید متن نهایی در برگیرنده چه محتوایی است.
محمدرضا محسنی‌ثانی اظهار کرد: نسبت به تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده بود، بیانیه لوزان تعدیل و تخفیفی نسبت به این شرایط بوده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما در تحلیل دیگری باید عنوان کنیم که نه آنچه را ما حقمان بوده و گفته و خواسته‌ایم در این بیانیه آمده است و نه اینکه طرف غربی همه آنچه را که خواسته بود در این بیانیه عنوان شده است.
محسنی‌ثانی تصریح کرد: در تحلیل نهایی باید ببینیم بر مبنای روایاتی که در حال حاضر وجود دارد متن نهایی چگونه تنظیم و قرائت می‌شود و باید دید متن نهایی در برگیرنده چه محتوایی است و قطعاً در آن شرایط بهتر می‌توانیم تحلیل انجام دهیم. وی با اشاره به نقاط مثبت و منفی این بیانیه تصریح کرد: تخفیف معضلات و مشکلاتی که بر اثر تحریم‌های ظالمانه برای ما ایجاد شده بود قطعاً نکته مثبتی است که با این بیانیه می‌تواند محقق شود.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی عنوان کرد: نکته منفی اما این است که آنچه را ان.پی.تی برای ما مقرر داشته، یعنی به‌عنوان یک کشور محق بتوانیم از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنیم، به‌عنوان یک الزام در این بیانیه مشاهده نمی‌کنیم.

بنی‌هاشمی: نتایج مذاکرات نشانگر قدرت ایران استpic5
به گزارش ایرنا، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نتایج مذاکرات لوزان را نشان‌دهنده قدرت بالای جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با شش قدرت جهانی دانست.
هاشم بنی‌هاشمی حفظ تاسیسات و دانش هسته‌ای، ادامه و توسعه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دانش هسته‌ا‌ی را از نکات مثبت در بیانیه لوزان برشمرد و تصریح کرد: برداشت اشتباه از فعالیت ایران در عرصه دانش هسته‌ای که از سوی برخی کشورها وجود داشت، برطرف شد و به این ترتیب می‌توانیم به رفع نیازهای داخلی در زمینه تحقیق و پژوهش در دانش هسته‌ای ادامه دهیم.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: علاوه بر این طبق بیانیه پایانی مذاکرات هشت روزه این امکان برای ایران لحاظ شده که در صورت عدم انجام تعهدات از سوی طرف مقابل تعهدی برای تداوم فعالیت کشورمان در قالب بیانیه وجود ندارد بنابراین هرگونه تخطی غربی‌ها از وظایفشان می‌تواند عمل متقابل ما را در پی داشته باشد. بنی‌هاشمی بومی‌سازی دانش هسته‌ای را از نکات مثبت فعالیت ایران در این عرصه دانست که در توافق نهایی مذاکرات نیز این توان به رخ جهانیان کشیده شد و افزود: همچنین دشمنان که گمان می‌کردند می‌توانند برای متوقف کردن ایران از تحریم بهره بگیرند اینک اعتراف کرده‌اند که تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی بی‌ثمر است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد بر اینکه در نتیجه مذاکرات لوزان توانمندی و قدرت ایران در جایگاه مشخصی تعریف شد و همچنان با استفاده از این توان و حق غنی‌سازی می‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم، افزود: این روند نشان می‌دهد که عزم ملی در کشور به عنوان پشتوانه‌ای برای حقوق هسته‌ای محسوب می‌شود که در این میان نکته مهم و حائز اهمیت هدایت و راهبری هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب است که باید قدر آن را بدانیم.

کریمی قدوسی: بالشتی از جنس پَر با این توافقنامه زیر سر ایران نیست pic6
به گزارش فارس، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: غنی‌سازی در فردو تعلیق که هیچ، بلکه تخریب شده است و فردو فقط تبدیل به یک کلاس درس می‌شود، لذا ملت ایران بدانند بالشتی از جنس پر با این توافقنامه زیر سر ایران نیست.
جواد کریمی قدوسی با اشاره به بیانیه لوزان با بیان اینکه نکات قابل توجهی در این موافقتنامه که نامش را بیانیه گذاشته‌اند، وجود دارد، اظهار کرد: از توافق هسته‌ای تاکنون سه سند بیرون آمده، یک سند مشترک، فکت شید کاخ سفید و فکت شید وزارت خارجه کشورمان؛ از سویی سخنان اوباما و کری و از سوی دیگر شاهد سخنان روحانی و ظریف بوده‌ایم که جمع‌بندی تمامی این‌ها بسیار قابل تعمق و تامل است. وی افزود: انتظار از توافق و مذاکرات رفع شر دشمن بود که این به معنای همان برچیده شدن تمامی تحریم‌ها بوده اما به صراحت می‌توان گفت با وضع پیش آمده چنین نخواهد شد.
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر فرض اینکه ما قبول کنیم دو سوم صنعت هسته‌ای متوقف شود؛ برفرض اینکه ما چرخ دو سوم سانتریفیوژها را خاموش و پیچ و مهره‌ها را نابود کنیم اما در مقابل باید دستاوردی داشته باشیم و قفل‌های چرخ صنعت ما باز شود، اما بنده بیش از ۲۰ بار این توافقنامه را مطالعه کرده و حقیقتا باید گفت اتفاق خوشایندی در آن نمی‌بینم. وی تصریح کرد: طرف مقابل با هر بهانه، به هر شکل، با هر عنوان و ذیل هر فصلی برای ما تحریم وضع می‌کند و جالب اینجاست که کم و کیف تحریم دست ما نیست و دست طرف مقابل بوده و آن‌ها هر زمان اراده کنند می‌توانند ذیل یک فصل جدید تحریم را مجددا ایجاد کنند.
کریمی تاکید کرد: موضوع قابل تامل این بوده که آن‌ها می‌گویند تحریم‌های بانکی را برداشته اما مطمئن باشید موشک‌های بالستیک و حقوق بشر را بهانه‌ای برای وضع تحریم‌های جدید بانکی قرار می‌دهند.

اسداللهی: نتایج مذاکرات منویات رهبر انقلاب و ملت ایران را محقق کردpic7
به گزارش ایرنا، نماینده مردم تربت‌جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتایج مذاکرات تاکنون منویات رهبر معظم و ملت ایران را محقق کرده است، گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توانستند حق مسلم ملت ایران را تثبیت کنند و کارشناسان آمریکایی و کشورهای مذاکره‌کننده به آن اذغان کردند.
غلامرضا اسداللهی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص نگاه دینی و اعتقادی ایران مبنی بر استفاده صلح‌آمیز از دانش هسته‌ای، اظهارکرد: ایران هیچگاه به دنبال استفاده غیرصلح‌آمیز از دانش هسته‌ای نبوده و امروز نیز نتایج حاصل از مذاکرات حسن نیت ایران را به دنیا نشان داد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکرات به برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران به خصوص تحریم‌های شورای امنیت و دیگر تحریم‌های ناشی از توهم غربیان از فعالیت غیرصلح‌آمیز هسته‌ای در ایران منتج شد، خاطرنشان کرد: نظر به اینکه در روند مذاکرات دو طرف به دنبال تحقق اهداف مورد نظر خود هستند، نتایج حاصل از مذاکرات را می‌توان برد- برد ارزیابی کرد.
اسداللهی مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر تحریم‌ها و فشارهای ناروای کشورهای غربی را نمونه بارز مقاومت ملتی ارزشمند دانست و افزود: رئیس‌جمهور آمریکا هم به این مقاومت اذعان کرد و این مهم نشان داد ملت ایران با ایستادگی زیر بار زور نمی‌رود و خواهان حق مسلم خود است.
عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروگاه نظنز، راکتور اراک و فردو به فعالیت خود در سطح بالاتر تحقیقاتی ادامه می‌دهد، افزود: از اول طرف مذاکره‌کننده به دنبال تعطیلی فردو، اراک و نظنز بود اما با گام‌های مثبت و موثر تیم مذاکره‌کننده در روند مذاکرات در نتایج مذاکرات هشت روزه در لوزان فعالیت این بخش‌ها مورد توافق قرار گرفته است.
اسداللهی با اشاره به اینکه در مجموع نتایج حاصل از مذاکرات لوزان منویات رهبر و خواسته‌های ملت ایران را محقق کرد، گفت: باید ببینیم طرف مقابل در اجرا و تبدیل بیانیه اخیر به عنوان قرارداد مشترک میان دو طرف چگونه عمل می‌کند.

دهقان: تیم مذاکره‌کننده ایران اهل باج دادن نیستpic8
به گزارش فارس، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تیم مذاکره‌کننده حاضر نشدند باج دهند زیرا عزت ملی و منافع ملت خواست مردم است که هر دو را با هم می‌خواهند و مصالح کشور را مورد توجه قرار داده و برایشان اهمیت دارد.
محمد دهقان با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای و برطرف شدن تحریم‌ها نیازمند وحدت است، گفت: توده ملت ایران استکبارستیز هستند و به دنبال تحول، منافع ملت و عزت ملی هستند و زمانی مردم با مسئولان همدل و همزبان می‌شوند که در راستای منافع، مصالح ملی و مردم در برابر دشمنان مقاومت و ایستادگی کنند.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر چند دولت جمهوری اسلامی ما اهل باج دادن به دشمنان نیست اما دولت این مطلب را باید برای ملت به اثبات برسانند، عنوان کرد: تیم مذاکره‌کننده حاضر نشدند باج دهند زیرا عزت ملی و منافع ملت خواست مردم است که هر دو را با هم می‌خواهند و مردم استدلال منطقی را دوست دارند و مصالح کشور را مورد توجه قرار داده و برایشان اهمیت دارد. وی ادامه داد: مسئولان باید حقایق را به مردم بگویند و شفاف باشند و اوضاع کشور و تنگناها را برای مردم بیان کنند.

آرین‌منش: بیانیه لوزان موفقیتی قابل توجه و به نفع نظام جمهوری اسلامی استpic۹
به گزارش ایرنا، یک کارشناس سیاسی با بیان اینکه بیانیه مطبوعاتی لوزان به نفع نظام جمهوری اسلامی و یک موفقیت قابل توجه برای ماست، گفت: طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای و حضور شش قدرت بزرگ جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران خود بیانگر اقتدار نظام ماست.
جواد آرین‌منش خاطرنشان کرد: ایرانی که در گذشته به عنوان مستعمره آمریکا و ژاندارم منطقه بود و از منافع آمریکا حمایت می‌کرد امروز به حدی رسیده که خود پای میز مذاکره‌ای می‌نشیند که شش قدرت جهانی رو در روی آن قرار دارند؛ همین امر صرف‌نظر از نتایج حاصله بیانگر اقتدار ایران اسلامی است .
این فعال سیاسی ادامه داد: هر چند آنچه تاکنون تحقق یافته یک توافقنامه جامع تلقی نمی‌شود و صرفا یک بیانیه مشترک است که فهرست توافقات اولیه و کلی در آن لحاظ شده اما بر اساس اعترافات سران گروه 1+5 به ویژه اوباما، به رسمیت شناختن جایگاه هسته‌ای ایران خود یک دستاورد بزرگ است. در کنار آن در این بیانیه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته و حفظ شده است؛ ضمن آنکه رفع کامل تحریم‌ها و صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر لغو کلیه تحریم‌های گذشته و پایان دادن تحریم‌های اتحادیه اروپا از جمله این دستاوردهاست که می‌تواند موجب تحول اقتصادی و سیاسی در کشور شود.
آرین‌منش پذیرش رسمی فعالیت هسته ای ایران را بسیار ارزشمند خواند و گفت: این بیانیه در مجموع به نفع نظام است. وی آزادسازی ۱۴۰ میلیارد دلار دارایی‌های کشور، امکان صدور نفت تا ظرفیت ۲.۵ تا سه میلیون بشکه، توسعه مبادلات تجاری و رونق اقتصادی را از آثار و پیامدهای دیگر این مذاکرات در صورت نهایی شدن برشمرد.
نماینده مشهد در مجلس هشتم افزود: از سویی دولت هم فرصت بیشتری می‌یابد تا به سایر مسائل داخلی چون فرهنگ، اشتغال، تولید و ... بپردازد در حالی که طی دو سال گذشته بخش عمده‌ای از انرژی و توان دولت صرف مذاکرات هسته‌ای و مباحث دیپلماسی خارجی شده است.

قاضی‌زاده: بیشتر مطالب توافقنامه با برنامه اقدام مشترک تفاوت نداشتpic10
به گزارش فارس، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه متن انگلیسی توافقنامه برای ما ملاک است نه سخنان دو طرف، گفت: آنچه از سخنان اوباما دیدیم این بود که وی یکی به نعل و یک به میخ می‌کوبید.
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: در حوزه محتوای توافق و بیانیه لوزان در حال حاضر نمی‌شود اظهارنظری کرد و باید منتظر نگارش آن و اجرایی شدن آن باشیم چراکه بیشتر مطالب توافقنامه با آن برنامه اقدام مشترک تفاوتی نداشته است.
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی یادآور شد: آنچه در این توافقنامه می‌بینیم تقریبا مشابه برنامه اقدام مشترک بوده که در آنجا هم شاهد کاهش سانتریفیوژ بوده‌ایم، همچنین غنی‌سازی ۲۰ درصد را هم از ما گرفتند و در این میان تنها اتفاقی که رخ داد این بود که محدودیت ایران در حوزه هسته‌ای به ۱۰ سال افزایش پیدا کرد.
قاضی‌زاده تاکید کرد: درباره روش انجام توافق باید گفت اگر بیانیه لوزان فقط یک بیانیه باشد هیچ ارزشی ندارد؛ اگر این بیانیه برای ما الزام‌آور باشد نه یک توافقنامه که تنها یک بیانیه سیاسی بوده است و در این صورت باید به چرایی این موضوع پرداخته شود که اگر قرار بود چنین بیانیه الزام‌آوری برای ما صادر شود چرا این همه وقت گذاشته شد و دلیل آن چه بود؟
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی به اشاره به تناقضات در سخنان ظریف و ۱+۵ در مورد متن توافق گفت: ملاک برای ما نه سخنان ظریف، نه جان کری و نه دیگران است، ما متن انگلیسی توافق را ترجمه می‌کنیم و پس از آن با سخنان هر دو طرف سنجیده و البته باید گفت رسانه‌ها نیز نباید از این موضوع غافل شوند و باید خود به دنبال ترجمه صحیح متن توافق از روی متن انگلیسی آن باشند.

مرتضوی: به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران دستاورد تیم ‌مذاکره‌کننده استpic۱۱
به گزارش ایرنا، شهردار مشهد گفت: به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران در عرصه های مختلف بین‌المللی دستاورد بسیار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است.
سیدصولت مرتضوی به تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی غربی‌ها اشاره و اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در سایه هدایت و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب به نتایج بسیار ارزرشمندی دست یافته است.

خسروی: ملت ایران با عزت در مذاکرات هسته‌ای موفق شدpic۱۲
به گزارش ایرنا، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ملت انقلابی ایران با عزت و مجاهدت در مذاکرات هسته‌ای با غرب موفق و سربلند شد.
ابوالقاسم خسروی با بیان اینکه پیروزی و موفقیت جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ مدیون رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب، هدایت رئیس‌جمهور و هوشیاری تیم مذاکره‌کننده بوده است، خاطرنشان کرد: با این حال دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران باید تا مرحله اجرای توافقنامه هوشمندانه مراقب توطئه احتمالی در مذاکرات هسته‌ای با غرب باشند.
نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی بر اساس تفکر الهی و دینی و در چارچوب رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب هیچگاه به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست و آن را حرام می‌داند، افزود: اگر طرف غربی به عهد خود در توافق هسته‌ای پایبند باشد، جمهوری اسلامی نیز به اصول خود پایبند خواهد بود؛ رفع تمامی تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما از جمله مواردی است که باید بر اساس توافق هسته‌ای با غرب به صورت کامل اجرایی شود.

سبحانی‌فر: ایران پیروز میدان مذاکرات استpic13
به گزارش فارس، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیروز میدان مذاکرات است، گفت: بیانیه لوزان نشان داد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای یک گام از اهداف و خطوط قرمز تعیین شده عقب‌نشینی نکرده است.
رمضانعلی سبحانی‌فر خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده ما بر مبنای یک منطق درست و عقلانی روند مذاکرات را به پیش برد و توانست اعتماد کشورهای 1+5 را به دست آورد و ثمره این اعتمادسازی امروز به دست آوردن توفیقات و پیروزی در روند مذاکرات است.نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه در بیانیه لوزان بر حق جمهوری اسلامی ایران بر غنی‌سازی، حق ایران در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، حق توسعه و تحقیق در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه و لغو همه قطعنامه‌هایی که علیه ملت ایران وضع شده تاکید شده است، افزود: آنچه که در روند مذاکرات به دست آمده اهداف اصلی جمهوری اسلامی ایران بود و می‌توان به جرأت گفت که ما در این مذاکرات پیروز میدان بودیم.
سبحانی‌فر با بیان اینکه غربی‌ها فقط ادعای پیروزی در روند مذاکرات را دارند، یادآور شد: شکست اجماع جهانی آمریکا و غرب و رژیم صیهونیستی در برابر ایران مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات است؛ امروز به جرأت می‌توان گفت که دیوار تحریم‌ها ترک برداشته و در بسیاری از موارد نیز این دیوار فرو ریخته است و این توفیق مهم جز با همدلی و همزبانی ملت و دولت به وجود نمی‌آمد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر غرب بر سر تعهدات خود در زمینه مذاکرات نماند جمهوری اسلامی ایران نیز حق مقابله به مثل را خواهد داشت، گفت: ایران اسلامی در طول مدت مذاکرات شفافیت و صداقت خود را به جهان نشان داده است و بر سر تعهدات خود مانده است و حال نوبت غرب و طرف‌های دیگر مذاکرات است که صداقت خود را ثابت کنند.

بیانیه اصلاح‌طلبان خراسان رضوی
به گزارش ایسنا، مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی با صدور بیانیه ضمن تبریک و پاسداشت پیروزی دیپلماتیک ایران در بالاترین سطوح جهانی اظهار امیدواری کرد که این تحرک، گام آغازینی برای صلح و آزادی و امنیت در منطقه و جهان باشد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بی‌شک توفیق دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این مسیر طولانی و پیچیده مدیون حمایت و پشتیبانی و بردباری مردم و همدلی آنان با مسئولان دلسوز و خدمتگزار است .مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی ضمن تبریک و پاسداشت این پیروزی دیپلماتیک در بالاترین سطوح جهانی امیدوار است که این تحرک، گام آغازینی در ارتباط موفق بین‌المللی و نویدی برای صلح و آزادی و امنیت در منطقه و جهان و دریچه‌ای به سوی حل معضلات پیچیده اجتماعی و گشایش و رهایی از ناکامی‌ها در داخل کشور باشد.»