بزرگ‌ترین نام‏‏های تجاری دنیا

بهار فردنیا

با نگاهی به فهرست ۱۰ نام‏ تجاری برتر دنیا، می‏توان موفقیت شرکت‌های حوزه تکنولوژی را نسبت به بقیه شرکت‌ها به وضوح مشاهده کرد. براساس رتبه‏بندی سالانه موسسه «میلوارد براون» فعال در حوزه نام‏های تجاری، امسال گوگل با سبقت گرفتن از اپل به باارزش‏ترین نام‏ تجاری‏ جهان تبدیل شده‏ است.

این رتبه‏بندی براساس نظر سه میلیون مشتری، اطلاعات مالی شرکت‌ها و عملکردشان در کسب‏وکار انجام شده‏ است. اما آنچه اهمیت دارد، چگونگی به موفقیت رسیدن این شرکت‌ها است. نشریه «بیزینس اینسایدر» در گزارشی این دلایل را برای ۱۰ شرکت برتر بررسی کرده و نتیجه گرفته ‏است که آنچه ارزش یک شرکت را می‏سازد، احساس مشتریان نسبت به‏ لوگو و محصولات‏ و خدمات آن شرکت‏ است. امروزه به‌دلیل بیشتر شدن سهم دنیای تکنولوژی در زندگی روزمره، شرکت‌های فعال در این حوزه باارزش‏تر شده‏اند.

شرکت گوگل با رشد۳۲ درصدی ارزش نشان تجاری خود نسبت به سال گذشته به‌عنوان باارزش‏ترین نام‏تجاری جهان شناخته شده است. دلیل موفقیت این شرکت را می‏‏توان نوآوری‏های بی وقفه، درآمدزایی توسط تبلیغات و گسترش و فعالیت در فضای مجازی عنوان کرد. همچنین مهمترین دلیل محبوبیت این شرکت ارتباط صادقانه و شفافی است که در انجام پروژ‏ه‏ها با مردم در پیش‏ گرفته‏است. شرکت اپل بعد از گوگل، با ارزش‏ترین نام تجاری دنیا ‏است. این شرکت موفقیتش را مدیون ساختن اکوسیستمی از خدمات است که شامل برنامه‌ریزی و طراحی محصول و سرویس‏های بعد از فروش است.

این شرکت با اینکه امسال با ۸ درصد کاهش ارزش روبه‏رو بود، اما هنوز با قرار گرفتن در رتبه دو، جزو نام‏های تجاری با ارزش جهان است. علت کاهش ارزش این شرکت، ارائه نکردن محصولات جدید و بزرگ عنوان شده است. تنها محصول جدید این شرکت در سال گذشته ساعت اپل بود که با اینکه فروش زیادتری نسبت به بقیه شرکت‌ها داشته است، اما هنوز با هدف اپل در میزان فروش همخوانی ندارد. همچنین یکی از دلایل موفقیت اپل لوگوی ساده و فانتزی‏اش است. مایکروسافت به‌دلیل فعال بودن در کسب‏وکار مجازی و تولید نرم‌افزارهای کامپیوتری رشد سریعی نسبت به بقیه شرکت‌های جهان دارد و اکنون به‌عنوان سومین نام تجاری باارزش شناخته شده‏است. دلیل موفقیت این شرکت را می‏توان نبود اشتباهات بزرگ در کارنامه‏اش دانست. این شرکت با توجه به رشد سریع تکنولوژی بازارهای متنوعی را برای خود تعریف کرده تا تنها محدود به ویندوز نباشد. همچنین این شرکت سعی در مشارکت‏های موثر با بقیه شرکت‌ها داشته و مانند شرکت اپل خود را در جزیره‏ای محبوس نکرده‏است.

«ای‏تی‏اندتی»، بزرگ‌ترین شرکت مخابرات تلفن ثابت، سرویس‏دهنده اینترنت پهن‏باند، تلویزیون‏های اینترنتی و دومین اپراتور تلفن همراه آمریکا است. دلیل موفقیت این شرکت ترکیب کردن ۴ سیستم موبایل، خط ثابت، اینترنت و تلویزیون است. همچنین این شرکت با شرکت‌های خودروسازی فورد، بی ام دبلیو و تسلا نیز مشارکت‏ می‏کند.

در واقع می‏توان دلیل موفقیت این شرکت را همگام بودن با نیازهای روز مردم دانست. ارزش این نشان تجاری نسبت به سال گذشته ۲۰درصد رشد داشته و در رتبه چهارم قرار گرفته است. فیس‌بوک نیز در حال ‏حاضر پنجمین نشان تجاری با ارزش دنیا است که با سرعت بالایی در حال رشد است و ارزشش نسبت به سال گذشته ۴۴درصد بالاتر رفته‏است. اما آنچه ارزش این شرکت را افزایش می‏دهد، تبدیل شدنش به یک رسانه جهانی مردمی است. تلاش این شرکت برای تشویق مردم در به اشتراک گذاشتن ویدئو‏کلیپ‏هایشان نیز به همین دلیل است. همچنین فیس‌بوک توانسته با برنامه‌ریزی‏های بلند‏مدت، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و ارتباط دادن مردم نقاط دورافتاده دنیا با جهان، نقش پررنگی را در زندگی جوامع امروزی ایفا کند.

ویزا کارت، تنها شرکت مالی است که جزو ۱۰نشان تجاری با ارزش دنیا قرار گرفته‏است. این شرکت وظیفه صدور کارت‏های اعتباری و کارت‏های نقدی با نشان تجاری ویزا و تسهیلات مبادلات مالی الکترونیکی در سراسر جهان را بر عهده دارد. آنچه این شرکت را از بقیه رقیبانش متمایز کرده، گسترش آن در تمامی جهان مخصوصا در بازارهای نوظهور است. همچنین امنیت، راحتی و سرعت استفاده از ویزا کارت به جای چک و پول نقد از دلایل بالارفتن ارزش این شرکت با آرم ساده و سه رنگ آبی، سفید و زرد است. اعتبار بالای این کارت در بازارهای خرده‏فروشی جهان نیز باعث رونق بیشتر کسب‏وکار شده‏است. این شرکت همچنین با حمایت از مسابقات ورزشی مانند فیفا و المپیک توجه هواداران زیادی را جلب کرد و نسبت به سال گذشته ارزش نام تجاری‏اش ۱۰درصد افزایش پیدا کرده‏است.

ارزش شرکت آمازون سریعترین رشد را نسبت به تمامی نشان‌های تجاری داشته است. این شرکت با تعریف استاندارد‏های جدید برای بازارهای آنلاین توانسته از رقیبان خود سبقت بگیرد. رسیدن محصول به دست مشتری در کمتر از یک‏ساعت یکی از خدمات نوین تعریف شده این شرکت است. این شرکت در حال راه‏اندازی هواپیمای بدون‏سرنشین برای سرعت بخشیدن به سیستم‏ ارسال و تعیین دستیار شخصی است. ارزش این شرکت نسبت به پارسال ۵۹ درصد رشد داشته‏ و از رتبه ۱۴ به ۷ رسیده‏ است. «ورایزن» شرکت مخابرات آمریکایی موفقی است که روی آینده سرمایه‏گذاری کرده ‏‏است. این شرکت در‏ حال حاضر درصد قابل توجهی از پهنای باند جهانی اینترنت را تامین می‏کند و گستره فعالیتش را در زمینه مخابرات بی‏سیم، ارتباطات و سرویس‏دهی به شرکت‌های ارتباطات راه دور (وایرلس) نیز وسعت داده‏است. این شرکت به تازگی حوزه فعالیت خود را به سمت بازارهای تبلیغاتی و دیجیتال گسترش داده‏است. می‏توان این تنوع خدمات را در تمامی زمینه‏های مخابراتی از دلایل موفقیت این نام‏تجاری دانست که مشتریانش را از پشتیبانی همه ‏جانبه مطمئن می‏کند. این نشان تجاری جایگاه هشتمین نشان تجاری با ارزش جهان را در فهرست امسال به خود اختصاص داده است.

رستوران‏های زنجیره‏ای مک‏دونالد، یکی از موفق‌ترین نام‏های تجاری امسال بوده و پیشرفت قابل ملاحظه‏ای داشته است. با توجه به اینکه فعالیت این شرکت در زمینه رستوران‏های زنجیره‏ای است دلیل موفقیت آن را می‏توان در خدمات سریع و آسانش خلاصه کرد. ارائه بهترین محصول، رفتار خوب با مشتری و ارائه محصولات سفارشی از جمله این خدمات هستند. این شرکت به تازگی با تمرکز بر غذاهایی متناسب با سبک زندگی سالم در کافه‏های خود پیشرفت زیادی کرده و نهمین نشان تجاری با ارزش جهان شناخته شده است. اما دهمین نام تجاری موفق در این رتبه‌بندی متعلق به شرکت ماشین‌آلات بین‏المللی کسب‌وکار «IBM» است که یک شرکت آمریکایی چندملیتی فعال در زمینه فناوری است.

این شرکت تولیدکننده و فروشنده نرم‏افزار و سخت‏افزار، ارائه کننده خدماتی چون زیرساخت، میزبانی وب، فناوری نانو و رایانه بزرگ است و به تازگی شروع به ساخت بزرگ‌ترین‏ آژانس دیجیتالی دنیا کرده‏است. دلیل موفقیت این شرکت نگاه رو به جلو‏ اعلام شده است.