خداحافظی میل بادامک با موتورها

نام شرکت کوئنیگزگ برای علاقه‌مندان به دنیای ماشین‌های سوپر اسپرت نامی کاملا آشنا است اما خواهر‌خوانده این شرکت را کمتر کسی ممکن است بشناسد. این شرکت موتوری بدون میل بادامک طراحی کرده است که می‌تواند گزینه مناسبی برای موتورهای آینده باشد. در سال ۱۹۸۰ فناوری کنترل سوپاپ‌ها معرفی شد و در سال ۱۹۹۰ و دهه ۹۰ هم سیستم‌های تزریق مستقیم و هوشمند سوخت به درون سیلندر معرفی شدند و در سال ۲۰۰۰ هم این سیستم‌ها به بلوغ رسیدند اما سیستم موتور بدون میل بادامک فناوری مربوط به موتور‌های آینده خواهد بود. انقلاب‌های پیشین در بخش موتور نشان می‌دهد که می‌توان همچنان به ایجاد تغییرات بنیادی در بخش موتور امیدوار بود. فریوالو هم با الهام گرفتن از تغییرات گذشته معتقد است که می‌توان تغییرات زیادی در موتورها ایجاد کرد.

در حال حاضر سوپاپ‌ها با شکل و شمایل متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در این روشی که شرکت فریوالو معرفی کرده است همه چیز متفاوت است. پیش از این، این شرکت فناوری‌های هیجان‌انگیزی را به درون موتورهایش تزریق کرده است که بر عملکرد خودرو تاثیر بسیار زیادی داشته است و ابر‌خودروهای این شرکت همواره از این فناوری‌ها بهره برده‌اند. در این سیستم جدید سوپاپ‌ها با استفاده از فنرهای پنوماتیک باز و بسته می‌شوند و نام فریوالو (بدون سوپاپ) از همین فناوری گرفته شده است که بدون میل بادامک از فنرهای مخصوصی برای باز و بسته شدن سوپاپ‌ها استفاده می‌شود. این فنر‌ها به‌صورت الکتریکی و اصول پنوماتیک باز و بسته می‌شوند. با کمک این سامانه و حذف میل بادامک‌ها می‌توان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و تزریق سوخت را با کنترل بیشتری انجام داد و قدرت موتور و گشتاور تولیدی در آن بیشتر تحت کنترل در می‌آید و بهبود چشمگیری پیدا می‌کند که به نظر می‌رسد در عملکرد موتور تاثیر زیادی خواهد داشت.

از جمله افرادی که در شرکت کانیگسک تغییرات انقلاب‌گونه‌ای ایجاد کرده است کریستین وون کوئنیگزگ نام دارد که سیستم فوق‌العاده هیبرید را برای خودرو مدل رگرا معرفی کرده است که بدون جعبه دنده قدرت انتقال پیدا می‌کند. این روزها معرفی این طرح سوال‌های زیادی را در اذهان به وجود آورده است که آیا این فناوری می‌تواند نسل جدیدی از موتورها با عملکرد بالا را معرفی کند یا خیر؟ به نظر می‌رسد روی کاغذ همه چیز درست است و حساب و کتاب‌ها باهم جور در می‌آید که بتوانیم یک نسل جدید از موتورهای احتراق درونی را در آینده نزدیک داشته باشیم.

در یک موتور بنزینی جریان هوا و سوخت به کمک سوپاپ‌ها وارد موتور می‌شوند و دود ناشی از انفجار از سوپاپ دود خارج می‌شوند اما باز و بسته شدن این سوپاپ‌ها را میل بادامک کنترل می‌کند که به کمک برجستگی که دارد هنگام چرخش سوپاپ‌ها را می‌فشارد تا باز شوند و فنرهای این سوپاپ‌ها مجددا آنها را به حالت قبل باز‌می‌گردانند. این باز و بسته شدن سوپاپ‌ها عامل مهمی در تولید قدرت و گشتاور موتور است و برای موتور حیاتی است.

مهم‌ترین‌ بخش هر میل بادامک بر‌جستگی‌های آن است. هنگامی که میل بادامک به گردش در‌می‌آید، برجستگی‌ها متناسب با پیستون‌ها، سوپاپ‌ها را بالا و پایین می‌کنند. برای این منظور، رابطه مشخصی بین برجستگی بادامک‌ها و نحوه عملکرد موتور در سرعت‌های مختلف وجود دارد و برای اینکه یک موتور سریع‌تر بچرخد باید میل بادامک این قابلیت را داشته باشد که سوپاپ‌ها را در بازه‌های زمانی بهتری سریع‌تر باز و بسته کند. در طرح جدید باز و بسته شدن سوپاپ‌ها از طریق دیگری و به‌صورت الکتریکی و پنوماتیک انجام می‌شود که این نوع باز و بسته شدن می‌تواند مزیت‌های خوبی برای موتور داشته باشد و به جای استفاده از سامانه‌ای مکانیکی از سیستمی هوشمند برای این منظور استفاده کرد.

ابر‌خودروهای آینده نیاز دارند از فناوری‌های پیشگام استفاده کنند تا بتوانند روند رو به رشد خود را ادامه دهند. رسیدن به مرز سرعت نیازمند ایجاد تحولات جدید در خودروها به‌خصوص قلب تپنده آنها است. این شرکت و شرکت خواهر‌خوانده‌اش تلاش دارند تا با استفاده از این فناوری جدید زمینه را برای تحولات آینده فراهم کنند و حذف میل بادامک از درون موتور گام جدیدی است در جهت تولید موتورهای کم‌مصرف‌تر و غیر‌وابسته به سامانه‌های مکانیکی، چرا‌که استفاده از این سامانه‌های مکانیکی خود به نوعی باعث کاهش عملکرد موتور می‌شود. باید منتظر ماند و دید که در عمل این فناوری جدید چه تاثیری در نسل آینده موتورهای احتراق داخلی خواهد داشت.

خداحافظی میل بادامک با موتورها

خداحافظی میل بادامک با موتورها