رشد کیفی؛ محور توسعه صنعت اصفهان
مجید محققیان- در دو دهه‌ گذشته، خصوصی سازی و تنظیم بازار از مهمترین عناصر اصلاح ساختاری کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده است. در واقع، امروز به دشواری می‌توان کشوری را یافت که برنامه‌ای را برای واگذاری تمام یا بخشی از شرکت های دولتی به بخش خصوصی و یا سهیم کردن این بخش در مدیریت‌، مالکیت و امورمالی این شرکت ها در پیش نگرفته باشد. ایجاد بستر حقوقی لازم برای مشارکت بخش خصوصی، تنظیم، نظارت ومدیریت چرخه عمر از مهمترین مواردی هستند که تأثیر مستقیمی بر ریسک سرمایه‌گذاری و به دنبال آن میزان مشارکت این بخش در فعالیت های اقتصادی دارد.صنعت برق کشور از دهه 70 با تغییر ساختار سازمانی و ایجاد شرکت های مستقل و غیردولتی توزیع نیروی برق و مدیریت تولید برق و همچنین شرکت هایی در بخش های اجرائی و پیمانکاری، ساخت و تجهیزات،‌ خدمات، ‌مشاور، ‌حسابرسی، ‌رایانه و صدور قبض، ‌ تعمیر و نگهداری شبکه و تأسیسات برق و... اقدام کرده که تعداد زیادی از شرکت های اخیرالذکر (به جز شرکت های تولید و توزیع) طی سه سال گذشته از طریق بورس و یا مزایده به بخش خصوصی واگذار شده‌اند. علاوه بر موارد فوق الذکر در راستای نائـل آمدن به اهداف قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و ایجاد بستر لازم برای شکل دهی به سازوکار بازار رقابتی سالم و با عنایت به حفظ حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین فرهنگ ‌سازی وایجاد انگیزه برای بخش خصوصی به منظور ورود به بازار برق و نیز اعتمادسازی مناسب، شرکت مدیریت تولید، ‌انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) در دوسال گذشته براساس برنامه‌ ریزی‌های انجام شده و در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های اجرائی خود را جلو برده است.در این راستا شرکت پرشیان فولاد در سال ۸۱ با اهدافی چون صادرات، واردات، تهیه و توزیع انواع کالاهای مجاز، ارائه خدمات تجاری شرکت ها و حضور در مناقصه ها و مزایده های داخلی و خارجی، مشارکت در تولید با بخشهای خصوصی و تولیدی، اخذ امتیازات نمایندگی شرکت های داخلی و خارجی، انجام امور فنی، عمرانی و ساختمانی منجر به تولید اشتغال در کلیه بخش های تولیدی، صنعتی، تجاری و بازرگانی به صورت سهامی خاص تاسیس شد. این شرکت در راستای اهداف خود در سال ۸۷ اقدام به ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی زواره کرد که در مدت زمان ۱۴ ماه ۲ واحد از ۳ واحد آن وارد مدار شد که این مهم در ایران در نوع خود کم نظیربوده است. این نیروگاه نخستین نیروگاه 100 در صد خصوصی کشور بوده که برای اولین بار واحد گازی و بخار آن همزمان احداث شده است. همچنین در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی، نیروگاه ۱۶۰۰مگاواتی شهید محمد منتظری توسط این شرکت خریداری شد و هم اکنون مجموعا بیش از 60درصد برق استان اصفهان را تولید و به شبکه سراسری متصل می کند.مدیرعامل شرکت پرشیان فولاد که نقشی مهم در تمامی این موفقیت ها داشته، معتقد است: اگر اصل 44 به درستی اجرا شده و به بخش خصوصی بها داده شود بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد رفع خواهد شد.

محمد فلاحتیان به رکوردزنی نیروگاه شهید منتظری در تعمیرات اساسی فاز سوم اشاره می کند و آن را نمادی از اقتصاد مقاومتی قلمداد می کند. وی معتقد است: این اتفاق در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی بوده و اگر دولت به بخش خصوصی واقعی که پیرو اقتصاد مقاومتی است، اعتماد کند موفق خواهد شد. وی می افزاید: صرفه جویی 30 روزه که در تعمیرات اساسی فاز سه نیروگاه شهید منتظری به چشم دیده شد، در بالا بردن راندمان کار در این نیروگاه به نوعی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود. وی در خصوص تاثیر رکورد تعمیرات اساسی فاز نیروگاه شهید منتظری در صرفه جویی های این مجموعه، معتقد است: با این حرکت نشان دادیم که با هماهنگی می توانیم تعمیرات اساسی را از 95 روز به 64 روز کاهش دهیم از سوی دیگر دغدغه من استفاده از نیروهای جوان، باسواد و باانگیزه است.به گفته وی، البته نگرانی هایی مبنی بر تعمیرات اساسی نیروگاه توسط نیروی جوان وجود داشت اما امروز با احترامی که برای پیشکسوتان قائل هستیم می گویم جوانان هم می توانند از عهده امور برآیند و قرار است این فرایند همچنان ادامه یابد.به گفته مدیرعامل شرکت پرشیان فولاد، نیروگاه شهید منتظری برای افزایش راندمان خود جلسات هفتگی برگزار می کند و تمام نیروهای جوان و قدیمی برای افزایش راندمان در این نشست ها حضور می یابند. وی در خصوص اتاق فکر نیروگاه وشهید منتظری می گوید: در اتاق فکر از تجربیات نیروهای قدیمی نیروگاه استفاده می شود.به اعتقاد فلاحتیان، در صنعت برق افراد بی نظیری حضور دارند که در هیچ صنعت دیگری دیده نمی شوند و یکی از موفقیت های ما در ثبت این رکورد همین پتانسیل است. وی به حضور هیات های تجاری در کشور و فضای روابط تجاری با خارجی ها بعد از برجام، اشاره می کند و معتقد است به طور قطع حضور هیات های خارجی بسیار مثبت است اما باید زیرساخت ها را از آنها خریداری کنیم. نباید تنها به خرید مواد اولیه و جنس اکتفا کنیم. اگر تکنولوژی وارد کشور شود، 100 درصد در آینده موفق خواهیم بود.

فلاحتیان در خصوص بهره گیری از سرمایه گذار خارجی در پرشیان فولاد، می گوید: این موضوع در برنامه اصلی این شرکت قرار دارد و برای بهینه سازی خود در تلاشیم از سازندگان خارجی با فاینانس خارجی استفاده کنیم.وی همچنین با اشاره به اهمیت فراهم ساختن زیرساخت های فروش برق توسط نیروگاه های خصوصی، معتقد است: در این راستا از چندی قبل شرکت پرشیان فولاد مذاکرات خود را به مسئولان شرکت فولاد مبارکه جهت انعقاد قرارداد دو جانبه آغاز کرد که پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور نمایندگان تولید کننده و مصرف کننده و همچنین مسئولان وزارت نیرو، منجر به عقد اولین قرارداد دوجانبه کشور شد.مدیرعامل شرکت پرشیان فولاد امیدوار است عقد این قرارداد زمینه ساز رشد و توسعه صنعت برق شده همچنین موجب تعامل سازنده میان تولیدکننده و مصرف کننده و همچنین بهبود فضای کسب و کار کشور شود.فلاحتیان می گوید: با این قرارداد امکان فروش مستقیم برق نیروگاه شهید منتظری اصفهان به فولاد مبارکه اصفهان تا به ظرفیت 200 مگاوات برای یک سال آینده امکان پذیر است و بعد از یکسال نیز امکان تمدید دوباره آن وجود دارد.وی اما با توجه به اشباع صنعت در استان، محور توسعه اصفهان را در گردشگری جستجو می کند و می گوید: از سوی دیگر باید با افزایش راندمان و کیفیت فعلی صنعت از توسعه بیش از اندازه صنعت جلوگیری کنیم.به گفته مدیرعامل شرکت پرشیان فولاد، در حال حاضر فضای گردشگری اصفهان در کویر، کاشان، ابیانه، نایین، شهرضا و ... مهیا است و با این پتانسیل ها گردشگر حتی در مدت 10 روز می تواند برای استان ارزآوری کند. وی همچنین در خصوص اقتصاد سبز و کاهش آلودگی هوا می گوید: این اتفاق نیازمند مدیریت خوب است که متاسفانه هنوز وجود ندارد. فلاحتیان می گوید: با احترامی که برای مدیران گذشته قائل هستیم برای حرکت به سمت اقتصاد سبز، مدیریتی یکپارچه ای تاکنون نداشتیم. وی با انتقاد بر اینکه مدیران استان و حتی نمایندگان اصفهان در کنار هم نیستند، تصریح می کند: همسویی مدیران با یکدیگر موجب پیشرفت اقتصاد استان اصفهان می شود.مدیرعامل شرکت پرشیان فولاد در خصوص اقتصاد سبز در نیروگاه شهید منتظری، می گوید: در این راستا در نیروگاه شهید منتظری 220 هکتار فضای سبز ایجاد کردیم همچنین 300 هکتار دیگر فضای سبز نیز در حال ایجاد است. وی در خصوص خرید پساب توسط نیروگاه شهید منتظری، می گوید: به دنبال تصفیه پساب برای بهره گیری دوباره آب برای استفاده در آبیاری درختان هستیم که برای ایجاد تصفیه خانه مجهز، با کره جنوبی و چین مذاکراتی انجام داده ایم.