دنیای اقتصاد- مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به این موضوع که حکومت های آل بویه، سلجوقیان و صفویه، اصفهان را مرکز سیاسی خود قرار داده بودند، افزود: اصفهان بیش از هر شهر دیگری نقش بسیار مهمی در یکپارچگی ایران داشته است.علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست اصفهان سلجوقی که در مقبره خواجه نظام الملک طوسی برگزار شد با اشاره به بارزترین صفت ایران، اظهار کرد: ایران کشوری است پر از فرهنگ و مدنیت که بیشترین سهم را در شکل گیری فرهنگ دنیا داشته است.

وی افزود: اگر هر نقطه از ایران اسلامی را مشاهده نماییم، آثار فرهنگی و تمدنی فراوانی را می بینیم که نشان از دیرینه بودن این سنت کهن در حکومت های این کشور می دهد.ولایتی با بیان این که کشور ایران در گذشته دارای گسست های سیاسی فراوانی بوده است، تاکید کرد: ایران هرچه در زمینه ی نظامی و سیاسی با شکست مواجه شد، اما فرهنگ ایرانی پایدار ماند و هیچ قومی نتوانست آن را از میان ببرد به همین خاطر است که رمز ماندگاری ایران، وجود فرهنگ نوین آن می باشد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در ادامه گفت: قبل از دوران صفویه، ایران به تعبیر امروز دارای ۱۵ کشور بود که در زمان آل بویه اندکی به مرزهای قبلی خود نزدیک شد. اما حکومت سلجوقیان قلمرو ایران را از غرب چین تا شهر حلب در سوریه گسترش داد. حکومت صفویه نیز توانست مرزهای ایران را تجمیع کرده و به گونه ای سر و سامان دهد. ولایتی با اشاره به این موضوع که حکومت های آل بویه، سلجوقیان و صفویه، اصفهان را مرکز سیاسی خود قرار داده بودند، افزود: اصفهان بیش از هر شهر دیگری نقش مهمی در یکپارچگی ایران داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش شهرداری اصفهان در پرداختن به بازسازی هویت سلجوقیان، بیان داشت: در خصوص آشنایی با حکومت سلجوقیان و نقش اساسی آنها در احیای هویت فرهنگی و ملی کشور، کم کاری صورت گرفته بود که شهرداری اصفهان در این زمینه اقدام متناسبی را انجام داد و به نوعی می توان گفت که اصفهان را زنده کرد.وی در ادامه سخنانش به واکاوی شخصیت خواجه نظام الملک پرداخت و وی را یکی از شیعیان مطرح و محبین اهل بیت(ع) لقب داد و تصریح کرد: در ۳۹ فصل اول کتاب سیاست نامه خواجه نظام الملک، کاملا هویداست که او از محبین اهل بیت(ع) می باشد و ۱۱ فصل دیگر این کتاب به دلیل تفاوت بسیار زیادی که با فصول قبل خود دارد، مشخص است که توسط اشخاص دیگری تالیف شده است.ولایتی در پایان، خواجه نظام الملک را مظهر یکپارچگی در عهد سلجوقیان عنوان کرد و گفت: تا زمانی که وی در متن سیاست های سلجوقیان حضور داشت، ایران یک کشور یکپارچه بود اما پس از شهادت او، کشور دچار گسستگی شد و بین حاکمان نزاع فراوانی رخ داد که در نهایت موجب سقوط سلجوقیان شد.