سرانه مصرف نان صنعتی در ایران کافی نیست

سرانه مصرف نان صنعتی در ایران کافی نیست و این درحالی است که واحدهای صنعتی با دانش روز این نان‌ها را تولید می‌کنند. محسن لزومیان، رئیس اتحادیه نان‌های صنعتی ایران، در تعریف نان صنعتی گفت: نان‌های حجیم و نیمه حجیم که توسط ماشین‌آلات استاندارد به صورت کیفی و سالم و با بسته‌بندی دارای پروانه بهداشت و بهره‌برداری از صنایع تولید می‌شوند نان صنعتی می‌گویند که در واحدهای تولیدی خاص و با نظارت کامل تولید و عرصه می‌شوند. براین اساس واحدهای تولید نان صنعتی با به کارگیری دانش و فناوری روز و با استفاده از ماشین‌آلات پخت نان با حرارت غیرمستقیم به تولید نان صنعتی پرداخته و توجه فراوانی به تنوع در این محصول کرده‌اند. وی با اشاره به وضعیت نامناسب کارخانه‌های صنعتی افزود: تعداد کارخانه‌های فعال در کشور برای تولید نان صنعتی که ۵ تنی محسوب می‌شوند ۱۶۰ واحد فعال است که عضو اتحادیه هستند. همچنین در دولت گذشته برای فعالیت ۲۸ واحد مجوز صادر شده است که از آنها هم حدود ۳۰ درصد فعال و ۷۰ درصد نیمه فعال و یا در حال راه‌اندازی هستند. رئیس اتحادیه نان‌های صنعتی گفت: عواملی چون تحریم‌ها و شرایط اقتصادی، واحدهای صنعتی با ظرفیت بالای ۲۰ تن را با مشکلاتی مانند نوسانات نرخ ارز ،معوقات بانکی و اجرایی نشدن بخش‌هایی از قانون هدفمندی یارانه‌ها مواجه کرده و تلاش برای رفع این موانع، راه‌اندازی واحدها و کارایی آنها را تسریع می‌بخشد.

جایگاه غذایی نان‌های صنعتی

لزومیان با تاکید بر حفظ ارزش غذایی در نان‌های صنعتی اعلام کرد: این نان‌ها به‌دلیل کیفیت بالای پخت، تنوع گسترده محصول، ماندگاری مناسب و از همه مهم‌تر انجام مرحله کامل تخمیرخمیر از جایگاه غذایی مناسبی برخوردارند. از این رو فعالان صنعت آرد و نان و اتحادیه نان‌های صنعتی همواره در تلاش برای حفظ و ارتقای این جایگاه هستند. این فعال حوزه نان تصریح کرد: فعالان تولید نان صنعتی معتقد به آزادسازی قیمت آرد و نظارت کافی برکیفیت نهایی نان هستندکه این امر می‌تواند اقدامی بزرگ برای گسترش واحدهای تولید این نان باشد. وی با اشاره به طرح ملی دولت برای هدفمند سازی یارانه گندم، آرد و نان گفت: بهترین راه جلوگیری از ضایعات نان و حمایت هدفمند از چرخه گندم، آرد و نان، اجراکردن طرح آزادسازی قیمتهاست.

محسن لزومیان درتحلیل سهم بازار نان‌های صنعتی گفت: با توجه به سهم ۸ تا ۹ درصدی نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم در مصرف سرانه نان کشور باید بر این نکته تاکید کرد که به‌رغم افزایش ۳۰ درصدی تولید این محصولات درسال گذشته هنوز سرانه مصرف نان‌های صنعتی درکشور پایین است.وی دلیل این امر را عدم تک نرخی شدن آرد ذکر کرد که واحدهای تولید نان صنعتی را با مشکل روبه‌روکرده و گفت: از طرفی ۸۰درصد آرد مصرفی برای نان دولتی و تنها ۲۰ درصد آزاد است که در بخش صنعتی و فانتزی استفاده می‌شود. این امر تاثیر بسزایی در سرانه مصرف نان صنعتی دارد، زیرا مصرف‌کنندگان همواره گرایش به تهیه نان با قیمت پایین‌تر دارند. از این رو دولت با تدابیری چون تک نرخی کردن قیمت آرد و پرداخت یارانه به صنعت می‌تواند مصرف‌کننده را برای تهیه نان صنعتی تشویق کند.

وی همچنین وابستگی ذائقه مردم به نان‌های سنتی را بزرگترین چالش پیش روی تولید نان صنعتی در کشور ذکر کرد که منجر به کاهش سرانه مصرف این نان شده است و افزود: دولت می‌تواند با قطع یارانه نان سنتی و پرداخت یارانه به نان صنعتی کمک شایانی به فرهنگ‌سازی برای مصرف نان صنعتی کند.لزومیان اقدامات تشکل متبوعش در افزایش سرانه مصرف این نان و کاهش قیمت تمام شده را مفید ارزیابی کرد و گفت: اتحادیه نان‌های صنعتی با نظارت و ارزیابی واحدهای تولیدی، نظارت بر کیفیت، بهداشت و ماندگاری، بسته بندی استاندارد تخمیر و پخت به روش علمی و با نظارت کارشناسان خبره توانسته سرانه مصرف نان صنعتی را افزایش دهد.رئیس اتحادیه نان صنعتی ایران در ارتباط با کاهش قیمت تمام شده نان‌های صنعتی اظهار کرد: در حال حاضر نان‌های صنعتی از شمول قیمت‌گذاری مستثنی هستند و بر این اساس قیمت‌ها به صورت رقابتی تعیین می‌شود و هر چقدر مواد اولیه افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد بر قیمت تمام شده نان تاثیر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه نان‌های صنعتی ایران عمده مشکلات این واحدها را نبود آرد کیفی مناسب، بالا بودن هزینه‌های تجهیز و راه‌اندازی واحدهای تولیدی، پرداخت هزینه‌های آزمایشگاه و استخدام کارشناسان، بسته‌بندی و حمل و نیز عواملی همچون بالا بودن سرقفلی‌های مراکز فروش و محدود بودن مکان‌های قابل استفاده برای فروش محصولات دانست که در قیمت تمام شده نان اثرگذار است و باعث می‌شود مصرف‌کننده به دلیل بالابودن قیمت از خرید آن اجتناب ورزد. علاوه بر این، حدود ۵۰ درصد از قیمت نان هزینه بسته‌بندی،توزیع و سهم سوپر مارکت است که سهم بالایی محسوب می‌شود.وی اضافه کرد که برای رسیدن به کیفیت مطلوب نان به ابزارهایی چون کشت واریته‌های گندم هماهنگ با نیازهای عمومی کشور، بازنگری در روش‌های توزیع گندم، آرد، تهیه تخصصی با مشخصات ویژه برای هر نوع نان، کارگران ماهر برای پخت نان و مراکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش نیاز است، چرا که توسعه نان صنعتی در کشور پروسه ای بلند مدت بوده و مستلزم برنامه‌ریزی، حمایت دولت و مشارکت مردمی در تغییر الگوی مصرف نان است.