گردشگری یعنی صلح

یک فعال گردشگری گفت: باید به این موضوع فکر کنیم که اگر یک گردشگر هفت روز در اصفهان بماند بهتر است یا هفت گردشگر یک روز در اصفهان اقامت کنند. جعفر جعفری در آیین افتتاح نخستین کنفرانس بین المللی کیفیت خدمات در مهمان نوازی و گردشگری اظهار کرد: گردشگری همنشینی مردم با مردم است و به عنوان یک عامل مهم و تاثیرگذار در به هم نزدیک شدن انسان‌ها در دنیا مطرح است. وی ادامه داد: ایران یک چهار راه فرهنگ، هنر، تمدن و مهربانی است. حال آنکه می‌دانیم عوامل متعددی بر بهبود صنعت گردشگری تأثیر می‌گذارند. عواملی همچون جغرافیا، اقلیم، فرهنگ و تمدن؛ در نهایت باید گفت گردشگری درباره انسان‌ها و تمایلات آن‌هاست و نه چیز دیگر.

این استاد گردشگری گفت: گردشگری یعنی تقابل میان انسان‌ها و نه تقابل میان دولت‌ها. به همین خاطر گردشگری تنها صنعتی است که به طور مستقیم با صلح، آرامش و دوستی میان انسان‌ها و فرهنگ‌ها در ارتباط است. جعفری ادامه داد: متاسفانه امروزه تعداد و حجم گردشگران بیشتر از سایر ابعاد این صنعت مورد توجه قرار گرفته است. مدیران شهری سعی در افزایش تعداد گردشگر وارد شده دارند و اینکه گردشگران چقدر پول در سفر خود هزینه می‌کنند، متاسفانه همه تلاش‌ها در همین جهت خلاصه می‌شود. البته این موضوع مهم است اما بیشتر از آن، آورده‌های این صنعت برای شهر در طولانی مدت باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: گردشگری و تروریسم در تضاد با یکدیگر هستند. هرجا تروریسم فعال باشد توریست آنجا را ترک خواهد کرد و هر کجا گردشگری حاکم باشد، تروریسم از آنجا بیرون رانده می‌شود. این فعال گردشگری ادامه داد: برای مثال کشور ترکیه یکی از موفق‌ترین کشورهای صنعت گردشگری در دنیا بود. می‌توان گفت جزو ۱۰ کشور برتر گردشگری در دنیا به حساب می‌آمد. اما در یک مدت زمان خیلی کوتاه چند روز یا چند هفته‌ای به خاطر ورود تروریسم جایگاه خود را از دست داد و امروزه کمتر کسی به سفر به ترکیه حتی فکر می‌کند.

جعفری گفت: بنابرین گردشگری یعنی صلح و صلح یعنی گردشگری. برای این صنعت هیچ ضمانت و گارانتی وجود ندارد و یک بی توجهی می‌تواند باعث شود شهر به آن نتیجه‌ای که از گردشگری انتظار دارد نرسد. گردشگران در دنیای اقتصادی مشتریان ما هستند و همه فعالان این صنعت در ارائه خدمات و جلب رضایت آن‌ها مسئولیت دارند. وی ادامه داد: متاسفانه چیزی که به دست فراموشی سپرده شده همین مسئولیت در قبال گردشگران است و اینکه آن‌ها در تمام طول سفر خود احساس آرامش و رضایت کنند. وقتی درباره جاذبه صحبت می‌کنیم بزرگ‌ترین جاذبه خود مردم بومی هر نقطه هستند و این یک موضوع جهانی است.

این استاد بین المللی گردشگری گفت: گردشگری با رفاه و شادی ارتباط مستقیم دارد. باید مردم یک منطقه خود مردمان شاد و با انرژی باشند تا بتوانند فضایی شاد برای گردشگران ایجاد کنند. تصور کنید شهری که همه در آن غمگین و اندوهگین هستند چه جاذبه‌ای می‌تواند برای گردشگر داشته باشد؟

جعفری ادامه داد: موضوع اصلی همنوایی و ارتباط منطقی میان کمیت و کیفیت گردشگری است. اینکه چه تعداد گردشگر هرساله وارد کشور می‌شوند مهم است اما این که آیا به کیفیت و رضایت این تعداد اهمیت داده می‌شود یا نه در درجه اول قرار دارد. وی افزود: باید به این مورد فکر کنیم که آیا یک نفر گردشگر هفت روز در اصفهان بماند بهتر است یا اینکه هفت گردشگر یک روز در اصفهان اقامت کنند؟ گردشگری آرام باید جایگزین گردشگری سریع شود؛ چیزی شبیه به تفاوت "فست فود"ها و "اسلو فود"ها.

این محقق گردشگری گفت: وقتی قرار باشد یک روز در اصفهان بمانید احتمالاً میدان نقش جهان و یک جای دیگر را خواهید دید. اما آیا اصفهان در همین یک مکان‌ها خلاصه می‌شود؟ باید تلاش کنیم آنقدر کیفیت فضایی در اصفهان بالا برود که گردشگر را مدت بیشتری در شهر پابند کند.

جعفری ادامه داد: در همن راستا باید فعالیت‌های ۲۴ ساعته و شبانه روزی را در شهر افزایش دهیم. این درباره ایران و اصفهان نیست و یک دغدغه جهانی است. گردشگر نباید در شب با یک شهر خاموش رو به رو بشود و به ناچار به محل اقامت خود بازگردد. وی افزود: برای مثال آیا میدان نقش جهان را در شب دیده‌اید؟ وقتی نور ماه کامل است و مثل یک چراغ بزرگ در آسمان می‌درخشد. انسان حیرت می‌کند که چه فضای جادویی و زیبایی خلق شده است اما متاسفانه هیچ خدماتی در آن ساعت از شبانه روز وجود ندارد.

فرهنگ، تاریخ و معماری ایران گویای مهمان‌نوازی ایرانیان است

همچنین در این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ملت ایران از گذشته به دنبال آسایش مسافر بوده‌اند و در همه معماری‌ها، رفاه و آسایش یک اولویت بوده و فرهنگ، تاریخ و معماری ایران گویای مهمان‌نوازی ایرانیان است.

فریدون اللهیاری ادامه داد: اخیرا در اجلاس یونسکو در ترکیه شاهد ثبت اولیه یک قنات ایرانی در فهرست آثار یونسکو بودیم که به‌جز این قنات، ۱۱ قنات دیگر ایرانی به ثبت جهانی رسیده که سه اثر آن در استان اصفهان است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان تاکنون ۷ اثر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی دارد تصریح کرد: این افتخارات ظرفیت‌های گردشگری استان اصفهان را نشان می‌دهد چراکه جاذبه‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد یکی از پتانسیل‌های مهم گردشگری است که در استان اصفهان نیز ظرفیت‌های بالایی را داریم.

اللهیاری اضافه کرد: کشور ما به لحاظ اقلیمی دارای تنوع فراوانی است که این خود ظرفیت ویژه‌ای را ایجاد کرده است و این تنوع اقلیم منجر به تنوع در فرهنگ‌ها و آداب و سنت‌ها در کشور می‌شود که برای هر گردشگر خیره‌کننده است. وی گفت: در استان اصفهان ۲۲ هزار جاذبه تاریخی ارزشمند داریم که بعضی از آن‌ها مثل میدان امام در جهان بی‌نظیر است که نمونه‌ آن را در جایی دیگر پیدا نمی‌کنیم و حضور در میدان امام برای علاقه‌مندان تمدن مشرق زمین و ایران اسلامی یک تجربه رؤیایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: کشور ایران در حوزه هنر و صنایع‌دستی جایگاه مهمی دارد که ایران اسلامی در هنر همواره تمدن ساز بوده و حدود دوسوم صنایع‌دستی کشور در اصفهان مستقر است که به همین جهت است که اصفهان امروز به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی مطرح شده است و در مهرماه امسال میزبان شورای جهانی صنایع‌دستی خواهیم بود.

اللهیاری تصریح کرد: در اطراف ما خیلی از کشورها دچار مشکلات امنیتی هستند ولی ایران به لحاظ برخورداری از امنیت عالی، میزبان ۹۰ کشور است که مهرماه به اصفهان می‌آیند. وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های گردشگری خوبی در اصفهان داریم که محور توسعه آینده اصفهان بحث گردشگری است و با توجه به اینکه در برنامه توسعه استان اصفهان، گردشگری به عنوان یکی از محورها قرارگرفته ما وظیفه‌داریم در جهت ارتقای گردشگری تلاش کنیم و زیرساخت‌ها را توسعه دهیم و با همکاری همه دستگاه‌ها جهش خوبی در زیرساخت‌های گردشگری استان به وجود آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در ۵ سال آینده ظرفیت‌های اقامتی و گردشگری ما ۵ برابر خواهد شد که البته تمام برنامه‌ریزی‌هایی که پیش‌بینی‌شده، منطبق بر واقعیت‌ها است اما باید در کنار توسعه زیرساخت‌ها به ارتقای کیفیت هم توجه کنیم و هدف این اجلاس نیز همین است.

وی افزود: مهمان‌نوازی یک میراث جدید است چراکه وقتی به تاریخ و فرهنگ و فضای معماری کشور می‌نگریم؛ می‌بینیم مهمان‌نوازی در همه‌جا ظهور و بروز دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: کشور ایران یک موقعیت ویژه جغرافیایی را دارا است؛ درگذشته ایران به لحاظ منابع طبیعی یک کشور غنی نبوده ولی امروز ایران از نظر منابع زیرزمینی بسیار غنی است اما وقتی به گذشته می‌نگریم متوجه می‌شویم امکان بهره‌برداری از آن‌ها وجود نداشته و چون ایران اقلیم خشک بوده گذشتگان با سخت‌کوشی و ابتکار و خلاقیت می‌توانستند در این سرزمین خشک زندگی کنند. اللهیاری گفت: این کشور خشک که به لحاظ جغرافیایی غنی نبوده ولی از نظر موقعیت استراتژیک یک موقعیت ویژه را داشته که به همین دلیل از ایران به‌عنوان چهارراه جهان نام می‌برند و ایران در واقع مسیر تجارت بوده که از ملیت‌های مختلف در آن حضور پیدا می‌کردند. وی افزود: وقتی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم این ظرفیت‌ها به خاطر هم‌زیستی مردمان ایران با سایر ملت‌ها بوده چراکه ملت ما به دنبال آسایش مسافر بوده‌اند و این را در معماری خود لحاظ کرده‌اند و در همه این معماری‌ها، رفاه و آسایش یک اولویت بوده و فرهنگ، تاریخ و معماری ما بر اساس مهمان‌نوازی است و این کنفرانس مهمان‌نوازی می‌خواهد یک شتاب ویژه‌ای را در این جهت ایجاد کند.

گردشگری یعنی صلح